کشاورزی عمومی, مطالب

بسته بندی محصولات کشاورزی

یک بسته بندی محصولات کشاورزی مناسب نه تنها می تواند از محصولات محافظت کند، بلکه باعث رونق فروش و افزایش ارزش آن در بین مشتریان می شود. بنابراین، بسته بندی یک جنبه مهم است که نمی تواند برای تقویت صادرات محصولات کشاورزی در سراسر جهان نادیده گرفته شود.

آخرین کالایی را که خریداری کرده اید به یاد بیاورید. آیا چیزی برای خوردن، نوشیدن، استفاده کردن یا پوشیدن بود؟ می توانید بگویید بسته بندی آن چه تأثیری برای شما ایجاد کرد؟ چه تصویری برای اولین بار در ذهن شما خطور کرد؟ آیا به نقش بسته بندی در ایمنی، طراحی یا ظاهر محصول، فکر کردید؟ اصلاً آیا می دانید چرا محصولات را بسته بندی می کنند؟
محصولات کشاورزی، مواد غذایی، مواد آرایشی و بهداشتی، لوازم الکترونیک و یا حتی لباس و همه کالاهایی که در بازار هستند، درون بسته بندی مخصوص به خود قرار می گیرند. بسته بندی دلایل مختلفی دارد. از جمله این موارد می توان به حفاظت، ایمنی، قابلیت استفاده بیشتر، ظاهر جذاب، طراحی بهینه و نیازهای خاص مشتری اشاره کرد. برای دستیابی به این معیارها، ما نمی توانیم اهمیت طراحی مطلوب، کاربر پسند و چرخه مواد را برای رسیدن به یک بسته بندی مناسب و سازگار با محیط زیست فراموش کنیم.
بسته بندی محصول از ویژگی های بسیاری برخوردار است. اما آیا بسته بندی ها می توانند مشکل ساز باشند؟ پاسخ کاملاً واضح است. خیر. بسته بندی برای طیف وسیعی از محصولات روزمره ضروری است. در نتیجه، هر روز بسته بندی های نوآورانه، قابل بازیافت و پایدارتر تولید می شود. در این مقاله ما به اهمیت بسته بندی محصولات کشاورزی می پردازیم و دلایل مهم اهمیت بسته بندی را برای شما شرح می دهیم.

چرا محصولات را بسته بندی می کنند؟

با افزایش جمعیت جهان، تقاضا برای تولید غذا افزایش می یابد که باید از هدررفت مواد غذایی جلوگیری کرد. بسته بندی محصولات کشاورزی به کشاورزان و تولیدکنندگان کمک می کند تا بدون ضرر و زیان، مواد غذایی را به بهترین روش تحویل مصرف کنندگان دهند. هدر رفت غیرضروری غذا باید در طی مراحل پس از برداشت محصول، فرآیند تولید، ذخیره سازی و حمل و نقل از بین برود. حفظ و نگهداری زیاد مواد غذایی اهمیت بسته بندی کشاورزی را افزایش می دهد.
جدا از محصولات غذایی، بسته بندی کشاورزی در مواد شیمیایی مانند کودها یا سموم دفع آفات کاربرد دارد. سموم دفع آفات کاملاً سمی و واکنش پذیر هستند و از این رو نیاز به بسته بندی مناسب دارند. در بسته بندی کشاورزی سموم دفع آفات، از کیسه هایی با استانداردهای کیفی عالی استفاده می شود که باعث حذف مشکلات نفوذ آب و نشت مواد و جابجایی و جلوگیری از هرگونه مشکل می شود. بنابراین لازم است هر محصولی بسته بندی منحصربه فردی داشته باشد. تهویه در بسته بندی های کشاورزی مهم است که اجازه می دهد گرما از آن خارج شود و باعث می شود محصول به سرعت خنک شود. همچنین از دست دادن آب محصولات باید به حداقل برسد تا آن ها مدت زمان بیشتری قابل مصرف باشند.
باید به گونه ای طراحی شوند که حمل و نقل آن آسان و ایمن و در برابر صدمات مقاوم باشند. ظروف فله متوسط و انعطاف پذیر (FIBC) یا کیسه های فله، گزینه اصلی در بسته بندی محصولات کشاورزی دانه ای و سایر محصولات خشک است. اهمیت بسته بندی کشاورزی نیز در بهبود روند حمل و نقل است. زیرا نیمی از محصولات غذایی در حمل و نقل آسیب می بینند. کیسه های فله یا کیسه های سیلویی برای مقابله با این آسیب ها و کنترل شرایط نامساعد جوی، تولید شده اند. آن ها به حفظ کیفیت و یکپارچگی مواد غذایی کمک می کنند.

اهمیت بسته بندی محصولات کشاورزی

۱٫ محافظت

هدف اصلی بسته بندی محافظت از محتوای آن در برابر هرگونه آسیب احتمالی هنگام حمل و نقل و نگهداری است. بسته بندی، محصول را در طول زنجیره حمل و نقل، از تولیدکننده تا مصرف کننده نهایی، سالم نگه می دارد. مهمترین هدف بسته بندی این است که محصول را از رطوبت، نور، گرما و سایر عوامل خارجی محافظت کند.

۲٫ ایمنی

مهمتر از همه این است که بسته بندی نقش مهمی در ایمن نگه داشتن محتویات درون آن دارد. بسته بندی باید حاوی اطلاعات مهمی از محصول و ایمنی آن باشد. به عنوان مثال، برای محصولات غذایی باید تاریخ تولید، تاریخ انقضا و مواد و ترکیبات تشکیل دهنده آن کاملاً مشخص باشد. بسته بندی باید به گونه ای باشد که هیچ ماده شیمیایی، بو یا طعم مضر از آن به مواد غذایی منتقل نشود چه از مواد اولیه تولید شود و چه از مواد بازیافتی. علاوه بر این، اگر حاوی مواد سمی باشد، باید از روی بسته بندی مشخص شود. تمام این اطلاعات باعث افزایش ایمنی و سلامت محصول برای مصرف کننده می شود.

۳٫ جذابیت

بسته بندی قسمت مهمی از هویت کالا به حساب می آید. بسته بندی به اندازه خود محصول مهم است و می تواند جذابیت محصول را افزایش داده و در نتیجه تمایل به خرید محصول را تحت تأثیر قرار دهد. هدف آن برجسته شدن در قفسه فروشگاه یا وب سایت، افزایش فروش، ارائه اطلاعات مربوط به محصول و افزایش جذابیت آن است. دو سوم مردم می گویند که بسته بندی در تصمیمات خرید آن ها تأثیر دارد. یک بسته بندی همچنین می تواند یک داستان کامل در مورد تجارت محصول و تأثیرات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی محصول داشته باشد. در واقع ابزاری برای نشان دادن ارزش های شرکت و مزایای بزرگی است که این محصول برای مصرف کننده به همراه دارد.

۴٫ قابلیت استفاده

مصرف کنندگان به دنبال بسته بندی مناسب برای اهداف مختلف هستند. آن ها خواستار بسته بندی کاربردی و جذاب هستند که به طرز باورنکردنی کاربرپسند باشد. قابلیت استفاده از بسته بندی فقط توسط مصرف کنندگان قضاوت می شود. بسته بندی باید به راحتی باز و بسته شود، پس از استفاده به راحتی جمع و مرتب شود و قابل استفاده مجدد یا بازیافت باشد و نیازهای مصرف کنندگان را برآورده کند. علاوه بر این، طراحی بهینه آن، قابلیت استفاده را افزایش می دهد.

۵٫ پایداری

مصرف کنندگان قبل از تصمیم گیری برای خرید، به جنس، قابلیت استفاده مجدد و قابلیت بازیافت مواد بسته بندی توجه می کنند. در حقیقت بسته بندی پایدار، تأثیر مثبت بیشتری بر تعداد فروش دارد. طراحی بسته بندی در تعیین سهولت جداسازی مواد از یکدیگر و در نتیجه سهولت استفاده مجدد و بازیافت بسته بندی نقش اساسی دارد. نه تنها موجب صرفه جویی در منابع می شود بلکه مواد کمتری را نیز برای مدیریت صحیح مصرف کننده باقی می گذارد.
مصرف کنندگان به طور فزاینده ای در مورد تأثیرات زیست محیطی مواد مصرفی، آگاه هستند. آن ها میزان کربن بسته بندی را قبل از خرید یک محصول ارزیابی می کنند. برچسب گذاری روی بسته بندی که اطلاعات روشنی در مورد تأثیرات زیست محیطی محصول و بسته بندی و بازیافت آن دارد، قطعاً نظر مصرف کننده را جلب خواهد کرد.

چگونه بسته بندی می تواند تجارت صادرات کشاورزی را تقویت کند؟

با افزایش جمعیت، تقاضای تولید مواد غذایی نیز رو به افزایش است. بسته بندی محصولات کشاورزی به کشاورزان و صادرکنندگان کمک می کند تا غذا را در بهترین روش و بدون ضرر تحویل مصرف کننده بدهند. بسته بندی یک عنصر اساسی برای صادرات محصولات است که بر ایمنی، هزینه، ارتباطات و حتی بازاریابی محصولات کشاورزی تأثیر می گذارد. بسته بندی محصولات کشاورزی محبوبیت زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است. اگر می خواهید محصولات کشاورزی شما به استاندارد جهانی برسد، باید ویژگی ها، اهمیت و مزایای بسته بندی را در نظر بگیرید.

اهمیت بسته بندی در صادرات

از نظر قراردادی، شما مسئول بسته بندی محصولات کشاورزی هستید به گونه ای که در برابر حمل و نقل مقاومت می کند. اگر بسته بندی در مقصد آسیب دیده باشد، شرکت حمل و نقل کالا مسئولیتی در قبال آن متقبل نمی شود. بسته بندی همچنین یک عنصر اساسی در بازاریابی محصول است، زیرا تصویر قوی از شرکت تولیدکننده در مقابل مصرف کنندگان ارائه می دهد.

– صرفه جویی در هزینه

بسته بندی روی قیمت محصولات شما تأثیر می گذارد. بسته بندی باید با واحدهای باری مستقر شود تا استفاده بهینه از کامیون، کانتینر و اشکال دیگر حمل و نقل بهینه شود.

– ذخیره سازی و سازماندهی

بسته ها درصورتی که با پالت حمل و نقل سازگار نباشند، فضای بیشتری را اشغال می کنند و بنابراین تا ۲۰ درصد فضا را هدر می دهند و ۴۰ درصد هزینه اضافی را به قیمت محصول اضافه می کنند.

– مدیریت اطلاعات

بسته بندی باید شامل دستورالعمل ها و سایر اطلاعات مربوط به نحوه کار و مصرف محصولات باشد. اطلاعات موجود روی جعبه ها به شرکت های حمل و نقل کمک می کند تا بهتر بتوانند آن ها را جابجا کنند. جعبه ها می توانند وارونه روی هم قرار بگیرند و در صورت عدم وجود دستورالعمل روی بسته بندی، به محصولات آسیب می رسانند.

– حمایت از کالاها

برای کالاهای کشاورزی، حمایت از محصولات ضروری است و شما به عنوان صادرکننده باید مواد بسته بندی محصولات کشاورزی مناسب را برای جلوگیری از خسارت انتخاب کنید. بسته بندی باید روند حمل و نقل را تحمل کند. وسایل حمل و نقل نیز نقشی اساسی در بسته بندی دارند. زیرا شما باید مواد را براساس نوع حمل و نقل استفاده شده و مسافت طی شده توسط شرکت حمل و نقل انتخاب کنید. برای هدف قرار دادن بازارهای مختلف استفاده از انواع مختلف مواد ضروری است.

– ارتباطات تجاری

بسته بندی محصولات کشاورزی چیزی است که ویژگی های محصول را به خریدارانش منتقل می کند و آن را به ابزاری ضروری در بازاریابی برای صادرکنندگان تبدیل می کند. برای بسته بندی محصولات کشاورزی، می توانید به مصرف کنندگان در مورد ماده تشکیل دهنده اطلاعات دهید یا حتی می توانید اگر باعث ایجاد آلرژی در فرد می شوند، هشدار را روی آن ها درج کنید. قبل از شروع عملیات صادرات، نیازهای مصرف کنندگان در بازار هدف باید ارزیابی شود تا اطمینان حاصل شود که بسته بندی انتظارات مصرف کننده را برآورده می کند.

– اندازه بسته

بسته بندی محصولات کشاورزی و مواد آن باید مدیریت شود تا حداکثر استفاده از واحدهای باربری را داشته باشد. بسته بندی باید به گونه ای طراحی شود که حداکثر تعداد بسته بندی در هر جعبه جای گیرد. اندازه جعبه ها باید برای استفاده از پالت در نظر گرفته شود.

– اطلاعات محصول

روی بسته بندی محصولات کشاورزی باید نحوه کار با محتویات آن را مشخص کند. صادرکننده محصولات کشاورزی باید نحوه مصرف محصول را روی جعبه ها ذکر کند. آن ها می توانند نشانه هایی را به همراه نمادهای مرتبط روی بسته بندی چاپ کنند. تمام این موارد باید در خارج از بسته بندی ها ذکر شود تا شرکت حمل و نقل بتواند آن ها را بدون آسیب رساندن به محصولات حمل کند. علاوه بر این، موارد احتیاطی در مورد قرار گرفتن در معرض نور خورشید، دمای مرطوب و شدید را نیز ذکر شود.

– منعکس کردن ارزش های فرهنگی مصرف کننده

اطلاعات روی بسته بندی محصولات کشاورزی باید ارزش های فرهنگی مشتری را نشان دهد. مهم نیست مشتری در کجا اقامت دارد، باید زبان محلی و سایر جنبه های اطلاعات را در نظر بگیرید. مثلاً در ترکیه و اتریش، رنگ سبز کاملاً پذیرفته شده است. در حالی که در چین، رنگ قرمز و زرد در فرهنگ آن ها پذیرفته شده است. برای اطمینان و ارتقا ارزش های فرهنگی مشتریان بالقوه خود، باید قبل از طراحی بسته، تحلیل فرهنگی مناسبی انجام دهید.

انواع بسته بندی محصولات کشاورزی

استفاده از بشکه: بشکه ها معمولاً برای حمل مایعات، پودرها یا کالا هایی به کار گرفته می شوند که باید در جای خشک نگهداری شوند.
• باکس ها یا صندوق های حمل کالا: باکس ها یا صندوق ها بهترین نوع بسته بندی کالای صادراتی است. استحکام یک باکس بر اساس وزنی که می تواند تحمل کند، تعیین می‌شود. باکس ها معمولاً داخل پالت ها انباشته می شوند و جهت ثابت نگه داشته شدن به صورت فشرده بسته بندی می شوند.
پالت کارتنی: جدیدترین و مناسبترین شیوه بسته بندی میوه های جالیزی مانند هندوانه، خربزه، ملون، طالبی استفاده از باکس پالت کارتنی می باشد. در این روش باکس مقوایی از جنس ورق آکاردئونی به ضخامت ۱۵ یا ۲۰ میلیمتر در اندازه های مختلف طراحی و ساخته می شوند. قابلیت چاپ و چسباندن لیبل روی آنها وجود دارد. خاصیت ضربه گیری ورق آکاردئونی مانع له شدن و خراب شدن میوه می گردد.
جعبه پلاستیکی: معمولا ارتفاع کمتری دارند تا میوه به تعداد زیاد بر روی هم قرار نگیرد. این سبد ها برای حمل و نقل در مسافت های طولانی مناسب هستند و عمدتا قابل بازیافت نیستند.
کارتن میوه صادراتی: انواع مختلف میوه های صادراتی مانند هلو، آلو، کیوی و مرکبات از قبیل پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، نارنج و همچنین انواع صیفی جات از قبیل خیار، گوجه، هندوانه، کاهو، کاهو پیچ، طالبی و خربزه و انواع سبزیجات صادراتی از قبیل کرفس در کارتن های مقوایی صادراتی قابل تولید و بسته بندی هستند. کارتن مقوایی قابل بازیافت است و قابلیت چاپ انوع طرح گرافیکی را دارد. در سایز های مختلف با ارتفاع متفاوت تولید می شود و استحکام زیادی در برابر فشار و نفوذ آب ندارد.

نتیجه گیری
یک بسته بندی محصولات کشاورزی مناسب نه تنها می تواند از محصولات محافظت کند، بلکه باعث رونق فروش و افزایش ارزش آن در بین مشتریان می شود. بنابراین، بسته بندی یک جنبه مهم است که نمی تواند برای تقویت صادرات محصولات کشاورزی در سراسر جهان نادیده گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 2 =