تغذیه و آبیاری, دسته‌بندی نشده, مطالب

کاربرد هیومیک اسید در کشاورزی (قسمت اول)

بهبود ساختار خاک نگهداری بیشتر آب در خاک ریشه زایی بهتر گیاهان کمک به رشد سریع باکتری های مفید خاک کمک به انحلال و آزادسازی عناصر ماکرو و میکرو کاهش مصرف کودهای شیمیایی در خاک افزایش مقاومت خاک در برابر شوری افزایش مقاومت خاک در برابر سرما مزیت های هیومیک اسید - کودهای شیمیایی در خاک - افزایش کیفیت محصولات کشاورزی

(مزیت های هیومیک اسید – کودهای شیمیایی در خاک – افزایش کیفیت محصولات کشاورزی)

هیومیک اسیدچیست؟

مواد هیومیک طیف وسیعی از ترکیبات مواد آلی و معدنی مختلف از جمله انواع گوناگون اسیدهای آمینه، فنول ها، پپتیدها و … می باشد. این مواد ترکیب پیچیده ای دارند و می توانند سال ها در طبیعت باقی بمانند. در خاک های کشاورزی به طور طبیعی اسید هیومیک وجود دارد ولی در خاک ایران به جز نواحی شمالی، مقدار هیومیک اسید بسیار ناچیز است. در برخی از نواحی کره ی زمین، از پسماند های گیاهی اعصار بسیار دور، توده های مواد هیومیکی شکل گرفته که امروزه به عنوان کود و یا اصلاح کننده ی خاک مورد استفاده قرار می گیرد و خاک را برای بارور کردن هرچه بیشتر آماده می کنند.  هیومیک اسید یکی از اجزای مواد هیومیک می باشد که رنگ قهوه ای تیره دارد.

مزیت های هیومیک اسید

امروزه استفاده از هیومیک اسید به جای استفاده از کودهای شیمیایی در خاک که به محیط زیست در طبیعت آسیب می زند، رایج شده است و موجب افزایش کیفیت محصولات کشاورزی است. اگر در رابطه با نحوه ی استفاده ی آن سوالی دارید می توانید از کارشناسان مجرب بهرویش کمک بگیرید.

به طور خلاصه می توان مزیت های هیومیک اسید را در موارد زیر ذکر کرد:

  • بهبود ساختار خاک
  • نگهداری بیشتر آب در خاک
  • ریشه زایی بهتر گیاهان
  • کمک به رشد سریع باکتری های مفید خاک
  • کمک به انحلال و آزادسازی عناصر ماکرو و میکرو
  • کاهش مصرف کودهای شیمیایی در خاک
  • افزایش مقاومت خاک در برابر شوری
  • افزایش مقاومت خاک در برابر سرما
  • افزایش مقاومت خاک به کم آبی
  • اثر گذاری طولانی مدت
  • سازگاری با طبیعت
  • حفظ توازن خاک
  • افزایش کیفیت محصولات کشاورزی
  • هیومیک اسید و ریشه زایی

این ماده یکی از بهترین محرک های شناخته شده برای ریشه زایی می باشد. از همین رو در نهالستان ها، مقدار کمی از آن را در چاله ی کشت نهال می ریزند و با خاک مخلوط می کنند. همچنین برای تحریک بذرها نیز میتوان از این کود استفاده کرد.

  • حفظ رطوبت

حفظ رطوبت خاک برای تمامی کشاورزان حائز اهمیت است. مخصوصا در مناطق خشک و کویری و خاک های شنی و ماسه ای اهمیت بالایی دارد. این روزها با توجه به بحران کم آبی، هر عاملی که بتواند رطوبت خاک را حفظ کند، ارزش بالایی دارد. مولکول های هیومیک اسید و مینرال های خاک با یکدیگر ترکیب می شوند و شبکه تور مانندی ایجاد می کنند که قابلیت ذخیره حجم آب زیادی را در خود دارد (در خاک های ماسه ای ۱۰۰ برابر حد معمول آب ذخیره می کند).

  • مقاومت به خشکی

هیومیک اسید همانطور که گفته شد به میزان قابل توجهی می تواند رطوبت خاک را افزایش دهد، علاوه بر آن می تواند به درون بافت گیاهان نفوذ کند و با پیوندشان با مولکول آب، تعرق گیاه را کاهش داده و به طور چشمگیری به حفظ آب درون گیاه کمک کند و موجب افزایش کیفیت محصولات کشاورزی شود.

  • توازن خاک

عدم تعادل در خاک کشاورزی مشکلات بسیاری را به وجود می آورد که متاسفاته امروزه زیاد با آن مواجه می شویم. خاک نامتوازن باعث به وجود آمدن گیاه نامتوازن و به دنبال آن انسان و حیوان نا متعادل می شود. انسان ها علاوه بر روبه رو شدن با مشکلات جسمی متعدد به مشکلات رفتاری و روانی نیز دچار می شوند. برای چاره ی این کار، بهترین و کارآمدترین راه، استفاده از اسید هیومیک است. استفاده از این کود، به طور قابل توجهی استفاده از کود شیمیایی در خاک را کاهش می دهد.

به عکس کودهای شیمیایی در خاک که دوام خیلی کمی دارد و به شکل های مختلفی از دسترس گیاه خارج می شود، کودهای هیومیک اسید پایداری بسیار زیادی دارند. هیومیک اسید ها مانند کاتالیزور عمل می کنند و در نقل و انتقال عناصر از خاک به گیاه نقش دارند، ولی خودش مصرف نمی شود. اغلب هیومیک اسید های مصرف شده، برای سال های بعدی نیز باقی می ماند و نیازی به مصرف مجدد آن ها نیست. اما بهتر است نظر کارشناسان کشاورزی بهرویش را نیز جویا شوید.

  • سرمازدگی

سرمازدگی محصولات یکی از مشکلاتی است که در مناطق گرم و خشک و کویری، به دلیل اختلاف دمای شب و روز و کمبود رطوبت بسیار شایع است. هیومیک اسید با افزایش رطوبت خاک باعث می شود احتمال سرمازدگی کاهش یابد. خاک خشک به سرعت گرما را از دست داده و باعث سرمازدگی گیاه می شود، اما حفظ رطوبت خاک باعث می شود که خاک به آهستگی خنک شود و گیاه آسیب نبیند. همچنین این کود به دلیل رنگ تیره ای که به خاک می دهد، سبب جذب بهتر و بیشتر انرژی خورشیدی توسط خاک می شود.

  • افزایش مقاومت

از مزیت های هیومیک اسید می توان به افزایش و تسریع رشد و تکثیر باکتری های مفید خاک اشاره کرد، که این کار سبب می شود که فضا برای رشد دیگر باکتری های بیماری زا، نا مساعد شود. ازدیاد حجم ریشه نیز باعث افزایش و بالا رفتن مقاومت گیاهان می شود.

هیومیک اسید دارای درصدهایی از عناصر گوگرد، ازت، فسفر و برخی از فلزات کلسیم، منیزیم، مس و روی می باشد. هیومیک اسید مخلوطی از چندین ترکیب است که نقش بسیار مهمی در افزایش عملکرد و بهبود توانایی گیاه دارد. این کود سبب جذب بهتر و بیشتر عناصر موجود در خاک توسط ریشه می شود.استفاده از اسید هیومیک مزیت های بسیار زیادی بر رشد گیاهان و محصولات کشاورزی دارد. و جایگزین بسیار مناسبی برای کودهای شیمیایی می باشد. اما میزان استفاده و بهترین زمان استفاده از آن ها هم حائز اهمیت است که کارشناسان بهرویش می توانند شما را در این امر راهنمایی کنند.

این مقاله ادامه دارد.

(مزیت های هیومیک اسید – کودهای شیمیایی در خاک – افزایش کیفیت محصولات کشاورزی)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 2 =