کشاورزی عمومی, مطالب

پرورش زنبور عسل

پرورش زنبور عسل

(پرورش زنبور عسلپرورش زنبور ملکهفصل پرورش زنبور عسلزنبور کارگر – تغذیه نوزادان کندو)

در هر کندو تعداد بسیار زیادی زنبور وجود دارد که شامل یک ملکه، چند صد زنبور نر و چندین هزار زنبور کارگر است. در فصول تابستان و بهار که فعالیت زنبورها بیشتر است ممکن است یک کندو ۵ تا ۷ کیلو زنبور داشته باشد. زنبورها برای

  • حفظ بقای نسل
  • دفاع و نگه داری کندو
  • تغذیه مناسب

به صورت دسته جمعی کار می کنند این در حالی است که هر کدام از انواع زنبور ها وظیفه ی خاصی در کندو بر عهده دارد.

پرورش زنبور عسل

به طور کلی پرورش زنبور عسل رابطه مستقیمی با

  • اقلیم
  • شرایط آب و هوایی
  • تنوع گیاهی محیط
  • وضعیت نگه داری

دارد. پرورش زنبور عسل و تولید عسل یک فرآیند زمان بر است و در طول سال زنبوردار را مشغول می کند. به منظور کسب نتیجه ی مناسب و انتخاب این حرفه به عنوان شغل اصلی لازم است که  فرد طی سال ها تجربه های مورد نظر را کسب نماید.

پرورش زنبور ملکه

ملکه خود تخم هایی را که باید کارگران با استفاده از آن ما که پرورش دهند در حجره های مخصوصی قرار می دهد که از دیگر حجره ها بزرگتر است، حتی در صورت انتخاب یک لارو زنبور کارگر حجره های مجاور آن خراب می شود تا به حجره ای بزرگ تر تبدیل شود، مراحل پرورش زنبور ملکه  شبیه به مراحل رشد دیگر لارو ها می باشد با این تفاوت که بسیار کامل تر و با سرعت بالا تری انجام می شود، دوران لاروی ملکه ۵ روز طول می کشد و در این مدت مداوم از ژل رویال بسیار با کیفیت وترکیبات مخصوص تغذیه می شود تا اینکه به یک زنبور ماده با تخمدان های کامل شده تبدیل شود

پرورش زنبور ملکه در کندو ممکن است بنا به یکی از اهداف زیر صورت گیرد

  • گذاشتن ملکه جدید به جای ملکه ای که به دلایل نامعلوم معدوم شده
  • تغییر ملکه ای که پیر شده است اما هنوز علاقه به ادامه کار دارد
  • به منظور ازدیاد کلنی

در هر کدام از مواد بالا زمانی به ساختن خانه ملکه و پرورش آن اقدام می شود که دیگر ماده ی تخم گذاری وجود نداشته باشد. در روش اول کارگران خانه ی  خود را تغییر شکل می دهند و خانه های اضطراری برای پرورش ملکه ساخته می شود، در ورودی خانه ی اضطراری با استفاده از مایع مخصوصی که توسط کارگران ترشح می شود بسته میشود در حالی که یک لارو ۲ روزه در خانه قرار داده شده کارگران از لاروهای با سن بالا تر برای این منظور استفاده می کنند بعد از ۱۰ تا ۱۱ روز ملکه ی کامل از خانه ی اضطراری خارج می شود و پس از ۱۰ روز قادر به جفتگیری می باشد، به همین خاطر از زمان از دست دادن ملکه تا تخم گذاری ملکه ی جدید معمولا حدود ۲ هفته زمان لازم است.

فصل پرورش زنبور عسل

فصل پرورش زنبور عسل، بسته به شرایط آب و هوایی معتدل، به مقدار کم و از اواسط دی ماه شروع شده و به طور مرتب افزایش پیدا می کند و در اوایل اردیبهشت به حداکثر می رسد، در صورت وجود شرایط مناسب فصل پرورش زنبور عسل(تولید مثل) تا اوخر خرداد ادامه دارد و در ادامه به تدریج کم می شود در فصول آبان ماه و آذر فعالیت تولید مثل زنبور های عسل به طور کامل قطع می شود که این مسئله با توجه به نژاد های مختلف ممکن است متفاوت باشد و در فصول پر فعالیت کندو و در اوج فصول جفت گیری یک ملکه ممکن است در یک روز ۱۵۰۰ تا ۲۰۰ تخم بگذارد.

فصل پرورش زنبور عسل

 

زنبور کارگر

یکی از مهم ترین وظایف زنبور کارگر یکنواخت نمودن دمای کندو خصوصا در منطقه ای که نوزادان زنبور قرار دارد، دمای این منطقه ۳۴٫۴ درجه باید باشد تا تخم ها بتوانند رشد کنند. زنبوران کارگر در صورت گرم بودن هوا آب جمع می کنند و آنقدر بال می زنند تا هوا خنک شود و در صورت سرد شدن هوا در اطراف ناحیه ی نوزادان جمع می شوند و با گرمای بدن خود آن ناحیه را گرم می کنند.

زنبور کارگر دارای وظایف دیگری نیز می باشد که از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پوشاندن عسل

زنبور کارگر بعد از خشک شدن عسل با استفاده از موم عسل هارو می پوشانند تا از جذب آب جلوگیری شود.

  • غذا دادن به زنبور های نر

زنبور های نری که توانایی تولید ملکه دارند در سنین جوانی خودشان غذا نمی خورند و توسط کارگرها تغذیه می شوند اما با بالاتر رفتن سنشان خودشان از عسل های موجود در کندو تغذیه می شوند.

  • همراهی ملکه

زنبورهای کارگر به ملکه غذا می دهند و محیط اطراف او را تمیز می کنند علاوه بر این توسط ملکه ماده ای به نام فرومون ترشح می شود که زنبور های کارگر با رساندن این ماده به تمامی کندواعلام می کند که کندو هنوز دارای ملکه می باشد.

  • آوردن آب
  • کاوش
  • درست کردن شانه های عسل
  • بسته بندی گرده
  • مالیدن بره موم

تغذیه نوزادان کندو

نوزادان کندوی عسل بعد از دو مرحله رشد به زنبور بالغ تبدیل می شود، در مرحله ی اول به صورت کرم های سفید هستند و پرستاران به آنها غذا می دهند، بعد از چند روز به حالت خوابیده در می آیند و چیزی نمی خورند تا به زنبور کامل تبدیل شوند.

پس از بیرون آمدن لارو ها از تخم زنبورهای کارگر بلا فاصله روی آنها ژل رویال می ریزند، این ژل از غده های زیر فک زنبوران کارگر ترشح می شود. به طور معمول کارگران از ۳ تا ۱۳ روز قادر به تولید این ژل هستند، دو روز اول  لارو ها در این ژل غوطه ور هستند و اما در روز سوم این ژل کم می شود، بعد از این مرحله تعداد دفعات غذا دادن کارگران در روز حدس هایی وجود دارد، گفته می شود این تعداد دفعات می تواند تا ۱۳۰ بار در روز و حدود ده هزار بار در دوران لاروی برسد.

(پرورش زنبور عسلپرورش زنبور ملکهفصل پرورش زنبور عسلزنبور کارگر – تغذیه نوزادان کندو)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =