کشاورزی عمومی, مطالب

در هرس کردن درختان و گیاهان چه نکاتی باید رعایت شود

به منظور جلوگیری از رشد شاخه ها بیمار، ضعیف، خشکیده و شکسته حذف کردن شاخه هایی که بر روی هم قرار دارند و از رسیدن نور آفتاب به شاخه های پایینی جلوگیری می کنند به منظور تحریک نمودن گیاهان به گلدهی بیشتر و البته در ادامه باردهی پر بارتر هرس کردن گیاهان - روش های هرس درختان و گیاهان - زمان هرس درختان وگیاهان

(هرس کردن گیاهانروش های هرس درختان و گیاهان – زمان هرس درختان وگیاهان)

هرس کردن گیاهان

حتما تاکنون به این نکته دقت نموده اید که بنا به شرایط مختلف چگونه می توانید گیاهان آپارتمانی و یا باغ و باغچه خود را به صورت علمی هرس کنید؟ چگونه می توانید اقدامی انجام دهید تا درختان باغچه ی خود را با کوتاه کردن شاخه ها شکل زیباتری بدهید؟ آیا برای این کار باید اصول تجربی و علمی را آموخت؟ در این مقاله به معرفی روش های هرس درختان و گیاهان می پردازیم.

هرس کردن گیاهان در واقع اقداماتی است که به منظور رسیدن به اهدافی چون موارد ذکر شده در زیر انجام می گیرد:
  • به منظور جلوگیری از رشد شاخه ها بیمار، ضعیف، خشکیده و شکسته
  • حذف کردن شاخه هایی که بر روی هم قرار دارند و از رسیدن نور آفتاب به شاخه های پایینی جلوگیری می کنند
  • به منظور تحریک نمودن گیاهان به گلدهی بیشتر و البته در ادامه باردهی پر بارتر
  • جلوگیری از رشد درخت به غیر از شکل و اندازه ی مطلوب و مورد نظر
  • به منظور جوان نمودن درخت های پیر و کهنسال

هرس کردن گیاهان روش های متنوعی دارد که در زیر به تمامی آنها به اختصار اشاره می کنیم:

  • تقسیم بندی بر اساس زمان هرس درختان و گیاهان:
  1. تابستانه
  2. زمستانه
  • تقسیم بندی از نظر شدت عمل هرس کردن گیاهان:
  1. ضعیف
  2. متوسط
  3. شدید
  • تقسیم بندی از نظر روش های هرس درختان و گیاهان:
  1. هرس فرم دهی
  2. از نظر ارتفاع
  3. پاکوتاه
  4. نیمه پابلند
  5. پابلند
  6. از نظر شکل تاج
  7. گرد
  8. جامی
  9. پهن
  10. دوشاخه
  • هرس باردهی
  1. هرس شاخه
  2. هرس ریشه

در مورد زمان هرس درختان وگیاهان برای هر درخت با توجه به نوع درخت، آب و هوا، نوع هرس و عوامل دیگر متفاوت می باشد. به طور کلی در مورد انواع درخت خزان پذیر هرس در اواخر پاییز تا اوایل بهار انجام می شود، نکته ای که دراین میان قابل ذکر است توجه به این نکته است که بهتر است زمان هرس درختان وگیاهان را بلافاصله بعد زمان کوتاهی که درخت بیدار شده انجام شود تا درخت بتواند به آسانی خود را ترمیم نماید.

در مورد تقسیم بندی بر اساس زمان هرس درختان و گیاهان درختان به دو دسته ی زیر هستند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • هرس زمستانه، خواب و یا خشک:

معمولا زمان هرس درختان وگیاهان در هرس خشک از اواخر پاییز و تا اوایل بهار امکان پذیر است اما بسته به نوع گیاه این زمان قابل تغییر می باشد برای مثال درخت هلو به دلیل حساسیت بالا به سرما امکان دارد در صورت هرس در اوایل زمستان سرمازده شود به همین خاطر این کار در اواخر زمستان در مناطق گرم و در اواخر تابستان در مناطق سردسیر در باغات هلو شروع می شود، این درحالی است که زمان هرس درختان وگیاهان در باغات سیب به دلیل عدم حساسیت به سرما عمل هرس نمودن از اوایل زمستان انجام می شود. هرس نمودن ریشه، فرم و حذف شاخه های خشک و بیمار در زمستان هم انجام می شود زیرا مواد غذایی در تنه درخت جمع شده است و حرکیت شیره درخت به کندی انجام می شود.

  • هرس تابستانه یا سبز:

هرس تابستانه به منظور حذف نمودن شاخه ها، پاجوش ها، نرک ها، برگ ها، گل ها و ریشه و البته ایجاد زخم بر روی پوست ساقه و یا قطع از ابتدای شاخه های دارای رشد سریع انجام می شود. این روش در اواسط تابستان و یا اوایل پاییز زمانی که گیاه مواد ذخیره ای خود را مصرف نموده و شروع به ذخیره مواد عالی در اندام ها میکند انجام میگیرد، تا بخش های باقیمانده بتوانند بیترین میزان مواد غذایی را دریافت نموده و به علاوه از تهویه ی خوبی نیز برخوردار باشند.  هرس تابستانه سبک و خفیف انجام میشود.

  • در مورد تقسیم بندی از نظر شدت عمل:

در مورد روش های هرس درختان و گیاهان شدت های متفاوتی وجود دارد، برای مثال در صورتی که میزان شاخه های بریده شده بیشتر از شاخه های باقیمانده باشد هرش شدید، اگر میزان شاخه های بریده شده کمتر از شاخه های باقیمانده باشد هرس ضعیف و اگر میزان شاخه های بریده شده برابر با شاخه های باقیمانده باشد هرس متوسط گفته می شود. نکته ای که در این میان باید در نظر بگیریم این مسئله است که شدت هرس بستگی به عواملی چون نوع درختی که بر روی آن هرس انجام میدهیم، روش هرس درخت در سال های پیش و سن درخت  دارد.

  • در مورد تقسیم بندی از نظر هدف مورد نظر:

در صورتی که عمل هرس به منظور شکل دهی به درخت صورت گیرد به آن هرس فرم دهی و اگر به منظور افزایش میزان میوه درخت انجام شود به هرس باردهی شناخته می شود.

هرس فرم دهی به دو دسته هرس از نظر ارتفاع و هرس از نظر شکل تاج تقسیم می شود:

  • هرس از نظر ارتفاع درخت:

به انواع درخت هایی که به صورتی تربیت و هرس می شوند که اندازه تنه ی آنها از سطح خاک تا اولین شاخه کمتراز ۷۰ سانتی متر باشد درخت پاکوتاه ( درخت سیب) نامیده می شود. درصورتی که اندازه ی تنه درخت از سطح خاک تا اولین شاخه بین ۷۰ تا ۱۰۰ سانتی مترهرس شده باشد درخت نیمه پاکوبلند، و در صورتی که اندازه تنه درخت بیشتر از ۱۰۰ سانتی متر هرس شده باشد درخت پابلند می باشد.

  • هرس از نظرشکل تاج :

درخت ها را به دو شکل و فرم گرد و رفم پهن تربیت می کنند. درخت ها را باتوجه به نوع میزان دریافت نور، نوع پایه  ی درخت، درجه حرارت منطقه، میزان وزش و سرعت باد و عوامل دیگر به دو فرم زیر هرس می کنند. در فرم گرد تمامی قسمت های شاخه ی درخت در تمامی جهات دارای رشد یکنواخت هستند، در این فرم اگر شاخه ی مرکزی در بین شاخه ها هرس شود فرم گرد توخالی و اگر حذف نشود فرم گرد توپر می گویند، فرم های هرمی و شلجمی از انواع گرد توپر می باشند و فرم جامی از نوع فرم گرد توخالی است. در مورد هرس پهن تمامی شاخه ها را بر روی یک صفحه مسطح فرضی و به صورت عمود بر زمین هرس و تربیت می کنند.

  • هرس باردهی:

در مورد هرس باردهی تمامی توجه در هرس به این مسئله است تا بخش های ضعیف، بیمارو شکسته و البته اضافی هر چه بیشتر بخش های مناسب و بارور را تقویت نماییم، هرس باردهی شامل برداشتن پوست شاخه، هرس برگ، گل، میوه و ریشه است.

  • هرس شاخه:

شاخه ها از مهم ترین بخش های تعیین کننده میزان مقاومت گیاه در برابر وزن میوه، یخبندان و میزان دریافت مواد غذایی می باشد. در این میان به منظور حذف شاخه های اضافی باید انواع شاخه های بارور و نابارور را بشناسیم، نحوه ی قرار گیری شاخه ها به صورتی که دارای بیشترین بازدهی باشند را در نظر بگیریم و سپس به هرس آنها بپردازیم.

  • شاخه های نابارور شامل: نرک ها، پاجوش هاو شاخه های معمولی بدون میوه و گل هستند.
  • شاخه های بارور شامل:سیخک ها، برندی و شاخه های معمولی که دارای گل و میوه هستند می باشند.
  • شاخه های معمولی بارور بیشتر از یکبار بار نمیدهند و در سال بعدی بایستی هرس گردند، اما سیخک ها در درختان مختلف دارای طول عمر های متفاوت می باشند.

از دیگر روش های هرس درختان و گیاهان می توان به هرس کردن گل و میوه، هرس برگ، زخم کردن شاخه، برداشتن پوست شاخه  و خم کردن شاخه اشاره کرد.

هرس ریشه:

رشد درخت سیب را از طریق هرس ریشه کنترل می کنند، درخت مو را نیز از طریق هرس ریشه جوان میکنند. در هرس نمودن ریشه باید توجه نمود که اگر میزان ریشه از میزان شاخ و برگ ها کمتر شود میزان رشد درخت کم شده و در عوض میوه های بیشتری می دهد از جهتی نیز موجب کوتاه شدن عمر درخت می شود. اما اگر میزان ریشه ها بیشتر از شاخ و برگ ها باشد شاخ و برگ های نرک بر روی گیاه زیاد می شود. بنابر این باید در میزان هرس نمودن ریشه درخت بسیار دقت نمود. روش های هرس درختان و گیاهان در شرایط مختلف و زمان هرس درختان وگیاهان نیازمند به کارگیری روش های متنوعی می باشد که به منظور دریافت راهنمایی ها و تجربیات کارشناسان خبره  و کار آزموده در این زمینه میتوانید با از مشاوره رایگان کارشناسان شرکت بهرویش بهره مند گردید.

(هرس کردن گیاهانروش های هرس درختان و گیاهان – زمان هرس درختان وگیاهان)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 15 =