باغبانی و گیاهان زینتی, مطالب

بذر گياه سانسوريا

گياه پرطاقت مناسب براى آپارتمان و محل كار برگ هاى بلند و كشيده نياز كم به آبيارى تصفيه هوا خاك مناسب آن كمپوست بذر گياه سانسوريا - گياه سانسوريا پا كوتاه - سانسوريا رنگى - سانسوريا شمشيرى - سانسوريا ابلق

(بذر گياه سانسورياگياه سانسوريا پا كوتاهسانسوريا رنگى سانسوريا شمشيرى سانسوريا ابلق)

بذر گياه سانسوريا:

بذر گياه سانسوريا که با نام‌های گیاه شمشیری یا زبان مادر شوهر نیز شناخته شده، پرطاقت‌ ترین گیاه آپارتمانی است و معمولا خراب نمی گردد. از این رو نگهداری آن در آپارتمان و منزل رایج و با صرفه بوده است. این گیاه همیشه سبز نسبت به سایه و خشکی مقاومت دارد از این رو شرايط نگهداری از آن برای ادارت، کارخانه‌ها و بانک‌ها نیز بسيار مناسب و به صرفه است، برگ‌های بلند و کشیده آن نگاه را به سمت بالا هدایت مى كند و قرار دادن گلدان سانسوریا در کنار ستون ، زیبایی خاصی را به محیط کار منتقل مى كند.

از انواع بذر گياه سانسوريا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • گياه سانسوريا پا كوتاه
  • سانسوريا رنگى
  • سانسوريا شمشيرى
  • سانسوريا ابلق

برگ‌ های سانسوریا مستقیم و شمشیری شکل مى باشد، از این رو در فارسی به گیاه شمشیری نیز معروف بوده است. رنگ برگ‌ها سبز تیره یا ابلق طلایی با نوار‌های طلایی در دو طرف حاشیه‌های برگ نمايان است. گياه سانسوريا پا كوتاه این گیاه نیز وجود داشته که در این گونه، برگ‌ها مستقیم از خاک خارج شده اند، البته این گونه گل سانسوریا دارای نوعی ساقه زیرزمینی به نام ریزوم مى باشد که برگ‌ها مستقیم از روی آن خارج می‌شوند و گیاه از این طریق تکثیرو پخش مى گردد.

مطلب مرتبط :  آشنایی با انواع بذر 

سانسوريا رنگى:

سانسوریا رنگی بسیار مساعد پوسیدگی ریشه مى باشد که در آبیاری آن باید بسیارى به عمل آيد. کف گلدان باید دارای سوراخ‌هایی برای خروج آب قرار داده شده باشد. همچنین گاهى بیماری‌های قارچی این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند که می‌توانيم از قارچ کش‌های مانکوزب و کاربندازیم استفاده كنيم. از نشانه‌های بیماری‌های قارچی زرد شدن ساقه‌ها و برگ‌ها، پوسیدگی ریشه و تغییر رنگ در ساقه و بدنه گیاه مى باشد.

آبيارى گياه سانسوريا:

نیاز گیاه سانسوریا به آب کم مى باشد، به گونه‌ای که در تابستان هفته‌ای ۲-۱ مرتبه و در زمستان هر ۲-۳ هفته یک مرتبه به آبیاری نیازمند است و این میزان کافی بوده و به مه‌ پاشی نیز احتیاجی نداشته است مگر اين كه بخواهید هر چند وقت یکبار برگ‌ها را مورد شستشو قرار دهيد. در صورتی که گیاه بیش از اندازه آبیاری گردد، بر روی برگ‌ها زخم‌های قهوه‌ای رنگی پديدار مى شود و امکان پوسیدن برگ‌ها از قسمت پایین و در نزدیکی سطح خاک وجود خواهد داشت، البته تحمل خشکی زیاد نیز باعث چروکیدگی برگ‌ها خواهد شد.

خاك مناسب كشت:

خاک کمپوست بهترین خاک برای این گیاه مى باشد. به طور کلی خاک با بافت متوسط که زهکش مناسبی را داراست محیط خوبی برای رشد این گیاه فراهم آورده است. مثلا می‌توان از مخلوط خاک معمولی با خاک برگ و یا مخلوط این دو به همراه مقداری شن استفاده نمود.

مطلب مرتبط : انتخاب کود شیمیایی مناسب

خاصيت تصفيه كنندگى گياه سانسوريا شمشيرى :

از خواص گياه سانسوريا پا كوتاه ، تصفیه و پاکسازی هوای محیط  مى باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده این گیاه می‌تواند سموم و گاز‌های آلوده موجود در هوا مانند «تولوئن» یا «فرمالدئید» را تصفیه بنمايد. از این رو کارشناسان توصیه كرده اند که این گیاه در اتاق خواب مورد استفاده قرار گيرد تا با تصفیه هوا خوابیدن بسیار راحت‌ تر و آسوده گردد. سانسوریا همانند سایر اعضای خانواده کاکتوس‌ها از مقاومت بالایی در هوای گرم و خشک برخوردار بوده، از این رو نگهداری آن با شرایط اقلیمی مناطق خشك مناسب بوده است. همچنین می‌تواند در درون ساقه و برگ‌های خود حجم زیادی از آب را برای مدت زمانی طولانی نگهدارى كند؛ بنابراین میزان آب مورد نیاز آن نیز بسیار کم است.

ويژگى هاى بذر گياه سانسوريا:
  • گياه پرطاقت
  • مناسب براى آپارتمان و محل كار
  • برگ هاى بلند و كشيده
  • نياز كم به آبيارى
  • تصفيه هوا
  • خاك مناسب آن كمپوست

این روز‌ها در بازار ایران شاهد کاکتوس سانسوریایی مى باشيم که نوک آن‌ها رنگی است، معمولاً به رنگ‌های قرمز، آبی، زرد، نارنجی، مشکی، سفید، سبز و سایر رنگ‌ها در نگاه اول به نظر رسيده که این رنگ طبیعی گیاه است، اما این تنها رنگ مصنوعی مخصوصی بوده است که برای زیبایی و فروش بیشتر با دستگاه مخصوص زده شده. خاصیت این رنگ به گونه‌ای مى باشد که با بزرگ شدن گیاه، رشد كرده و به اصطلاح کش می‌آید. قیمت سانسوریا رنگی در بازار متفاوت مى باشد و به اندازه ى آن بستگی داشته است. اکثر سانسوريا رنگى وارداتی مى باشند و از کشور‌هایی مانند هلند از طریق مرز ترکیه و عراق به صورت قاچاق وارد کشور شده است. این نوع سانسوریا در واقع همان سانسوریا نیزه‌ای یا سانسوریا لوله‌ای (نیزه آفریقایی) مى باشد که رنگ شده است.

(بذر گياه سانسورياگياه سانسوريا پا كوتاهسانسوريا رنگىسانسوريا شمشيرىسانسوريا ابلق)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − هفت =