کشاورزی عمومی, مطالب

فروش محصولات کشاورزی

بازار کشاورزی-خرید محصولات کشاورزی

(اقتصاد کشاورزیبازارکشاورزیخرید محصولات کشاورزی)

فروش محصولات کشاورزی

اقتصاد کشاورزی امروزه یکی از مشکلاتی که با آن روبه رو هستیم تامین نیاز غذایی روزانه است به طوری که سلامت غذایی یکی از مهم ترین هدف هایی است که دولت ها برای آن برنامه ریزی می کنند. به همین منظور تولیدات کشاورزی باید به گونه ای باشد که بتواند تمام نیازهای غذایی جامعه را تامین کند از طرفی کشاورزی نیازمند ۲ عامل تولیدی است:

  • تهیه زمین
  • بذر
  • آب
  • نیروی انسانی که می توان گفت شرط لازم برای تولید است.
  • عاملی که مربوط به مدیریت و اقتصاد کشاورزی می باشد و آن را شرط کافی برای تولید عنوان می کنند.

به این منظور می توان گفت برای یک کشاورزی بهینه و مطلوب این دو مورد باید موازی برهم حرکت کنند.

چگونه کشاورزان محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند ؟

خرید محصولات کشاورزی

بازار کشاورزی ایران همواره باعث نارضایتی کشاورزان مملکت شده و هر از چند گاهی متوجه می شویم که فلان محصول کشاورزی با کاهش قیمت شدید روبه رو شده و به اصطلاح کشت و کار آن سال خاکش به سر شده است.

متاسفانه خرید محصولات کشاورزی در ایران تابع مسائل پیچیده و غیر قابل پیش بینی می باشد و این موضوع به طور جدی اقتصاد کشاورزی را با تهدید روبه رو می کند، این مهم زمانی به اوج خود می رسد که معضلاتی همچون:

  • گران شدن نهاده ها
  • خشکسالی
  • شور شدن اراضی کشاورزی

رخ می نماید و عملکرد کاهش یافته از طرفی هزینه های تولید افزایش می یابد و در نتیجه فروش محصولات کشاورزی و در نتیجه خرید محصولات کشاورزی  با مشکل جدی مواجه می شود.

بازار کشاورزی ایران به خصوص در بخش خرید محصولات کشاورزی وابستگی بالایی به وضعیت عرضه و تقاضا دارد به گونه ایی که در سالی که به هر دلیلی کشاورزان به طور همگانی اقدام به کشت محصول خاصی می کنند در آن سال احتمال کاهش شدید قیمت در میادین میوه و تره بار وجود دارد و این عامل در کنار وابستگی شدید برخی محصولات به صادرات می تواند تشدید شود. خرید محصول کشاورز توسط دلالان یکی دیگر از مشکلات بازار کشاورزی ایران است و این مشکل متاسفانه اقتصاد بسیاری از کشت های غالب کشور را دچار مشکل کرده است.

بازار کشاورزی

یکی از مهم ترین مواردی که اگر در خرید محصولات کشاورزی محقق شود

بی شک بسیاری از مشکلات از پیشروی تصمیمات مدیریتی کشت و کار برداشته خواهد شد:

  • ثبات قیمت است.

در ادامه سعی میکنم با مثالی واضح این مورد را توضیح دهم. کشت چغندر در کشور با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند ولی یکی از مهم ترین ویژگی های کشاورزی قیمت از پیش تعیین شده این محصول است هر چند قیمت پایین خرید این محصول کشاورزی را نمی توان نادیده گرفت. زمانی که قیمت خرید محصول کشاورزی مانند چغندر ثابت باشد مدیر مزرعه(کشاورز) می تواند برای خرید نهاده، استخدام کارگر و تمامی برنامه های مدیریت کشت برنامه ریزی دقیق و مبتنی بر سود-هزینه داشته باشد و بدین ترتیب در پایان کشت و به قول قدیمی ها دخل و خرجش درآمده است.

بهبود اقتصاد کشاورزی در ایران امری نیست که یک شبه بتوان به آن دست یافت ولی در صورتی که ارگان های نظارتی و اجرایی بتوانند الگوی مناسبی برای کشت محصولات پر ریسک ارائه دهند بدون شک این مورد با استقبال کشاورزان مواجه خواهد شد.

قطعا کشاورزی که با هزاران امید رنج کشت و کار را متحمل می شود اگر بداند که فلان ارگان نظارتی اعلام کرده است، برای مثال کشت پیاز در کشور از حجم تقاضای بازار بالاتر رفته و دیگر ریسک کشت را نخواهد پذیرفت و در صدد تغییر کشت برآمده و از خسارت سنگین فروش محصولات کشاورزی به قیمت پایین جلوگیری می کند.

اقتصاد کشاورزی

مورد دیگری که تاثیر به سزایی در بهبود خرید محصولات کشاورزی از زارعین دارد رعایت تاریخ مناسب کشت یک محصول خاص می باشد. برای دست یابی به تاریخ کشت مناسب باید چندین عامل به طور همزمان مورد توجه قرار بگیرد:

  • بررسی عوامل تکنیکی تاثیرگذار
  • بررسی زمانی از رسیدگی محصول

(در این مورد کاشت ارقام زودرس و یا جلو انداختن تاریخ کشت یکی از مثال های متداول است).

به طور کلی تمامی کشاورزان و نهادهای دولتی و خصوصی می بایست نسبت به بهبود وضعیت اقتصاد کشاورزی ایران مسئولیت پذیر بوده و در راستای بهبود آن گام بردارند. با همین تحلیل است که شرکتی مانند بهرویش که کسب و کارش در زمینه ی فروش نهاده های کشاورزی است به بحث مشاوره کشت محصولات کشاورزی نیز ورود کرده تا از این طریق بتواند گامی موثر در راستای بهبود اقتصاد کشاورزی بردارد.

(اقتصاد کشاورزیبازارکشاورزیخرید محصولات کشاورزی)


(فروشگاه اینترنتی بهرویش همیار کشاورزان)

www.behrooyesh.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =