بذور کشاورزی, مطالب

بذر نخود فرنگى

قبل ازکشت نخود فرنگی به این نکته بايد توجه كرد که نخود فرنگی از جمله گیاهان روز بلند است، به همین منوال باید کاشت آن در طول روز کوتاه اانجام شود تا در طول روز کوتاه به حد مناسبی از رشد رسيده و  بتواند شاخ و برگ تولید نمايد.بذر نخود فرنگى –  بذر نخودفرنگى پفكى - بذر نخود فرنگى ايتاليايى - بذر نخودفرنگى هلندى

(بذر نخود فرنگىبذر نخودفرنگى پفكىبذر نخودفرنگى هلندى)

بذر نخود فرنگى

بذر نخود فرنگى ها از جمله گياهانى مى باشند كه به صورت يك ساله كشت مى شوند.اين گياه داراى ساقه ى نازكى مى باشد كه به بوته مجاور خود ميپيچد.دانه هاى اين گياه گرد و به رنگ سبز روسن است كه قابل مصرف مى باشد.نخود فرنگى سمينيس سرشار از مواد مغذى مى باشد كه به خوبى قابليت هضم دارد.ميوه ى اين گياه همچون ميوه لوبيا مى باشد و همچنين شبيه نيام و غلاف شمشيراست.گل هاى دانه هاى نخود فرنگى پفكى شباهت بسيارى به گل هاى لوبيا دارد.دانه هاى نخود فرنگى به صورت خام و رسيده قابل مصرف در سالاد و غذاها مى باشد كه برگ هاى نخود فرنگى تشكيل شده از ٣ برگچه است.

نحوه رشد

اين گياه براى رشد نسبت به خاك حساس نمى باشد ولى عملكرد آن در خاك هاى شنى و رسى و خاك هاى سبك بهتر مى باشد. بذر نخود فرنگى با آب و هواى خشك تناسب بيشترى دارد. حداقل گرماى لازم براى كاشت  در حدود ۱ تا ۲ درجه سانتى‌گراد است علاوه بر آن يخبندان به آن صدمه نزده و در مقابل خشکى نيز تا حدودى مقاومت دارد. قسمت‌هاى رويشى گياه مثل ساقه و برگ‌ها توان اين را دارد كه حتى درجه حرارت ۵- درجه سانتى‌گراد را متحمل شود. البته در مرحله گل دادن بايد درجه حرارت بيش از ۱۵ درجه سانتى‌گراد فراهم شود.

ويژگى هاى بذر نخود فرنگى

– داراى ساقه ى نازك

– كشت يك ساله

– سرشار از پروتئين و مواد مقوى و مغذى

– قابليت هضم مناسب

– شباهت به لوبيا

– متشكل از سه برگچه

– رشد در آب و هواى خنك

-آبيارى كم(هفته اى يكبار)

بذر نخودفرنگى هلندى

می توان گفت بذر نخودفرنگی هلندی یک بذر ارگانیک است.

طريقه كاشت

قبل ازکشت نخود فرنگی به این نکته بايد توجه كرد که نخود فرنگی از جمله گیاهان روز بلند است، به همین منوال باید کاشت آن در طول روز کوتاه اانجام شود تا در طول روز کوتاه به حد مناسبی از رشد رسيده و  بتواند شاخ و برگ تولید نمايد. این گیاه در طول روز بلند شروع به گلدهی و همچنین تولید غلاف و دانه كرده و  زمان کاشت نخود فرنگی هنگامی مى باشد كه  دمای خاک به حدود ۵ درجه سانتیگراد برسد. اگر زمان کاشت نخود فرنگی در بهار دیر بشود همزمان با شروع فصل تابستان رشد كرده و عملکرد آن کم تر مى شود البته این گیاه در برابر گرما مقاوم بوده ولی گرمای تابستان باعث مى شود که این گیاه از نظر گلدهی فعاليت كمى داشته باشد.

نخود فرنگی از طریق بذر تکثیر مى شود اما قبل از کاشت بذرها این گیاه را با قارچ کش ضدعفونی بايد كرد. پس از آن بذر نخود فرنگی را در زمین مى كارند. برای رشد بهتر و سریعتر قبل از کاشت بذرها این گیاه را در حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت در آب قرار مى دهند تا نتيجه بهترى داشته باشد.

بذر نخودفرنگى پفكى

بذر نخودفرنگى پفكى با كيفيت بالا و از آسگروى آمريكا به دست مى آيد.وطن اصلى نخود فرنگى را از منطقه مديترانه و خاور ميانه به دست مى آورند.در منطقه آناتولى تركيه برخى از ارقام آن به صورت وحشى در مزارع گندم به صورت علف هرز يافت ميشود اما اصل اين گياه متعلق به مناطق خشك است.

مقدار محصول نخود فرنگى در حدود ٣ الى ٤تن در هكتار است و مقدار محصول كل يعنى غلاف ها و دانه ها حدود ١٧تن و يا در اين حدود مى باشد.

شرايط آب و هوايى

رطوبت خيلى زياد باعث توقف رشد گياه شده و به علاوه بارندگى زياد باعث رشد رويشى زياد گياه مى شود كه از تشكيل گل و غلاف جلوگيرى مى كند.

نحوه كود دهى نخود فرنگى

احتياج نخود فرنگى به كود مانند ساير گياهان اين خانواده بسيار كم مى باشد چرا كه قسمت مهم نياز ازت به وسيله ى ازت حاصل از باكترى ريشه رفع مى شود. البته زمين هايى كه براى اولين بار براى كشت نخود فرنگى مورد استفاده قرار مى گيرد بايد باكترى مخصوص نخود فرنگى مخلوط شود.

فواصل مناسب براى كاشت

از نظر فواصل کاشت در سبزى‌کارى پيشرفته و سبزکارى معمولى تفاوت هاى بسيار است در کاشت وسيع مزرعه بايد مسئله برداشت و کوبيدن ماشينى در معرض توجه باشد. در شرايط ديم براى نخودفرنگى مزرعه‌اى فواصلى معادل همان فواصل کشت گندم يعنى ۱۲ تا ۱۵ سانتى‌متر انتخاب مى‌شود. به اين ترتيب تراکم بوته به‌اندازه کافى بوده و زمين به‌سرعت پوشيده شده و در نتيجه علف هرزه سرکوب مى شود و برداشت ماشينى به ‌سهولت انجام مى‌شود. در شرايطى که برداشت نخودفرنگى به‌ وسيله دست انجام مى‌ شود بايد فواصل را بيشتر انتخاب نمود. در مورد نخود فرنگى پاکوتاه فواصل رديف‌ها را ۳۰ سانتى‌متر و در مورد نخودفرنگى پابلند ۴۱ سانتى‌متر بايد در نظر گرفت.

(بذر نخود فرنگىبذر نخودفرنگى پفكىبذر نخودفرنگى هلندى)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

2 دیدگاه در “بذر نخود فرنگى

  1. نودی گفت:

    اجازه دارم نوشته رو توی سایت خودم بازنشر کنم؟

    1. mr reyhani reyhani گفت:

      خواهش می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =