تنظیم کننده های رشد گیاهی, مطالب

آزمون خاک کشاورزی

در این مقاله در مورد سه نکته مهم خاک یعنی تفسیر آزمون خاک ،اهمیت آزمون خاک وچگونگی انجام آزمایش خاک صحبت میکنیم شما میتوانید اطلاعات مفیدی از آن دریافت کنید

تفسیر آزمایش خاک کشاورزی با توجه به میزان شوری، غلظت پتاسیم، مقدار فسفر، مقدار نیتروژن، تبادل کاتیونی، میزان اسیدیته، سمیت آلومینیوم، سمیت منگنز، و PHخاک می باشد و با میزان استانداردهای بین المللی مطابقت داده می شود.در این مقاله با اهمیت آزمون خاک بیشتر آشنا خواهید شد.

تفسیر آزمایش خاک کشاورزی

PH خاک برای اندازه گیری میزان قلیایی و اسیدی بودن خاک انجام می گیرد تا نشان دهد که فعالیت یون های هیدروکسید و هیدروژن به چه میزان است.
یون های هیدروکسید و هیدروژن فعالیت شیمیایی بالایی دارند و برای آنکه فعالیت شیمیایی آنها به پایین ترین سطح خود برسد باید میزان PH خاک حدود ۷ باشد.
میزان PH خاک برای تفسیر آزمایش خاک کشاورزی را می توان بر اساس جدول زیر تعیین کرد :
فسفر در PH کمتر از ۵ و PH بین ۹٫۵ ـ ۸٫۵
پتاسیم در PH کمتر از ۵ و PH بزرگتر از ۹
سولفور در PH کمتر از ۵
کلسیم در PH کمتر از ۵ و PH بزرگتر از ۸
عناصری که بیشترین تبادل را در خاک دارند عبارتند از: آلومینیوم، پتاسیم، سدیم، منیزیم و کلسیم

اهمیت آزمون خاک قبل از کشت

اهمیت آزمون خاک قبل از کشت به منظور شناسایی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و به ویژه غلظت عناصر غذایی قابل جذب خاک انجام میگیرد تا نشان دهد خاک تا چه حد شرایط مناسب برای رشد بهینه گیاه در طول فصل زراعت رسیدن به عملکرد مورد نظر را داراست و اینکار روشی مناسب برای آگاهی از نقطه ضعف و نقطه قوت خاک می باشد.
اهمیت آزمون خاک برای افزایش تولید می باشد که برای رسیدن به این مقصود عواملی نظیر مکانیکی شدن کشاورزی، کنترل آفت ها، استفاده از بذرهای اصلاح شده، اصلاح روش آبیای، یکپارچه سازی اراضی نقش نقش قابل ملاحظه ای دارند.
اهمیت آزمون خاک یکی از ساده ترین راه های ارزیابی حاصل خیزی خاک می باشد و مصرف بهینه کود از مهمترین عوامل افزایش سطح سلامت جامعه و ارتقاء عملکرد می باشد.

چگونگی انجام آزمایش خاک

چگونگی انجام آزمایش خاک در زمانی که فعالیت و کار در فضای سبز نسبتا کم است یعنی در اوایل بهار و اواخر پاییز می باشد و نتیجه ی آن برای کوددهی بهاره یا پاییزه مورد استفاده قرار می گیرد.
آزمایش بهاره وضعیت تغذیه ای خاک را به خصوص در مورد نیتروژن نشان می دهد و آزمایش پاییزه شرایط لازم را برای استفاده از کود و زیر و رو کردن خاک را در پاییز و با زمستان فراهم می کند.
آزمایش خاک در فصل رشد انجام می گیرد تا مشکلات رشد گیاه تشخیص داده شده و برای رفع آن در همان فصل رشد اقدامات لازم صورت گیرد و نمونه گیری از بافت گیاه برای تشخیص دقیق تر کمک می کند.
چگونگی انجام آزمایش خاک برای گیاهان چند ساله مانند چمن و درختان،قبل از انجام کاشت می باشد و هر ۳-۲ سال یک بار تکرار می شود و این آزمایش به دلیل آنکه می توان به مشکلات احتمالی مانند کمبود عناصر غیر غعال در ناحیه ریشه پی برد و قبل از سرمایه گذاری برایذ کاشت آن مشکل را برطرف کرد مهم می باشد.
چگونگی انجام آزمایش خاک با نمونه برداری از خاک انجام می گیرد و ایده آل ترین نمونه ی خاک باید حداقل ۴۰۰ گرم وزن داشته باشد. این نمونه ها در پاکت پلاستیکی ریخته می شود و باز هم دوباره در پاکت دیگری قرار داده می شود.

اطلاعات خاک

اطلاعات خاک مانند نمونه برداری، نام محصول و نام مشتری یا زارع بر روی پاکت به طوری که خوانا باشد و پاک نشود درج می شود.
کل مزرعه ای که تا ده هکتار وسعت دارد به عنوان یک واحد نمونه برداری محسوب می شود و باید از بابت نوع کود، نوع زراعت قبلی و جنس خاک یکسان باشد و مزارع بزرگ باید به قطعات کوچکتر یکدست تقسیم شوند و از هر قسمت به طور جداگانه نمونه برداری انجام گیرد.
چگونگی انجام آزمایش خاک برای باغات مرکبات و میوه جات از عمق ۳۰-۲۵ سانتیمتری است و قبل از نمونه برداری باید ۵ سانتیمتر از پوشش سطح خاک کنار زده می شود.
نمونه برداری باید از منطقه ای در زیر تاج درخت گرفته شود.
وسایل نمونه برداری باید کاملا تمیز باشند تا از انتقال آلودگی نمونه ها جلوگیری شود و همچنین نمونه برداری نباید بعد از کود پاشی انجام گیرد.
چگونگی انجام آزمایش خاک به انتخاب مسیر نمونه برداری و چگونگی انجام عمل نمونه برداری بستگی دارد. مسیر نمونه برداری باید به شکل ه z و شروع و پایانش به دور از محل ورود به مزرعه و به دور از پرچین ها، محل انبار شده کود حیوانی،محل های انباشته از خاکستر چوب و آغشته به ذغال و غیره باشد.
در این مسیر ۲۰ نمونه با فاصله های مناسب باید برداشته شود و عاری از برگ و ساقه گیاهان باشد.

کلمات کلیدی : تفسیر آزمون خاک ،اهمیت آزمون خاک، چگونگی انجام آزمایش خاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + یازده =