آفات و بیماری ها, مطالب

معرفی حشرات مفید برای کنترل آفات

کنترل بیولوژییک روشی است که انسان ها به منظور استفاده سودمند از دشمنان طبیعی به نفع خود استفاده میکند تا محصولاتی با کیفیت و کمیت بالاتر تولید نماید. معرفی حشرات مفید برای کنترل آفات - کنترل آفات مزرعه به صورت طبیعی - پرورش حشرات مفید - انواع حشرات مفید در کشاورزی

(معرفی حشرات مفید برای کنترل آفات – کنترل آفات مزرعه به صورت طبیعی – پرورش حشرات مفیدانواع حشرات مفید در کشاورزی)

معرفی حشرات مفید برای کنترل آفات

هر روز در مورد زیان بار بودن هر یک از روش های کنترل آفات تذکر هایی از طرف کارشناسان داده می شود این در حالی است که  استفاده از روش کنترل آفات به صورت طبیعی می تواند به دلیل بیشترین میزان سازگاری با طبیعت از جمله ی روش های مفید و بدون خطر باشد. به طور معمول در طبیعت برای هرچیزی دشمنی وجود دارد و این در مورد انواع آفات کشاورزی نیز صدق می کند، در صورت استفاده انسان از دشمنان طبیعی آفات در مزارع خود کنترل بیولوژیک اتفاق می افتد در واقع کنترل بیولوژییک روشی است که انسان ها به منظور استفاده سودمند از دشمنان طبیعی به نفع خود استفاده میکند تا محصولاتی با کیفیت و کمیت بالاتر تولید نماید.

در زیر به معرفی تعدادی از حشرات مفید برای کنترل آفات می پردازیم:

کفشدوزک ها:

کفشدوزک ها سوسک هایی هستند با رنگ های متفاوت و درخشان که اکثرا شکارگر هستند( البته تعداد اندکی از آنها مانند کفشدوزک خربزه و سوسک مکزیکی لوبیا خوار گیاه خوار هستند و در زمره آفات قرار می گیرند). کفشدوزک ها در دو مرحله ی لاروی و حشره کامل از دیگر حشرات مانند شته ها، شپشک ها، ثخم و پوره سفید بالک و پسیل ها  تغذیه می کنند، یک کفشدوزک بالغ در طول زندگی خود می تواند تا ۲۰۰۰ شته  بخورد.

برخی از گونه های کفشدوزک ها به شرح زیر می باشند:
  • کفشدوزک هفت نقطه ای
  • کفشدوزک هیپو دامیلا
  • کفشدوزک کریپتولموس :دشمن طبیعی شپشک های آرد آلود بالشتک مرکبات
  • کفشدوزک کنه خوار
بالتوری سبز یا کریزوپا(chrysopa):

بالتوری سبز حشره ای ظریف با بدن سبز رنگ می باشد که به منظور کنترل آفات مزرعه به صورت طبیعی مورد استفاده قرار میگیرد. این حشره بعد از جفت گیری تخم های خود را روی پایه های ظریف در سطح یا پشت برگ قرار می دهد لارو ها پس از خارج شدن از تخم به دنبال طعمه میروند که غذاهای  مورد علاقه ی لارو های بالتوری شته ها و حشرات با بدن نرم مانند تریپس ها، شپشک ها، پوره های سفید بالک ها،تخم حشرات، و کنه های تارعنکبوتی می باشد.

شیخک:

یکی دیگر از حشرات مناسب برای کنترل آفات مزرعه به صورت طبیعی شیخک می باشد. شیخک ها تخم های خود را به سورت دسته ای در یک کیسه بر روی برگ های و شاخه های درختان قرار می دهندشیخک ها از سن های درختی و انواع حشرات مضر دیگر تغذیه می کنند.

مگس های گل یا سیرفیده( syrphideae):

به دلیل داشتن خطوط زرد و مشکی بر روی بدن این حشره معمولا با زنبور زرد اشتباه گرفته می شود. حشره کامل مگس های گل از شهد و گرده ی گل ها تغذیه می کنندآ اما لارو های آن علاقه ی زیادی برای خوردن شته ها دارند.

پشه ی شته خوار:

لارو های پشه ی شته خوار از شته ها تغذیه می کنند تا زمانی که به حداقل ۳ میلیمتر برسند.

سن های گل یا اوریوس(orius):

کنترل آفات مزرعه به صورت طبیعی را میتوان به کمک سن های گا نیز انجام داد سن اوریوس هم در مرحله ی پوره و هم در مرحله بلوغ  اشتهای زیادی برای خوردن تریپس ها، شته ها، مگس های سفید، کنه های تارعنکبوتی، و تخم حشرات دارد، البته این حشره به تغذیه شهد گل ها و شیره  انواع گیاه نیز علاقه دارد.

کنه ی شکارگر:

کنه ها در زمره ی حشرات نیستند اما به دلیل اهمیت بالا آنها برای کنترل آفات مزرعه به صورت طبیعی  معرفی می کنیم، این حشره  از دشمنان بسیار مهم کنه های عنکبوتی می باشد.

پرورش حشرات مفید

همانگونه که اشاره گردید بهترین روش برای کنترل آفات مزارع به صورت بیولوژیک تکثیر و رها سازی دشمنان طبیعی این حشرات می باشد. تکثیر این حشرات در محل هایی با نام انسکتاریوم صورت می گیرد، به منظور تکثیر و پرورش حشرات مفید نیاز به میزبان می باشد به همین خاطر ملزم به استفاده از میزبان هایی که آفت انباری هستن مانند  غلات یا بید آرد هستیم.

پرورش زنبور تریکوگراما:

در ابتدا باید تخم میزبان آزمایشگاهی تولید گردد به این منظور باید از حشره میزبان آزمایشگاهی  که در بسیاری از مراکز انسکتاریوم مورد استفاده قرار می گیرد پروانه ی آفت انباری می باشدکه بر روی دانه های غلات فعال است و بهترین غله ی مناسب برای این پروانه جو می باشد. روش پرورش حشره ی واسط و استفاده از زمان بندی مناسب با شروع آفت از مهم ترین نکات در تولید و پرورش تریکوگراما است.

به منظور پرورش حشرات مفید؛ میزبان واسط نیاز به طی مراحلی به شرح زیر می باشد:
  • مرحله ی اول: تهیه و آماده سازی جو
  • مرحله ی دوم: آلوده سازی جو با تخم های غلات
  • مرحله ی سوم: انتقال جوهای آلوده به سالن پروانه گیری
  • مرحله ی چهارم: پروانه گیری بید غلات
  • مرحله ی پنجم: تخم گیری از بید غلات
زنبور تریکو گراما:

زنبور های تریکو گراما در دمای مناسب ۳۰-۳۲ در جه سیلسیوس حدود ۸ روز، در دمای ۲۸ درجه حدود ۹ رو ز، در دمای ۲۵ درجه ۱۱ روز و در دمای ۲۲ درجه حدود  ۱۴ روز چرخه ی زندگیشان طی می شود.

به منظور پرورش حشرات مفید (زنبور های تریکو گراما) موارد زیر را باید رعایت نمایید:

  • در اتاق پرورش زنبور باید ساعات روشنایی وخاموشی رعایت شود
  • بیشترین فعالیت این زنبور ها در بهار و اوایل پاییز می باشد
  • زنبورها بعد از پارازیت نمودن  ۴ تا ۵ روز بیشتر زنده نمی مانند
پرورش لارو بالتوری سبز:

به منظور تغذیه ی لاروهای بالتوری سبز از تخم بید غلات استفاده می شود.

مراحل کار:
  • در یک تشت مقداری یونولیت خرد شده ریخته می شود
  • در هر تشت ۰٫۰۵ گرم تخم بالتوری و ۰٫۴ گرم تخم بید غلات به طور یکنواخت ریخته و روی آن با توری پوشانده می شود
  • سه روز بعد ۱ گرم دو روز بعد ۱٫۵ گرم و نه روز بعد ۲ گرم تخم بید غلات اضافه میشود
  • ظهور حشرات که از کنار توری جمع آوری می شوند

کفشدوزک کریپتولموس:

برای تکثیر و پرورش حشرات مفید ( کفشدوزک کریپتولموس) این حشره به دمای ۲۰ تا ۲۴ درجه و رطوبت نسبی ۶۰ تا ۷۰ درصد نیازاست. به منظور پرورش این کفشدوزک در انسکتاریوم به شپشک های آرد آلود نیازاست که این شپشک ها را بر روی سیب زمینی یا کدو می توان پرورش داد طول زندگی یک کفشدوزک از زمان تخم تا تخم گذاری ۵۴ روز می باشد.

انواع حشرات مفید در کشاورزی

حشراتی که به طور معمول در بدن میزبان خود زندگی میکنند را پارازیت گویند و پارازیتوئیدها باعث مرگ میزبان خود می شوند.در علم کشاورزی شبه انگل ها(پارازیتوئیدها) در بحث کنترل آفات مزرعه به صورت طبیعی ( پرورش حشرات مفید) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند از جمله انواع حشرات مفید در کشاورزی که پارازیتوئید می باشند به شرح زیر است:

انواع زنبور پارازیتوئید

زنبور های ایکنئومونید:
  • این زنبور ها موجوداتی با بدن های باریک هستند که لارو شب پره ها و پردانه ها را از بین می برند.
زنبور های براکونید:
  • این حشرات به انواع خانواده های سوسک ها، شته ها، زنبورها، لارو پروانه ها و… را از بین می برند. این زنبور ها معمولا بر روی بدن و یا کنار بدن میزبان تخم گذاری میکنند لاورها پس از خروج از تخم از بدن میزبان تغذیه میکنند و در پیله ای که معمولا به بدن میزبان چسبیده است به شفیرگی می روند. این حشره از انواع حشرات مفید در کشاورزی می باشد.
زنبور های تریکوگراما:
  • این حشره  پارازیتوئید تخم تعدادی از شب پره ها و پروانه ها می باشند، حشرات ماده ی این گونه در بین تخم های حشره ی میزبان تخم گذاری می کند و لاروا از تخم های میزبان تغذیه می کنند. این زنبورها از انواع حشرات مفید در کشاورزی می باشند.
زنبورهای انکارسیا:
  • دارای جثه های بسیار ریز هستند . این حشره تخم های خود را درداخل پوره ی سن سوم و یا شفیره سفیدبالک قرار می دهد، پس از تغذیه ی لارو زنبور از بدن میزبان شفیره شده و در شرایط مناسب پس از ۱۰ روز از بدن میزبان مرده خارج می شود.
انواع مگس پارازیتوئید
  • این مگس ها در بین انواع حشرات مفید بین کشاورزی قرار دارند به صورتی که به خوبی می توانند با نابود کردن حشرات غیر مفید در مراحل مختلف رشد  خود برای مزرعه  بسیار مفید باشند.
مگس های تاکینید:
  • مناسب برای پارازیتوئید کردن حشرات مختلف مانند سوسک ها، سن ها، لاروهای پروانه و ملخ ها می باشد.

موارد فوق از انواع حشرات مفید در کشاورزی می باشند.

(معرفی حشرات مفید برای کنترل آفات – کنترل آفات مزرعه به صورت طبیعی – پرورش حشرات مفیدانواع حشرات مفید در کشاورزی)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + دوازده =