بذور کشاورزی, دسته‌بندی نشده, مطالب

آماده سازی بستر بذر

در این محتوا سعی داریم در مورد بستر کشت بذر ، خاک مناسب بستر بذر و همچنین انواع بستر های کشت بذر صحبت کنیم امیدواریم که این اطلاعات برای شما مفید باشد.

بستر کشت بذر

بستر کشت بذر (محیط کشت بذر ) به مواد جامدی گفته می‌شود که در کشت‌های بدون خاک مثل هیدروپونیک، به جای خاک استفاده می شود و باعث رشد گیاه و هم چنین استقرار ریشه ی گیاه یا بذر مورد نظر می شود به عبارتی بستر کشت به محیطی گفته می شود که در آن محیط میتوان گیاهان گلخانه ای را کشت کرد.
این ترکیبات دارای مواد غذایی بسیار کم و در حد موقت هستند بنابراین لازم است در طول کشت توسط محلول‌های غذایی غنی گردند.

از مواد مختلفی به عنوان بستر جوانه زنی استفاده می شود که شامل کاغذ، شن و یا ترکیبی از مواد آلی همراه با ذرات معدنی می باشد

به طور کلی از شرایط لازم بستر بذر گیاه جهت جوانه زنی می توان به موارد زیر اشاره کرد

۱. نباید سبب بروز اثرات سمیت روی جوانه زنی گیاه شود.

۲. فاقد کپک، میکروارگانیسم ها و اسپور آن ها باشد.

۳. توانایی تامیین رطوبت و تهویه کافی برای جوانه زنی باشد.

۴. دارای PHحدود ۶ تا ۷.۸ باشد.

۵. دارای هدایت الکتریکی (شوری) کم تر از ۲۰ میلی زیمنس بر متر باشد.

خاک مناسب بستر بذر

تهيه خزانه مناسب به توليد نشاء هاي مطلوب مي انجامد. آماده سازي خاك بستر كشت بايد در پائيز تمام شده باشد. در چنين مواردي ، بايد ۱۰ تا ۲۰ درصد بيشتر از حد مورد نياز، اقدام به تهيه خاك نمائيم. مهمترين خصوصيات خاك خوب براي جعبه نشاء، اسيديته (P H) مناسب، بافت متوسط با مواد آلي كافي و نگهداري آب مي باشد. خاك لوم رسي (خاك رس مخلوط با لوم و مواد گياهي) مناسبترين خاك براي اين منظور است. خاك رسي و خاك شني مناسب اين كار نيستند. بهترين نوع خاك بدين منظور، خاك جنگل و خاكي است كه قبلاً براي كشت مورد استفاده قرار گرفته و حاوي مقداري مواد آلي است.

انواع بستر های کشت بذر

۱-کاشت در سطح کف گلخانه

تمام سطح کف یک گلخانه را می توان با مواد دانه بندی نظیر ماسه پوشش داد و بستر کاشت را تهیه کرد. سطح پایینی این پوشش باید دارای شیبی ملایم باشد چراکه به واسطه آن تخلیه مازاد محلول غذایی به نحوی مناسب برای جمع آوری در یک مکان معین صورت بگیرد ، محلول جمع آوری شده مجدداً به مصرف رسیده و یا آن که دور ریخته شود. هم چنین جهت جلوگیری از آلودگی باید سطح رویی بستر را باید با ایجاد نوعی پوشش، تمیز و پاکیزه نگه داشت تا مواد دانه بندی شده در تماس با خاک آلوده نگردد. این پوشش را می توان با استفاده از بتون ، آسفالت و یا گستردن لایه های PVC ضخیم بر روی بستر ماسه ای، ایجاد کرد.

۲-کاشت در کیسه های پلاستیکی

در این روش می توان با قراردادن یک قطره چکان برای محلول رسانی درون هر کیسه، اقدام به کاشت در این کیسه ها نمود.از معایب این کیسه ها می توان به از بین رفتن آنها در معرض نور اشاره کرد که برای کاشت محصولات دائمی، بستر کشت مناسبی نیستند از مزایای کیسه های پلاستیکی ارزان قیمت بودن آن است.

۳-کاشت در جعبه های پلاستیکی

بسیاری از تولیدکنندگان حرفه ای محصولات هیدروپونیک، استفاده از جعبه های پلاستیکی که عموماً برای بسته بندی میوه جات به کار گرفته می شود را به عنوان محفظه هایی برای کاشت در مواد دانه بندی دانه بندی توصیه می کنند.

۴- کاشت در بسترهای سیمانی

این نوع بسترها عموماً به صورت یک قالب بتونی هستند که دارای شیب لازم برای تخلیه محلول غذایی به مکان در نظر گرفته شده و در انتهای سیستم واقع شده است تشکیل می شود. دیواره این قالب را می توان از سنگ،آجر و یا بتون ساخت. پس ازساختن بستر آن را با مواد تشکیل دهنده محیط کشت پر می کنند.

توجه داشته باشید که سیمان تازه می تواند بر روی PH و سطوحی از کلسیم محلول غذایی اثر بگذارد بنابراین است که تأثیرات منفی ناشی از این موضوع را با شستشو متناوب تا چند هفته پس از ساخت بسترها و قبل از شروع کاشت از بین برد.

۵- کاشت در محیط های فایبر گلاس و پلاستیکی

از جمله بهترین قالب های ممکن برای تهیه ی بستر فایبرگلاس و پلاستیک های سخت هستند که متشکل از مواد دانه بندی شده هستند و همچنین برای سیستم های غیر حرفه ای نیز ارزشمند هستند.
البته باید توجه داشت که برای استفاده از این دو مورد، محدودیت هایی از لحاظ کاربرد اقتصادی آنها در شرایط تولید تجاری، وجود دارد.

۶- کاشت در محیط های فلزی

فلزات گالوانیزه به دلیل جلوگیری پوشش گالوانیزه از ایجاد واکنش فلز با محلول غذایی،بسیار مفید هستند و باعث کشت موفقیت آمیز در محیط های فلزی میگردند

۷-سیستم کاشت در کیسه پرلیت

پرلیت ماده ای است که دسترسی به انواع آن در همه دنیا، در پوشش کیسه های پلاستیکی میسر است. قالب های تکثیر پشم سنگ را می توان با ایجاد یک برش بر روی سطح کیسه های پرلیت روی آنها جای داده و با تعبیه سوراخ هایی در کف کیسه های پرلیت، امکان تخلیه مازاد محلول غذایی را به وجود آورد .

در صورتی که نیاز به مشاوره در زمینه آماده سازی بذر دارید می توانید با واحد فروش بذر بهرویش در تماس باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =