کشاورزی عمومی, مطالب

بذر گياه پتوس

بذر گياه پتوس

(بذر گياه پتوسپتوس ابلق – پتوس در آب – پتوس سفيد – پتوس مرمرى)

بذر گياه پتوس:

بذر گياه پتوس گیاهی برگ زینتی و آپارتمانی، از خانواده شیپوریان مى باشد. گیاهی بالا رونده و دارای گونه های مختلف نيز بوده است.

این گیاه بر اساس نوع برگ هایش به دو دسته تقسیم می شود:

پتوس به خاکی سبک نیاز داشته است که این خاک ترکیب شده از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه به نسبت های مساوی مى باشد. البته برای تقویت خاک می توان در تابستان ماهی یکبار و در زمستان سه یا چهار بار کود مایع به خاک گلدان اضافه كرد.

پتوس مرمرى

پتوس مرمرى گیاهی آپارتمانى و بسیار کم توقع و زیبا مى باشد که به راحتی در محیط های آپارتمانی رشد كرده و برای افرادی که تجربه ی زیادی در مورد نگهداری از گیاهان نداشته اند، گیاه مناسبی بوده است. پتوس از گیاهان رونده بوده که در زمان کوتاهی خود را با محیط وفق داده است و رشد قابل توجهی دارد به صورتی که محل قرارگیری خود را به  فضای سبز کوچکی تبدیل می کند.

آبیاری بیش از حد در پتوس موجب موارد زیر می شود:
  • پوسیدگی ساقه
  • زرد شدن ساقه

بدین منظور بین دو آبیاری سطح خاک را چک كنيد که كاملا خشک شده باشد سپس آبیاری مرحله ی بعد را شروع كنيد، زهکشی گلدان را نیز بررسی نماييد که آب اضافی از گلدان خارج شود.

فصل كشت:

از اواخر فصل بهار تا اوایل فصل تابستان می توان به منظور تکثیر پتوس از قلمه ی ساقه استفاده كرد. پتوس به راحتی در آب ریشه داده و به راحتی تکثیر مى شود. بدین منظور، قلمه ای ۱۰-۸ سانتیمتر از گیاه جدا کرده (بهتر از قلمه های شامل چند بند باشند). سپس برگ های انتهایی را حذف کرده به صورتی که تنها یک الی دو برگ در ابتدای قلمه باقی بماند. سپس قلمه ها را داخل آب قرار مى دهند تا ریشه دار بشود.

دماى مناسب:

در تابستان ۲۴ درجه و در زمستان ۱۶ درجه سانتی گراد دمای ایده آل برای نگهداری گیاه پتوس بوده است. نور مستقیم خورشید موجب آسیب دیدگی برگ های اين گیاه می شود، بدین منظور گیاه را در محیط نیم سایه با نور مناسب بايد قرار داد. واریته های پتوس ابلق به نور بیشتری نیاز داشته اند تا زیبایی و رنگ بندی برگ های آنها حفظ گردد. در صورتی که نور کافی دریافت نکند، برگ‌ها به سبزی گرایش پیدا می کنند. پتوس سفيد مقاوم به رطوبت کم محیط مى باشد و در صورتی که رطوبت بسیار بالا بوده باشد، برگ‌ها به صورت بسيار پهن و درشت رشد مى كنند.‌ با اینکه به راحتی روی دیوارقابل هدایت مى باشند اما امكان دارد در قسمت های بالایی و نزدیک به سقف، در اثر تجمع گرما به سوختگی دچار شود و در نتیجه گیاه بد شکل رشد مى كند.

پرورش پتوس:

دور آبیاری ۲_۱ بار در هفته و هر ماه ۱ بار مى تواند مناسب باشد. در گياه پتوس در آب استفاده از کود مایع مناسبِ این گیاه مى باشد. پتوس سفيد احتیاج به قیم داشته، برای اینکه گیاه به صورت بالارونده تربیت شود بهتر مى باشد آن را به نخ متصل كنيد. یکی از روش های معمول برای حفظ زیبایی و استحکام این گیاه استفاده از قیم‌های خزه‏‌دار مى باشد. در پتوس در آب می توانیم از کودهای مایع استفاده کنیم.

تهيه قيم ها:

برای استفاده از قیم ها باید به صورت زیر عمل کنیم:

  • پيش از منتقل كردن خاک تهیه شده در گلدان، لوله‏‌ای رادر گلدان بگذاريد
  • خاک را به گلدان افزوده
  • قسمتی از لوله را که خارج از خاک مى باشد با خزه پوشش دهيد
  • برای اینکه خزه روی قیم استحكام يابد دور آن را با نخ بافتنی بپیچید
  • زمان كاشت پتوس، ساقه اصلی‏‌اش را به خزه متصل كنيد

زمان آبیاری آب را روی خزه ريخته و ساقه پتوس را در محلهایی که روی خزه قرارگرفته، ریشه می‏زند، این ریشه‏‌ها سبب رشد مناسب تر و استحکام ساقه می‏شود. پتوس مهمترين گل آپارتماني محلات بوده است و بهترين كيفيت توليد پتوس ايران درمحلات است. اين گل در حال حاضر بيشترين حجم صادرات گل آپارتماني محلات را به خود اختصاص داده و از اين راه درآمدى كسب مى نمايد.

(بذر گياه پتوسپتوس ابلق – پتوس در آب – پتوس سفيد – پتوس مرمرى)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + نه =