بذور کشاورزی, مطالب

عوامل موثر در انتخاب بذر

بذرهای هیبرید

(انتخاب بذر مناسب اهمیت بذر کیفیت بذر – بذرهای هیبریدبذرهای اصلاح شده)

عوامل موثر در انتخاب بذر

عوامل زیادی در انتخاب بذر موثر می باشند. هر محصول برای داشتن عملکرد خوب و رشد کافی نیازمند شرایط محیطی خاصی می باشد. در این خصوص هر بذر نیازمند شرایطی خاص و منحصر به فرد برای کشت می باشد. هرچه سازگاری بذر با شرایط بیشتر باشد نتیجه مطلوب تری به دست خواهد آمد. این عوامل را میتوان در دسته بندی زیر قرار داد:

  • عوامل اقلیمی
  • آب آبیاری
  • خاک
  • ماشین آلات کشاورزی
  • امکانات زراعی
  • بیماری ها و آفت ها
  • عوامل اقتصادی و اجتماعی

اهمیت بذر

در کشاورزی، به قسمتی از گیاه که توانایی تولید نسل دیگری از همان گیاه را داشته باشد، بذرمی گویند. بذردارای توانایی انتقال وحفظ مواد ژنتیکی گیاه را می باشد. بذر به عنوان نهاده ای مهم، نقش تعیین کننده ای در تولید محصولات کشاورزی دارد.

غلات به دلیل داشتن کربوهیدرات و پروتئین، تامین کننده ی عمده ی غذای انسان،حیوانات و پرندگان می باشند. بذر ها علاوه بر این موضوع دارای مصارف داروئی، تجاری و صنعتی می باشند. به صورت کلی بشر با جمع آوری بذر و کاشت آن تمدن خود را گسترش داد. کشاورزی موجب یکجا نشینی و اسکان بشر و تحول در زندگی آن ها شد.

ا نتخاب بذر مناسب

انتخاب بذر مناسب اولین و اساسی ترین مرحله در رسیدن به نتیجه ی مطلوب در یک دوره کشت می باشد. کشاورزباید با توجه به شرایط محیطی ومزرعه بذری را برگزیند که بهترین عملکرد را برای وی به همراه داشته باشد. اینکه انتخاب بذر مناسب با افزایش عملکرد گیاه رابطه ای مستقیم دارد امری بدیهی می باشد.

انتخاب بذر مناسب دارای قواعد ثابتی می باشد. از مهم ترین قواعد می توان به کسب تمام اطلاعات در رابطه با بذر مورد نظراشاره کرد. ازاینترنت، مشاوره با یک کارشناس کشاورزی و پرس و جو از افرادی که قبلا این رقم را کشت کرده اند، می توان کمک گرفت. از دیگر قواعد کارآمد در این زمینه مقایسه ی بذر با رقم کشت شده ی قبلی می باشد. برای این کار کشاورز باید ویژگی های دو بذر را با یک دیگر مقایسه کند. سپس با در نظر گرفتن نقاط مثبت و منفی هر کدام انتخاب بذر مورد نیازصورت می گیرد.

کیفیت بذر

کیفیت بذر یکی از مهترین مشکل کشاورزان به هنگام خرید بذر می باشد. کشاورزان برای جلوگیری از شکست در تولید محصول باید در خرید بذر با کیفیت دقت لازم را به کار گیرند. همه ی عوامل در عملیات کاشت از جمله اب و خاک مناسب، کود و سم و باید کامل باشند. اما با وجود همه ی موارد گفته شده عدم استفاده از بذر با کیفیت موجب نابودی کل محصول می شود. کیفیت بذرمورد استفاده به عوامل زیادی وابسته می باشد:

  • بذر با کیفیت باید بدون هرگونه مواد خارجی مانند کاه، خاک، شن، صمغ و شیره ی میوه باشد.در کل بذر باید پاک و تمیزو عاری از بذر علف های هرز باشد.
  • دارای میزان مناسبی رطوبت باشد.
  • پوسته ی بذر باید مقاوم و سالم باشد.
  • بذر باید دارای خلوص ژنتیکی باشد و با انواع نامرغوب دیگر تلقیح داده نشده باشد.
  • بهتر است از نوع هیبرید بذر استفاده شود.
  • بذر باید آلوده به بیماری ها و آفات نباشد.
  • هر چه سن بذر کمتر باشد قوه نامیه (میزان سبز شدن) بذر بیشتر ودرنتیجه باردهی نیز بیشتر خواهد بود.
  • اندازه بذر با کیفیت درشت بوده، دارای دانه های سالم ، یک دست و یک اندازه می باشد.
بذر های هیبرید و بذرهای اصلاح شده

بذرهای هیبرید به بذوری گفته می شود که دربرابر خشکی، آفات و سازگاری با شرایط محیطی مقاومت بیشتری دارند. بذرهای هیبرید بذرهای اصلاح شده ای هستند که دارای ویژگی های مطلوب ژنتیکی بشتری نسبت به بذرهای استاندارد می باشند. گیاهانی که از بذرهای هیبرید به وجود می آیند دارای برتری و ویژگی های خاصی نسبت به والدین خود هستند. بذر های هیبریدی اغلب در مزارع و گلخانه ها بدون نیاز به تکنولوژی و ابزار خاصی تولید می شوند. بذر گیری دوباره از بذر های هیبرید باعث تفرقه ی ژنتیکی می شود. این بذرها توانایی تولید همانند بذر هیبرید ابتدایی یا والد خود را ندارند. در نتیجه کشاورزان هر ساله باید بذر هیبرید جدید تهیه نمایند. در انتخاب بذر همه ی موارد بالا حائز اهمیت بسیاری می باشند. کشاورز باید قبل از اقدام به کشت محصول به جمع آوری تمامی اطلاعات مورد نیاز بپردازد.

(انتخاب بذر مناسباهمیت بذرکیفیت بذر – بذرهای هیبریدبذرهای اصلاح شده)


(فروشگاه آنلاین کشاورزی همیار کشاورزان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =