تغذیه و آبیاری, مطالب

فوگ پونیک چیست؟

فوگ پونیک نوعی سیستم آیروپونیک است. این اساساً همان مفهوم را دارد، با این تفاوت که از محلول غذایی بخار شده در محدوده اندازه ذرات 5-30μm استفاده می شود. این شکل از هیدروپونیک به اندازه آیروپونیک محبوب نیست، اما این فقط به این دلیل است که این یک فرم نسبتاً جدیدتر از هیدروپونیک است.

حتماً می دانید که هیدروپونیک برای پرورش گیاهان به آب متکی است. در هیدروپونیک، پرورش دهندگان با افزودن ماده غذایی ریشه گیاهان را در آب قرار می دهند. با وجود تکامل این سیستم، نوعی سیستم دیگر بوجود آمده است که در آن گیاهان بدون دسترسی مستقیم به آب و مواد مغذی می توانند آزادانه آویزان شوند. آن ها با نازل های مه پاش، آبیاری و مرطوب می شوند. این سیستم آیروپونیک (Aeroponics) نام دارد. با این حال، شما نیازی به استفاده از فقط مه پاش آب ندارید. یکی از اشکال پیشرفته ایروپونیک مه کشت است که از مه به عنوان اصلی ترین محیط رشد استفاده می کند.شاید برایتان این سوال پیش آید که فوگ پونیک چیست؟ نوعی سیستم آیروپونیک می باشد که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

فوگ پونیک نوعی سیستم آیروپونیک است. این اساساً همان مفهوم را دارد، با این تفاوت که از محلول غذایی بخار شده در محدوده اندازه ذرات ۵-۳۰μm استفاده می شود. این شکل از هیدروپونیک به اندازه آیروپونیک محبوب نیست، اما این فقط به این دلیل است که این یک فرم نسبتاً جدیدتر از هیدروپونیک است. این سیستم ها معمولاً از مه شکن اولتراسونیک، پمپ، آب و سیستم برای نگه داشتن ریشه ها بالای مه تشکیل شده اند. نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که گیاهان در واقع نباید ریشه های خود را با مهی که می بینید لمس کنند. زیرا در واقع آن را می مکد.

آیا فکر می کنید فقط با مه می توان گیاهان را پرورش داد؟ قطعاً بله، این همان چیزی است که ما قصد داریم در این مقاله آن را مورد بررسی قرار دهیم. در این مقاله با فوگ پونیک و نحوه پرورش گیاهان با فوگ پونیک آشنا می شوید.

 

فوگ پونیک  Fogponicsچیست؟

در ساده ترین معنی مه کشت، تولید کنندگان از مه برای پرورش گیاهان استفاده می کنند. سیستم فوگ پونیک از مه شکن های الکتریکی برای پمپاژ و لرزش تحت فشار برای تبدیل مواد مغذی و آب به رطوبت استفاده می کنند، مانند جو مرطوب موجود در جنگل های بارانی. این سیستم یک مه مرطوب و غنی از مواد مغذی ثابت برای ریشه گیاه ایجاد می کند. با مه شکن، سیستم ریشه می تواند پوششی کامل داشته باشد زیرا قطرات ریز مه می تواند حرکت کند و به تمام فضای اطراف آن نفوذ کند.

 

فوگ پونیک چگونه کار می کند؟

مانند هر سیستم هیدروپونیک فعال، به گیاهان مواد غذایی مورد نیاز، رطوبت و اکسیژن داده می شود. آن ها مجبور نیستند مانند گیاهان کاشته شده در خاک فعالانه بدنبال آب و مواد غذایی باشند. تمام تلاش آن ها صرف پرورش، گلدهی یا جوانه زدن (برای نهال) و رشد ریشه می شود.

اما برخلاف هیدروپونیک که گیاهان اکسیژن را توسط پمپ هوا می گیرند، فوگ پونیک با آویختن گیاهان در هوا کار می کند. گیاهان توسط یک سینی یا صفحه نگه داشته می شود بطوری که ریشه های گیاه در هوا معلق هستند. بنابراین دسترسی به اکسیژن زیادی دارند. این عمل معمولاً توسط یک تایمر انجام می شود.

فوگ پونیک دقیقاً مانند ایروپونیک عمل می کند. اما به جای استفاده از پاشیدن آب، از مه شکن استفاده می شود. آن ها قطرات بسیار کوچکتری نسبت به ایروپونیک که معمولاً اندازه آن ها کمتر از ۱۰ میکرون است، تولید می کنند.

 

تفاوت بین فوگ پونیک و ایروپونیک و هیدروپونیک

ایروپونیک

  1. روند رشد گیاهان در محیط هوا یا مه بدون استفاده از خاک.
  2. گیاهان با سرعت رشد طبیعی رشد می کند، زیرا با استفاده از نازل اسپری مقدار مناسبی آب دریافت می کنند.
  3. برگ اندازه طبیعی

هیدروپونیک

  1. از یک محلول مغذی مایع به عنوان یک محیط رشد و مواد معدنی ضروری برای حفظ رشد گیاه استفاده می شود.
  2. گیاهان با سرعت کم رشد می کند زیرا آب زیادی دریافت می کنند.
  3. برگ ها کوچک هستند.
  4. فوگ پونیک یا مه کشت
  5. فرم پیشرفته ایروپونیک که از آب به شکل بخار شده برای انتقال مواد مغذی و اکسیژن به ریشه های معلق گیاه استفاده می کند.
  6. گیاهان سریعتر رشد می کنند، زیرا مه می تواند به هر قسمت از ریشه برسد.
  7. برگ های گیاهان بزرگ می شوند.

 

چگونه یک سیستم فوگ پونیک راه اندازی کنیم؟

برای راه اندازی سیستم به این ابزارها نیاز خواهید داشت.

یک ظرف، یک مخزن، یک سطل یا هر چیز به اندازه کافی بزرگ که بتواند آب و حداقل ۱ گیاه را در خود جای دهد.

یک درب که این مخزن را پوشانده و از مه خارج می شود. برای قرار دادن گلدان توری با گیاهان درون آن، باید سوراخ هایی ایجاد کنید.

گلدان توری. اندازه مورد نظر خود را با سیستم خود متناسب کنید. آن را با محیط در حال رشد (هیدروتون، پرلیت، ورمیکولیت) پر کنید. گلدان توری را روی مخزن قرار دهید. باید آن را روی صفحه ای نگه داشت تا وقتی گیاهان درون گلدان تور قرار گرفتند، ریشه آن ها به بالای آب مخزن آویزان شود.

ماده مغذی فرم مایع را پیشنهاد می دهیم. زیرا در سیستم فوگ پونیک بهترین عملکرد را دارد. شما همچنین می توانید از فرم پودر استفاده کنید، فقط مطمئن شوید که کاملا حل شده باشد. از هر نوع ماده غذایی آلی دوری کنید. زیرا می تواند سیستم مه شکن را مسدود کند. پس از انتخاب مواد مغذی، آن ها را در مخزن پر کنید.

مه شکن اولتراسونیک (این مهمترین دستگاه است زیرا تصمیم می گیرد شما آن را ایروپونیک بنامید یا مه کشت). آن را در مخزن قرار دهید و روشن کنید و اجازه دهید مه خارج شود.

یک میکرو فن (اختیاری). می توانید آن را در بالا یا پایین ریشه قرار دهید. فن را به سمتی هدایت کنید که به تنظیم مه اطراف ریشه کمک کند.

ابزار اندازه گیری pH. یک PH متر تهیه کنید تا PH سیستم را بررسی کنید.

یک کیت کنترل pH. PH سیستم بالا و پایین می شود. اگر خیلی کم یا زیاد شود، فقط کافی است کیت کنترل pH مناسب را به آن اضافه کنید.

 

چه گیاهانی با فوگ پونیک بهترین عملکرد را دارند؟

در تئوری، شما می توانید تمام گیاهان را با فوگ پونیک رشد دهید، اما توصیه می شود گیاهان مناسب را برای بهترین نتیجه انتخاب کنید.

نهال و کلونی ها: یک دلیل عالی وجود دارد که فوگ پونیک با نهال و کلونی ها کاملاً سازگار است. کلونی های جوان و قلمه ها هنوز سیستم ریشه ای پیشرفته ای ندارند، بنابراین رطوبت رسانی و تأمین مواد مغذی برای آن ها بسیار دشوار است. مقادیر آب باید در سطح مناسبی نگهداری شود. زیرا مقدار زیاد می تواند کلونی را خفه کند. اگر هم کم باشد ممکن است ریشه خشک شود و جوانه ها هرگز جوانه نزنند. با مه هایی که از سیستم فوگ پونیک ساطع می شوند، رطوبت ضعیف کمی را برای کلونی ها در مقادیر کنترل شده فراهم می کنند.

سبزیجات سبز: مه شکن همچنین با گیاهان سبز، از جمله کاهو، اسفناج، کلم، خیار، لوبیا و غیره بهترین عملکرد را دارد.

گیاهان علفی: بدون شک، بیشتر گیاهان مانند ریحان، نعناع، پیاز کوهی و غیره به دلیل سبک بودن در سیستم مه کشت رشد می کنند و طول عمر آن ها کوتاه است.

 

مزایا و معایب سیستم فوگ پونیک

مزیت های سیستم فوگ پونیک

  1. قطرات کوچک. پوشش عالی: قلمه ها و نهال ها هنوز ضعیف هستند و مه کم فشار به قلمه ها و ریشه ها آسیب نمی رساند و آبرسانی به آن ها بهتر انجام می شود.
  2. دریافت اکسژن بیشتر: ریشه های آویزان در هوا بیشتر از آنچه در خاک و سیستم هیدروپونیک وجود دارد، هوا دریافت می کنند.
  3. مواد غذایی زیادی را در برنمی گیرد که برای نهال بسیار مهم است. زیرا آن ها به مواد مغذی زیادی احتیاج ندارند.
  4. غلظت مواد مغذی بالا: در مخزن، غلظت مواد مغذی برخلاف سیستم NFT، از بین نمی رود. در سیستم NFT، وقتی مواد مغذی در چرخه از ریشه گیاه عبور می کنند، گیاهانی که در ابتدای سیستم قرار دارند بیشترین ماده غذایی را دریافت می کنند و در پایان چرخه آب غلظت آن کمتر می شود.
  5. آسان تمیز می شود: فوگ پونیک فقط ۱ واحد برای تمیز کردن دارد.

گیاهانی که رشد می کنند معمولاً سریعتر رشد می کنند. به این دلیل که مقدار بیشتر O2 و CO2 موجود در ریشه به رشد سریع گیاهان کمک می کند. همچنین، جذب عناصر غذایی برای گیاهان راحت تر است.

در تنظیمات فوگ پونیک از مواد مغذی و آب کمتری استفاده می شود، زیرا گیاهان آویزان می شوند و آن ها در محلول رقیق قرار نمی گیرند. اگر تنظیمات فوگ پونیک به درستی انجام شود، فضای زیادی مورد نیاز نیست. تجربه عالی یادگیری این روش چیزهای زیادی دارد که به شما کمک می کند تا به طور کلی درباره هیدروپونیک بیشتر بدانید. این سیستم نیمه متحرک است. اگر فضای رشد را جابجا کنید بسته به نحوه ساخت آن، می تواند بسیار متحرک باشد. بسته به راه اندازی، میزان بیماری نسبت به سایر اشکال هیدروپونیک کاهش می یابد. مقدار قابل توجهی از منابع مانند آب و مواد مغذی را ذخیره می کند.

معایب سیستم فوگ پونیک

  1. با بخارساز گرم می شود: هنگامی که به مدت طولانی به طور مداوم کار می کنید، دستگاه بخور، مخزن را گرم می کند. گرما می تواند مه را خشک و تبخیر کند و ریشه ها می توانند متعاقباً خشک شوند. اگر چنین اتفاقی افتاد، باید دما را کم کنید. این کار را می توانید با گرفتن تایمر و تنظیم خاموش و روشن شدن مه شکن ها انجام دهید. روش دیگر استفاده از برخی روش های سردکننده مانند افزودن برخی از یخ ها به آن است. اگر پول بیشتری برای خرج کردن دارید، می توانید خنک کننده آب تهیه کنید.
  2. نمک رسوب شده: مانند سیستم ایروپونیک با گذشت زمان خواهید دید که نمک در سیستم جمع می شود. این می تواند باعث گرفتگی مه شکن ها شود. این بدان معناست که با استفاده از مسواک به تمیزکاری منظم یا خیساندن آن ها در سرکه نیاز خواهید داشت تا اطمینان حاصل شود که مه شکن ها به طور موثر کار می کنند.
  3. حساس به قطع برق: مه شکن به عنوان شکل پیشرفته هیدروپونیک، برای راه اندازی کل سیستم، به برق متکی است. همچنین، ریشه های گیاه بدون غوطه ور شدن در آب مانند سیستم های هیدروپونیک آزادانه آویزان می شوند. از این نظر، در صورت قطع برق، مه متوقف می شود. گیاهان قادر به دریافت رطوبت و مواد مغذی نخواهند بود. آن ها سریع خشک می شوند و از بین می روند.
  4. هزینه اولیه بالا: این فرم پیشرفته هیدروپونیک در آغاز هزینه راه اندازی زیادی خواهد داشت.

وابستگی به تمام قسمت هایی که ۱۰۰ درصد از زمان کار می کنند. اگر هر قسمتی مانند پمپ، آب پاش، تایمر و بقیه قسمت ها از کار بیفتد، گیاهان سریعاً آسیب می بینند.

نظافت و مدیریت منظم لازم است. در یک محیط رشد تاریک و مرطوب، فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟ رشد باکتریایی. همچنین باید توجه داشته باشید که باید اطمینان حاصل کنید که آبپاش ها به تمیزکاری منظم نیاز دارند تا با رسوبات معدنی جمع نشوند و به درستی کار کنند.

این سیستم ها تقریباً به توجه مداوم نیاز دارند. اگر یک مه شکن از کار بیفتد، فقط چند ساعت فرصت هست تا مشکل حل شود. گیاهان خیلی زود می میرند.

این سیستم باید مرتباً تمیز شود. از آنجا که مه شکن ها بخارهای محلول غذایی به اندازه ایجاد می کنند، باید از تمیز بودن مه شکن ها اطمینان حاصل کنید. تجمع نمک معمول است و می تواند عملکرد صحیح سیستم را متوقف کند.

ریشه ها با گذشت زمان کوچکتر، نازک تر و ضعیف تر از گیاهان کشت شده در سیستم ایروپونیک می شوند.

نکات مهم اجرای سیستم فوگ پونیک

به دلیل گرما و خطر تبخیر مه، می توانید از یک فن کوچک برای تنظیم مه استفاده کنید.

گاهی اوقات مواد مغذی را بررسی کنید تا نمک جمع نشود زیرا مانع رشد گیاهان می شود.

بیشتر اوقات یک مه شکن تک گره برای گیاهان کافی است. اما وقتی اندازه سیستم گسترش می یابد، باید موارد بیشتری بدست آورید.

هنگام رشد گیاهچه یا کلونی، از آنجا که گیاهان در این مرحله به مقدار زیادی مواد مغذی نیاز ندارند، مواد مغذی زیادی را به مخزن اضافه نکنید.

حتی اگر برخی از موانع مانند هزینه های زیاد راه اندازی، تعمیر و نگهداری منظم، خطرات ناشی از قطع شدن سیستم و غیره وجود داشته باشد، فوگ پونیک یک سیستم هیدروپونیک بسیار کارآمد است.

 

 سخن آخر:

در گلخانه های تجاری، تولیدکنندگان سال ها برای رشد گیاهان از مه کشت استفاده کرده اند. اما برای تولید بهتر مه به جای مه کشت های اولتراسونیک ارزان قیمت، از مه پاش و مه شکن گران تر استفاده می کنند. یکی از گیاهانی که با سیستم فوگ پونیک قابل کشت است، زعفران است. کشت زعفران به روش فوگ پونیک یا علم هیدروپونیک عمر زیادی ندارد و کمتر از ۵۰ سال است که افراد از آن استفاده تجاری می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =