کشاورزی عمومی, مطالب

میوه های عجیب غریب

در این مطلب قصد بر آن است برخی از میوه هایی را که در کشورهای دیگر به عنوان خوراکی سنتی مصرف می شود به اختصار آن که در کدام منطقه رشد می کنند و دارای چه مزه ایی هستند توضیح دهیم. میوه عجیب - هالا - ترگیل - منگوستین - گزانتون

(میوه عجیبهالاترگیلمنگوستینگزانتون)

میوه های عجیب غریب

در این مطلب قصد بر آن است برخی از میوه هایی را که در کشورهای دیگر به عنوان خوراکی سنتی مصرف می شود به اختصار آن که در کدام منطقه رشد می کنند و دارای چه مزه ایی هستند توضیح دهیم. میوه هایی که شاید مردم با شنیدن اسم و یا حتی شکل آن تعجب کنند، شاید به خاطر داشته باشید که زمانی میوه کامکوات وارد بازار شد برای مردم تازگی خاصی داشت، با این حال هنوز هم عده ای هستن که با دیدن آن متعجب می شوند. شاید شما در بازار میوه، میوه هایی را دیده باشید که نه نها اسم آن را نشنیده باشید بلکه قیافه آن هم برایتان عجیب باشد، در این مطلب به توضیح مختصری در رابطه با میوه درخت هالا و میوه درخت ترگیل(منگوستین) می پردازیم.

میوه درخت هالا

میوه عجیب هالا ظاهری شبیه به آناناس دارد و در استرالیا رشد می کند، معمولا به صورت خام و یا پخته مصرف می شود. طعم میوه هالا کمی شیرین است و اصولا طعم خوبی ندارد و می توان گفت کمی شبیه به کدو تنبل می باشد و حالت چسبندگی به دندان دارد.

موارد استفاده از درخت هالا

درخت نر آن دارای گل سفید و درخت ماده میوه های کاج مانند حاوی دانه شبیه به آناناس دارد. همه قسمت های این درخت قابل استفاده می باشد، به عنوان مثال از برگ های آن برای بافتن انواع سبد، حصیر، دامن های حصیری و پوشاندن سقف استفاده می شود. میوه آن نیروبخش بوده و جسم و مغز را تقویت می کند و در حقیقت هالا فروت برای تقویت انرژی و بنیه افراد، مشکلات خماری و … مفید است.

هالا

ترگیل

ترگیل یا منگوستین یکی از میوه های گرمسیری دارای طعم و مزه خوب می باشد که شهرت جهانی دارد و از آن به عنوان ملکه میوه ها یاد می شود. درخت ترگیل معمولا در آسیای جنوب شرقی دربرخی کشورها مانند: کامبوج، چین، اندونزی، مالزی، سنگاپور، تایوان و تایلند رشد می کند.

میوه ترگیل(منگوستین) شبیه به بادمجان دلمه با سایزی کوچک است، پوست آن سفت و رنگی شبیه به بادمجان دارد. همین طور میوه ای شیرین، آبدار و لذیذی دارد، موقع خرید باید پوست آن را کمی با انگشت فشار دهیم اگر پوست آن نرم باشد، سالم است ولی اگر پوست میوه سفت بود و اثر انگشت در آن معلوم نشود نشان دهنده آن است که میوه خراب شده است.

منگوستین دارای یک بخش به نام پری کارپ و بخشی به نام پالپ می باشد که پری کارپ آن ضخیم با رنگ ارغوانی تیره و پوستی صاف که اجزای میوه را در بر گرفته و پالپ آن از ۸-۴ قطعه سه گوش با رنگ سفید و گوشت نرم تشکیل شده که طعم بسیار عالی و دلچسبی دارد. بیشتر مردم بر این باور هستند که این میوه یکی از بهترین میوه های گرمسیری دنیا است.

ترگیل

فواید میوه عجیب ترگیل

از دوران قدیم به دلیل آن که استفاده از این میوه با کاهش میزان عفونت در بدن همراه است، از آن به عنوان درمان کننده تب یاد می شود. این میوه خاصیت آنتی باکتریایی و ضدالتهابی هم دارد، پوست ارغوانی و خوش رنگ این میوه را خشک می کنند و از پودر آن برای درمان عفونت ها استفاده می شود. همین طور از میوه آن در درمان اسهال، عفونت های مجاری ادراری و اگزما می توان بهره برد. در پوست میوه آن ترکیب بیولوژیکی به نام گزانتون وجود دارد که گزانتون کارایی سلول ها را بالا برده و به آن ها انرژی می بخشد.

بیماران دیابتی با مصرف پودر پوست این میوه می توانند انرژی بیشتری داشته باشند و وزن خود را کاهش دهند، از دیگر موارد استفاده ای از پودر پوست این میوه عجیب تاثیر آن بر روی سرعت یافتن گردش خون و پایین آمدن قند خون می باشد. می توان گفت افراد دیابتی نوع ۱ و ۲ می توانند با مصرف پوست این میوه بهبودی را در التهابات بافت خود احساس کنند. بد نیست در رابطه با ترکیب گزانتون بدانیم که خاصیت ضدسرطانی دارد و در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله:

  • آلزایمر
  • پارکینسون
  • اضطراب
  • آلرژی
  • حساسیت های پوستی
  • فشار خون بالا
  • افسردگی
  • بیماری های لثه
  • میگرن
  • دردهای عصبی
  • تومورها
  • زخم معده
  • پوکی استخوان
  • آب مروارید و دیابت به کار می رود.

(میوه عجیبهالاترگیلمنگوستینگزانتون)


(فروشگاه اینترنتی بهرویش همیار کشاورزان)

www.behrooyesh.ir

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 4 =