کشاورزی عمومی, مطالب

بهترين زمان به كاربردن كود كشاورزی

بهترين زمان به كاربردن كود كشاورزی

بهترين زمان به كاربردن كود كشاورزی

در مجموع باید گفت که کود دادن به انواع گیاهان دارای روش های مختص به همان گیاه می باشد که باید به موارد زیر توجه کرد:

  • نوع گیاه
  • میزان کود دهی
  • زمان کود دهی

در مورد کودهای شیمیایی مسئله ی شایان ذکر این مطلب می باشد که به دلیل بالا بودن مقادیر عناصرموجود در این کود به نسبت کودهای آلی باید با دقت بیشتری از آنها استفاده نمود.

این کودها به سهولت جذب گیاه می شوند و به همین دلیل باید به شرایط زیر دقت نمود زیرا تمامی این موارد بر میزان پاسخگویی گیاه به کود تاثیر مستقیم دارد:
  • محل کشت گیاه مورد نظر
  • میزان قلیایی بودن خاک
  • نوع خاک
  • میزان کود خوری خاک

فروشندگان کود معمولا برای فروش کود شیمیایی راهنمایی های لازم را به خریداران میدهند اما معمولا مطمئن ترین راه برای اطمینان از روش استفاده از کود بهره بردن از راهنمایی های افراد با تجربه و کار آزموده در این زمینه می باشد، در همین راستا در رابطه با به کار بردن کود شیمیایی مواردی را در این مطلب ذکر می نماییم.

بهترین زمان به کار بردن کودهای شیمیایی

خرید کود شیمیایی و روش و میزان استفاده از آن و بهترین زمان به کار بردن کودهای شیمیایی دو مسئله ی کاملا جدا از یکدیگر می باشد، در زیر به مواردی که پیش از خرید کود شیمیایی باید در نظر گرفته شود می پردازیم:

زمان مصرف کود:

نکته ی حائز اهمیت برای خرید کود شیمیایی در نظر گرفتن زمان مناسب نیاز گیاه به مواد غذایی مورد نظر می باشد که برای این منظور بایستی  به خواص ذاتی هر گیاه رجوع نمود و البته اینکه در چه زمان هایی از سال به کدام مواد غذایی نیاز دارد.

برای مثال
  • ارقام دیررس سیب زمینی با اینکه به مواد غذایی بیشتری نیاز دارند اما این مواد را در طول مدت طولانی تری مصرف می نمایند
  • ارقام زود رس در اوایل تابستان به حداکثر مواد غذایی نیازمند می باشند
  • مرکبات نیز که در زمانی که گیاه شروع به گل دادن میکند به میزان زیادی فسفر و ازت نیاز دارد باید حداقل یک ماه قبل از تاریخ باز شدن گلها به صورت قابل جذب به گیاه کود ازته داده شود

میزان قلیایی بودن خاک

میزان PH خاک تاثیری مستقیم در پاسخ دهی کود دارد.

به عنوان مثال:
  • در خاک هایی با PH بالا  و یا آهک زیاد از کودهایی با پایه ی اسیدی مانند کلرو آمونیاک، نیترات آمونیوم
  • پایین تر بودن PH خاک باید کودهای با پایه ی قلیایی به خاک داده شود مانند کود های نیترات دو سود.

زمان پاسخ گویی کود

نیترات ها از جمله کودهایی هستند که در کوتاه ترین زمان جذب خاک می شوند این در حالی است که کود هایی مانند ازته آمونیاک با سرعت بسیار پایین تری جذب خاک می گردند، به همین دلیل باید به این نکته توجه داشت که مواقعی که در مدت زمان کوتاهی به ازت نیاز شود باید از نیترات ها به جای کودهای ازته آمونیاکی استفاده نمود.

از موارد تعیین کننده دیگر در مورد سرعت تاثیر کودها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • میزان بارندگی
  • میزان رطوبت خاک

در این موارد کودهای ازته آمونیاکی به نسبت کود های نیترات در مواردی حتی میزان نفوذ در اعماق خاک بیشتری دارد که این به دلیل حلالیت بالای کودهای نیترات در آب می باشد که به همراه خاک به راحتی در خاک نفوذ می کند و از دسترس ریشه ها خارج می شود در حالی که کود های آمونیاکی دارای میزان استقامت برا ماندگاری در خاک هستند.

محل کود دادن

معمولا درختانی که در خاک های شنی و یا سنگلاخی رشد نموده اند مجبور هستن در محدوده ی کمتری از خاک آب و مواد غذایی خود را دریافت نمایند به همین دلیل زمانی که درخت به کود نیاز پیدا می کند باید کود را تا آنجایی که امکان دارد در عمقی که ریشه قرار دارد ((۳۰-۴۰ CM قرار دهیم تا بتواند با ریشه های محدود خود از حداکثر کود مورد امکان استفاده نماید، این در حالی است که در ختانی که در خاک های با میزان هوا دهی مناسب رشد نموده اند می توانند ریشه های خود را در محدوده ی وسیع تری گسترش دهند و مواد غذایی و آب مورد نیاز خود را دریافت نمایند به همین دلیل کود را میتوان در محدوده ی بزرگتری پراکنده نمود.

در زیر  روش کود دهی چند مورد از گیاهان ذکر می شود:
کود دهی کاکتوس با کود شیمیایی

کاکتوس ها به منظور رشد به دلیل سرعت رشد پایین به انواع کود نیاز ندارند مگر مواردی که کاکتوس گل میدهد که به منظور تشویق گیاه به گل دهی مورد استفاده قرار می گیردبهترین زمان به کار بردن کودهای شیمیایی. اما باید این نکته را در نظر داشت که به نسبت درصد مصرف کود ذکر شده بر روی پاکت کود باید برای کود دهی کاکتوس به میزان یک چهارم استفاده شود و در صورت استفاده ی بیش از حد نیاز ساقه های گیاه شل می شوند، و البته باید دقت نمود که قبل از گل دهی گیاه آن را مرطوب نمایید تا ریشه ها دچار سوختگی نشوند.

کود دهی گیاهان زینتی با کود شیمیایی

بهترین زمان به کار بردن کودهای شیمیایی به طور عمده به نوع گیاه، سن آن و البته بسیاری موارد دیگر بستگی دارد،  پس از خرید کود شیمیایی جهت استفاده از کود، گل و یا گیاه مورد نظر خود را در مکان مناسب کشت نموده و بعد از یک ماه اقدام به کود دهی نماییم. نکته ی بسیارمهم رعایت این موضوع می باشد که هر میزان که برای مصرف کود بر روی بسته ی آن ثبت شده است را به میزان نصف استفاده نمایید، تا به این صورت گیاه دچار زیاد بودن مواد غذایی نشود، باید در نظر داشت که به طور معمول کود دهی گیاهان زینتی در فصول تابستان و بهار صورت می گیرد.

کوددهی درختان میوه با کود شیمیایی

در درختان میوه بهترین زمان به کار بردن کودهای شیمیایی در زمان متورم شدن جوانه ها و یا ریزش گلبرگ های درخت میوه می باشد که به صورت محلول پاشی انجام می شود. برای درختان میوه هسته دار بهترین زمان کوددهی زمانی است که برگ  ها هنوز سبز هستند.

 


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − چهار =