تنظیم کننده های رشد گیاهی, مطالب

کنترل ریسک در مزارع کشاورزی

پیامدهای مهم و تاثیرگذار بر روی تولید محصولات کشاورزی و همچنین طبیعت آسیب‌پذیر محصولات کشاورزی خسارت‌های زیادی را برای کشاورزان و روستائیان و همچنین سرمایه گذاران این بخش در پی خواهد داشت.

مدیریت ریسک در مزارع کشاورزی

پیامدهای مهم و تاثیرگذار بر روی تولید محصولات کشاورزی و همچنین طبیعت آسیب‌پذیر محصولات کشاورزی خسارت‌های زیادی را برای کشاورزان و روستائیان و همچنین سرمایه گذاران این بخش در پی خواهد داشت. این امر را می توان  از مهمترین عوامل موجود بر کاهش انگیزه جهت حضور فعال در فعالیت های کشاورزی از سوی روستائیان دانست. در نتیجه ی این امر و کاهش پیامدها موضوعی از جمله مدیریت ریسک در مزارع کشاورزی پیش می آید که سبب به حداقل رسیدن ریسک در امور کشاورزی می باشد. برای انسان ها هیچ چیزی به اندازه داشتن احساس امنیت در هر زمینه به ویژه در زمینه مهارت و کار دارای اهمیت نمی باشد. تصمیم‌گیرندگان و کارشناسان بخش کشاورزی تمام تلاش خود را دارند تا زمان رویاروئی با خطر، متناسب با خط احتمالی  امکانات و لوازم ضروری را پیش‌بینی کرده و در اختیار کشاورزان قراردهند تا زمان حادثه، امنیت زندگی کشاورزان به حداکثر ممکن برسد.

راهبردهای مدیریت ریسک در بخش کشاورزی

در کل  دسترسی آسان و بدون هیچ واسطه کشاورزان به  امکانات، می‌تواند ازعوامل بسیار مهم و کارآمد در کنترل ریسک کشاورزان باشد. در این موضوع، حمایت مالی دولت از بعضی از کشاورزان همچون قشر آسیب‌پذیر روستائی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. یکی  از راهبردهای مدیریت ریسک در بخش کشاورزی، افزایش سطح آگاهی و دانش کشاورزان نسبت به خطر و آموزش راه‌کارهای مواجه با رویاروئی با خطر می باشد. در زمینه مدیریت ریسک در مزارع کشاورزی آموزش دهندگان به‌عنوان اهرم اصلی  سبب شناخت انسان نسبت پدیده‌های مختلف کشاورزی شده و دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.

کنترل ریسک در مزارع کشاورزی

در کنترل ریسک در مزارع کشاورزی ، کشاورزان باید تا حد امکان سواد مدیریت ریسک را داشته باشند تا در زمان وقوع خطر و حادثه بهترین اقدامات را انجام دهند. بهره برداری بهینه از آموزش قدرت ریسک زمانی موثر است که تمام اقشار اعم از کودکان، زنان و مردان کشاورز آموزش داده شوند. در نتیجه، تصمیم‌گیرندگان بخش کشاورزی و نیز کشاورزان، همواره باید یک «طرح مدیریت کاهش کنترل ریسک در مزارع و تسلط بر ریسک» را برای خود طراحی کرده و به‌کار گیرند. ناگفته نماند یکی دیگر از بهترین وکاربردی ترین راهبردهای مدیریت ریسک در بخش کشاورزی  که بسیار ساده و آسان می باشد، استفاده از تجربه‌های گذشته خود کشاورزان است. کشاورزان با تمام تجربیات خود در سال های گذشته، به‌خوبی از تأثیر بد شرایط محیطی بر زندگی خود آگاهی داشته و راه‌های متفاوت مبارزه با شرایط سخت و دشوار را طی سال‌های گذشته کار، آموخته‌ وسعی در بهینه نمودن مراحل کاشت، داشت و برداشت دارند.این تجربیات کشاورزان باید راه هدایت تصمیم‌گیرندگان و برنامه‌ریزان توسعه کشاورزی جهت تدوین برنامه‌ ریزی های بهتر با خطر در شرایط ریسک در مزارع کشاورزی می باشد. همکاری کشاورزان با همسایه ها و اقوام سبب می شود تا کشاورزان طرح‌های اضطراری را به‌طور مشترک آماده و هماهنگ کرده تا زمان به وجود آمدن مشکلی برای هر کدام ازآنان (اعم از بیماری و…) به حل مشکل کشاورزکمک خواهند کرد. در نتیجه کشاورزان در کنار هم می‌توانند امنیت کافی را داشته و ریسک در مزارع کشاورزی را تا حد امکان پایین آورند.

بیمه محصولات کشاورزی

از دیگر راهبردهای مدیریت ریسک در بخش کشاورزی ، بیمه است. بیمه، بهترین و مهم ترین ابزار حمایتی جهت تبدیل مدیریت بحران به مدیریت ریسک در بخش کشاورزی به‌شمار می‌رود. به عبارت دیگر مهمترین کار جهت ایجاد امنیت در سرمایه گذاری در کشاورزی بیمه کشاورز می باشد. بیمه محصولات کشاورزی، ابزار بسیار مؤثری جهت ایجاد سیاست‌های افزایش بخش کشاورزی، و نیز افزایش کشت مطلوب و گسترش روش‌های نوین زراعی و دامی می باشد. این عامل سبب کاهش مهاجرت‌های روستائیان به شهرها و در نتیجه رسیدن به هدف‌های افزایش ‌بخش کشاورزی می باشد. از طرفی، می‌توان نتیجه گرفت بیمه محصولات کشاورزی، ابزاری و وسیله ای مؤثراست که علاوه بر ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و برخورد  با شرایط همراه با ریسک در بخش کشاورزی، رضایت‌ و منافع موردنظر کشاورزان را نیز تأمین می‌کند.

به عبارت ساده تر به‌طور یقین و بدون شک می‌توان گفت، بدون امنیت، کشاورزی رونق نخواهد گرفت و این امنیت زمانی به‌دست می آید که هدف‌ها و نتیجه های  مدیریت ریسک که بیمه کردن محصولات کشاورزی یکی از آنها است، انجام پذیرد. بیمه، به‌عنوان یک حامی جهت از بین بردن آسیب‌‌پذیری روستائیان که یکی از ابعاد محرومیت جامعه روستائی است، نقش بسیار مهمی را دارا می باشد.

(مدیریت ریسک در مزارع کشاورزیکنترل ریسک در مزارع کشاورزیراهبردهای مدیریت ریسک در بخش کشاورزی)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 1 =