کشت گلخانه, مطالب

لزوم کشت در گلخانه و اهمیت اقتصادی آن

افزایش میزان تولید محصول در واحد سطح، یعنی اگر کسی در فضای آزاد می تواند یک کیلو گوجه فرنگی در هر متر برداشت کند در گلخانه می تواند چندین برابر برداشت کند. اهمیت اقتصادی کشت در گلخانه - اهمیت توسعه کشت گلخانه ای در کیفیت محصولات - مزایای کشت گلخانه ای

(اهمیت اقتصادی کشت در گلخانهاهمیت توسعه کشت گلخانه ای در کیفیت محصولاتمزایای کشت گلخانه ای)

اهمیت اقتصادی کشت در گلخانه:

گلخانه یکی از راه حل های جدید و مدرن برای مقابله با سرما، گرما و کم آبی است. در بسیاری از کشورهای قطبی و یا استوایی که دارای آب و هوای سرد یا بسیار گرم هستند و یا با مشکل کم آبی رو به رو هستند، احداث گلخانه می تواند بهترین گزینه برای تولید میوه و سبزیجات در این نواحی باشد. با توجه به نیاز روزافزون بازار، چه از نظر گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل، کشت و تولید محصول در گلخانه، امروزه به یکی از سود آورترین بخش های کشاورزی تبدیل شده است.

از دیگر موارد اهمیت اقتصادی کشت در گلخانه می توان به موضوع زیر اشاره کرد:

کشاورزان در محیط گلخانه ها نسبت به کشاورزان در فضای آزاد و در زمین های کشاورزی، مشکلات کم تری دارند. هم چنین بازه ی زمانی جهت به ثمر نشستن و برداشت محصولات نسبت به کشاورزی سنتی، کوتاه تر بوده و در نهایت با در نظر گرفتن این موارد می توان به این نتیجه رسید که کشاورزی گلخانه ای می تواند سود آوری بیش تری داشته باشد. به عبارتی می توان گفت که سود گلخانه گاهی ده ها برابر بیش تر از کشاورزی معمولی است. به طور کلی در صورت برنامه و مدیریت مناسب و حمایت اصولی، باعث ارزش افزوده شده و نیز فرصت های شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده و سبب مهار هزینه های سربار و در نتیجه بهبودی در شاخص تولیدات می شود.

اهمیت توسعه کشت گلخانه ای در کیفیت محصولات

کیفیت محصولات گلخانه‌ای به دلیل استفاده از بذرهای خالص بسیار بالا است. به طوری که در بساط فروشندگان درخشش خاصی داشته که خود به اهمیت توسعه کشت گلخانه ای در کیفیت محصولات کمک شایانی می‌کند.

مزایای کشت گلخانه ای

  • افزایش میزان تولید محصول در واحد سطح، یعنی اگر کسی در فضای آزاد می تواند یک کیلو گوجه فرنگی در هر متر برداشت کند در گلخانه می تواند چندین برابر برداشت کند.
  • کمک به رشد و نمو چرخه اقتصادی محلی و بومی از مزیت های دیگر کشت در گلخانه می باشد.
  • افزایش فعالیت های اقتصادی در شهرهای بزرگ و کوچک و بخصوص مناطقی که از لحاظ اقلیمی شرایط مساعدی را دارند.
  • از دیگر مزیت های مهم راه اندازی کشت گلخانه ای، صرفه جویی در مصرف آب و انرژی با توجه به خطر خشکسالی و کم آبی در اکثر مناطق است.
  • زودرسی در بازار سبزی و صیفی جات از عوامل مهم در کسب درآمد برای کشاورزان بوده که با تجهیزات به وجود آورده، می توان حداقل یک ماه در اکثر مناطق تولید زود رسی به وجود آورده و در سایر نواحی در هر زمان از سال که تقاضا باشد تولید را عرضه نماید.
  • کیفیت محصولات گلخانه‌ای به دلیل استفاده بذور خالص نسبتا بالا بوده که در بساط فروشندگان درخشش خاصی داشته و به اهمیت اقتصادی این تولید کمک شایانی می‌کند.
  • هم چنین جلوگیری از مهاجرت و کوچ کشاورزان و زارعان از نواحی و شهر یا روستای خود به شهرهای دیگر، از نکات مهم و توجه به سرمایه گذاری در گلخانه هاست.

از دیگر مزایای کشت گلخانه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی در آب به دلیل سیستم های تحت فشار است.
  • کاهش نیروی انسانی در گلخانه نسبت به هوای آزاد، به طوری که نیروی انسانی مورد نیاز برای تولید ۲۰ تن محصول در گلخانه نسبت به تولید در هوای آزاد یک سوم کاهش می ‌یابد.
  • ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای جوانان و دانشجویان كشاورزی و استفاده از اوقات فراغت كشاورزان در فصل های پاييز و زمستان.
  • عدم وابستگی توليد به شرايط محيطی و امكان بازار يابی مطلوب و تنظيم برنامه كشت مطابق با نياز بازار.
  • استفاده از اراضی غير قابل كشت با سيستم هيدروپونیک

توجه داشته باشید که شرکت بهرویش یکی از عمده تولید و توزیع کننده های نهاده های کشاورزی در ایران است که همواره می توانید با مراجعه به پایگاه اینترنتی شرکت بهرویش به آدرس behrooyesh.ir محصول مورد نظر خود را سفارش داده و هم چنین از متخصصان مجرب و با تجربه ی ما در تیم مشاوره رایگان بهره مند شوید.

(اهمیت اقتصادی کشت در گلخانهاهمیت توسعه کشت گلخانه ای در کیفیت محصولاتمزایای کشت گلخانه ای)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =