کشاورزی عمومی, مطالب

تهیه نشاء گوجه فرنگی

در این مطلب در رابطه با سه مورد تهیه نشاء گوجه فرنگی ، آموزش کامل کاشت و پرورش گوجه فرنگی ، دستورالعمل تولید نشاء گوجه فرنگی مطالبی اراعه می شود.

کشت گوجه فرنگی در دو روش اصلی تهیه نشاء گوجه فرنگی و کشت مستقیم بذر در زمین انجام می شود.

چنانچه به منظور تهیه نشاء گوجه فرنگی، بذرهای گوجه فرنگی درسینی نشاء کشت شود مزایای بسیاری متوجه کشاورزان می شود که از جمله آن ها بحث صرفه جویی در زمان را می توان نام برد. به این معنا که در فصل سرما که امکان کشت مستقیم گوجه فرنگی وجود ندارد، در داخل یک محیط بسته و گرم شروع به نشاء گیری کرده و به این ترتیب زمانی که نشاء های گوجه فرنگی آماده شد هوا نیز گرمتر شده در نتیجه می توان نشاء را به زمین اصلی منتقل کرد.

با توجه به ذکر این نکته که کاشت و پرورش گوجه فرنگی، نیاز به مکانی دارد که روزانه حداقل ۶ و حداکثر ۸ ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند بدین منظور می توان بهدستورالعمل تولید نشاء گوجه فرنگی مراجعه نمود .

 

وسایل و مواد مورد نیاز جهت آموزش کامل کاشت و پرورش گوجه فرنگی:

  • ابزار باغبان
  • سنگریزه
  • دستکش
  • گلدان
  • سینی نشاء
  • چوب کوچک
  • اسپری
  • بیلچه
  • برچسب باغی
  • ورقه پلاستیک
  • وسایل باغبانی
  • خاک حاصلخیز
  • ورمی کمپوست و یا هر کمپوست آلی دیگر
  • کود
  • بذر گوجه فرنگی

 

دستورالعمل تولید نشاء گوجه فرنگی:

سازمان جهاد کشاورزی به دلیل استقبال بالای کشاورزان در زمینه تهیه نشاء گوجه فرنگی در مقابل کشت مستقیم دستورالعمل تولید نشاء گوجه فرنگی را ارائه نموده تا کشاورزان عزیز بتوانند آموزش کامل کاشت و پرورش گوجه فرنگی را از طریق آن دریافت نمایند.

بحث مکان کشت، روش های نگه داری متناسب با منطقه دمای مناسب مناطق خاص از جمله مواردی است که ممکن ست هر کدام از کشاورزان با آن مواجه شوند به همین دلیل نیاز به استفاده از تجربیات افراد صاحب نظر و مجرب همیشه می تواند راهنما مسیر باشد.

مرحله اول: در مرحله اول  ابتدا سینی نشاء را با خاک مناسب پر می کنیم.

مرحله دوم: سپس بذر گوجه فرنگی را( طبق دستورالعمل تولید نشاء گوجه فرنگی) در عمق نیم سانتی متر در خاک سینی نشاء فرو کرده و سپس با خاک روی بذر را می پوشانیم.

مرحله سوم: آب دادن به سینی های نشاء بصورتی که آب، خاك را به طور کامل در سینی بشوید.

مرحله چهارم:پوشاندن سینی نشاء توسط ورق های پلاستیکی به صورتی که قسمت تیره به سمت آفتاب و قسمت روشن به سمت خاک قرار بگیرد.

مرحله پنجم: نظارت بر روند و مرحله جوانه زني و رشد گياه.

بهترین دما جهت جوانه زنی بذر گوجه فرنگی ۷۵ الی۹۰ درجه می باشد هنگامی که اولين جوانه ظاهر شد، سینی جوانه زنی به یک نقطه آفتابی منتقل می شود.

مرحله ششم: آماده کردن خاک برای کاشت نهال و مخلوط کردن خاک با کمپوست.

مرحله هفتم: پوشاندن پایین گلدان با چند سنگ جهت زهکشی بهتر و پر کردن گدان با خاک.

مرحله هشتم:انتقال جوانه ها از سيني نشاء به گلدان.

مرحله نهم: آبدهی و نظارت برپیشرفت جوانه گوجه فرنگی تا زمان برداشت.

 

نکته: قبل از کشت بذر گوجه فرنگی زمین را باید استرلیزه و عاری از هرگونه بیماری خاک زاد کرد.

تهیه نشاء گوجه فرنگی در نقاط سرد:

درنقاطي كه آب و هوای محل سرد است و معمولا تا اواسط اردیبهشت ماه نشاء گوجه فرنگی در خطر سرما زدن می باشد.

برای اینکه نشاء در مواقع ذکر شده یعنی اواخر اردیبهشت برای کشت در مزرعه و هوای آزاد مهیا باشد باید حداقل یکماه و نیم قبل از موقع کشت در محل اصلی بذر گوجه فرنگی را در گلخانه یا شاسی کاشت، یعنی از اواسط اسفند ماه تا اوایل فروردین باید عمل بذرکاری درخزانه اتمام یافته باشد و زمانی که بخواهند محصول پیش رس به بازار عرضه کنند لازم است که در نیمه دوم بهمن ماه اقدام به کشت بذر کنند، بنابراین ممکن است تهیه نشاء گوجه فرنگی برای مدت یک ماه ونیم تا سه ماه و گاهی چهارماه درخزانه بماند در اینصورت مراقبت وطرز نگاه داری و تربیت نهال جوان در خزانه متفاوت است.

در حال حاضر روش تهیه نشاء گوجه فرنگی بیش از دیگر روش­ها در بین نشاء کاران معمول و روال است و با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.

 مزایای تهیه نشاء گوجه فرنگی

تولید سریع‌ تر و محصول یکنواخت ‌تر.

  • مدیریت بهتر آبیاری و کود دهی قابلیت تولید گیاهانی سالم، ضخیم و با ارتفاع مناسب.
  • توانایی استقرار بهتر نشاهای حاصله نسبت به نشاهای فضای آزاد.
  • زودرسی نسبت به نشاهای فضای آزاد اشاره کرد.

روش تهیه نشاء گوجه فرنگی گلخانه‌ای با استفاده از سینی‌های توپی یکی از مهم‌ترین و اقتصادی‌ترین روش‌های تولید نشاء گلخانه‌ای می باشد.

در این روش تهیه نشاء گوجه فرنگی، به دلیل اینکه در زمان کاشت نشاء ریشه ­ها بدون آسیب و دست ‌نخورده باقی می­ مانند گیاه با شوک کمتری مواجه خواهد شد. همچنین در این روش نیروی کار مورد نیاز برای مخلوط و استریل کردن خاک، پر کردن سینی‌ها، بیرون کشیدن نشاها و… به میزان قابل توجهی کاهش می­ یابد، از سوی دیگر امکان افزایش استفاده از مکانیزاسیون در این روش وجود دارد.

به علاوه تولید در توپی هم‌ زمان راندمان کار و مراحل پیچیده تولید را نیز افزایش می‌دهد،همچنین در صورت نیاز به دریافت آموزش کامل کاشت و پرورش گوجه فرنگی و دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با کشت نشاء گوجه فرنگی می توانید با کارشناسان کارآزموده و متخصص در زمینه بذر در ارتباط باشید.

کلمات کلیدی : تهیه نشاء گوجه فرنگی _ آموزش کامل کاشت و پرورش گوجه فرنگی _ دستورالعمل تولید نشاء گوجه فرنگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 17 =