تغذیه و آبیاری, مطالب

نقش آهن در کشاورزی و رشد گیاهان

آبیاری سبک و با تعداد مراتب و دفعات بیش تر کاهش رفت و آمد ماشین آلات در زمین (عدم فشردگی خاک) افزودن مواد آلی به خاک مصرف کودهای شیمیایی مناسب استفاده از ترکیبات گوگردی و کاهش pH مصرف کود آهن کمبود آهن در گیاهان - رشد گیاهان - علائم کمبود آهن در گیاه

(کمبود آهن در گیاهانرشد گیاهانعلائم کمبود آهن در گیاه)

کمبود آهن در گیاهان

آهن که بیشتر از طریق مصرف کود آهن در اختیار گیاهان قرار می گیرد، در تشکیل سبزینه در گیاهان نقش موثر داشته و یکی از عناصر مهم برای رشد گیاهان است. باید توجه داشت که آهن از آن دست مواد غذایی کم مصرفی است که استفاده از آن ضروری می باشد. در صورت کمبود آن، در سلولهای برگ سبزینه یا همان کلروفیل به مقدار کافی تولید نخواهد شد در نتیجه برگ ها رنگ پریده به نظر می آیند. شایان ذکر است که زردی برگ ناشی از آهک، شکل خاصی از کمبود آهن در گیاه بوده که بخش زیادی از کشور ما را فرا گرفته است.

از جمله استان هایی که بیش از سایر مناطق این مشکل را دارند می توان به استانهای زیر اشاره کرد:
  • تهران
  • فارس
  • اصفهان
  • خوزستان
  • خراسان
  • آذربایجان

با مدیریت صحیح، مسأله ای به نام زردی برگ (کلروز) وجود نخواهد داشت. به این معنا که خودداری از کشت گیاهان حساس به کمبود آهن در خاک های آهکی فاقد آهن و نیز خودداری از آبیاری بیش از حد و کوددهی نا متعادل و بی رویه، می تواند از بروز کمبود آهن جلوگیری کند.

علائم کمبود آهن در گیاه

بارز ترین علائم کمبود آهن در گیاه، زرد شدن برگ های گیاه بوده که اگر این کمبود رفع نشود برگ ها کاملا زرد خواهند شد. به علت این که آهن در گیاه پویا نیست و غیر متحرک است، این علائم در ابتدا روی برگ های جوان و قسمت بالای ساقه مشاهده شده و بعد از مدتی کوتاه همه ی گیاه و درخت دچار این مشکل خواهد شد.

از علائم کمبود آهن در گیاه، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • ضعف رشد گیاهان
  • ریزش برگ ها

اما علائم همیشه باید با زردی برگ ها همراه باشد. در غلات نیز برگ های دچار کمبود آهن راه راه می شوند. در اکثر نقاط ایران، مهمترین عامل کمبود آهن، بی کربنات زیاد موجود در محلول خاک است. در همه ی گیاهان باغی و زراعی، کمبود آهن می تواند مشکل آفرین باشد به ویژه در گیاهانی مانند سیب زمینی، سویا و… که بیشتر به چشم می خورد. باید دقت داشت که همواره توانایی ریشه گیاهان مختلف در ایجاد شرایط مناسب برای جذب آهن، متفاوت است. ریشه گیاهان مقاوم نسبت به کمبود آهن، برای جذب آهن کارایی مناسبی نداشته که این ویژگی بیشتر جنبه وراثتی دارد. البته باید توجه داشت که تغذیه گیاهی مناسب نیز دراین مورد بی تأثیر نیست.

مصرف کود آهن، راه کاری برای جبران کمبود آهن در گیاهان

یکی از راه های درمان گیاهی که با کمبود آهن روبروست، مصرف کود آهن به میزان لازم از طریق محلول پاشی و یا تزریق آن بر روی تنه و ساقه گیاه می باشد. از بهترین کود های آهن که در کشور ما توصیه می شود، کود کلات آهن است که قیمت و هزینه نسبتا بالایی دارند. کود سولفات آهن نیز مناسب بوده که نسبت به کلات آهن قیمت پایین تری دارد.

حالا برای رشد گیاهان و جلوگیری از علائم کمبود آهن در گیاه چه باید کرد؟
  • آبیاری سبک و با تعداد مراتب و دفعات بیش تر
  • کاهش رفت و آمد ماشین آلات در زمین (عدم فشردگی خاک)
  • افزودن مواد آلی به خاک
  • مصرف کودهای شیمیایی مناسب
  • استفاده از ترکیبات گوگردی و کاهش pH
  • مصرف کود آهن

مصرف کود آهن در زمین هایی که با کمبود آهن مواجه هستند توصیه می شود. انواع کود آهن توسط متخصصان در حوزه کشاورزی تولید و معرفی شده است اما آگاهی از روش و میزان استفاده صحیح از کود آهن نیز جز موارد مهم بوده که کشاورزان باید از آن به خوبی مطلع باشند تا بتوانند بیشترین و بهترین بهره وری را از مصرف آن کسب نمایند. باور غلطی که در بین برخی از کشاورزان وجود دارد استفاده بیش از حد کود آهن به منظور رفع مساله کمبود آهن است. در صورتیکه مصرف هر نوع کود و ماده غذایی بیش از حد لزوم، به همان اندازه که می تواند موثر باشد، خطرناک نیز است. به طور مثال مصرف بیش از حد کود آهن، می تواند باعث از دست رفتن شادابی و طراوت گیاه شود. اگرچه کود آهن از آن دست کودهایی ست که آثار مخرب چشم گیری ندارد اما توصیه می شود که پیش از استفاده از آن از نحوه و میزان لازم مصرف آگاهی کسب نمایید. شرکت بهرویش با ارائه مشاوره ی رایگان توسط کارشناسان مجرب در کشاورزی همواره همیار کشاورزان و همکاران عزیز می باشد.

(کمبود آهن در گیاهانرشد گیاهانعلائم کمبود آهن در گیاه


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =