آفات و بیماری ها, مطالب

آفات درخت سیب

این مقاله اطلاعاتی در مورد آفات درخت سیب و به صورت کلی مبارزه با آفات را بررسی کرده تا بتوانیم در صورت بروز مشکل یا آفت در درخت سیب آن را شناسایی و با آن مقابله کنیم.

سیب Malus domestica، درختی پهن برگ از خانواده Rosaceae است که به دلیل میوه هایش آن را پرورش می دهند. میوه ی سیب یکی از میوه هایی است که به طور گسترده در دنیا کشت می شود. دارای شکل گرد و رنگ از سبز تا قرمز است. وقتی یک درخت سیب از روی بذر کاشته شود، می تواند شش تا ده سال طول بکشد تا بالغ شود و تولید میوه کند. درختان سیب درختانی با ابعاد کوچک تا متوسط هستند که دارای ارتفاع ۵-۱۰ متر (۱۶٫۴–۳۲٫۸ فوت) هستند. دارای یک تنه مرکزی که به چندین شاخه تقسیم می شود. برگ های درخت بیضی شکل هستند و طول آن ها می تواند تا ۱۳ سانتی متر (۵٫۱ اینچ) و عرض ۷ سانتی متر (۲٫۸ اینچ) برسد. درختان سیب بهترین رشد را در مناطق گرمسیری و در عرض های جغرافیایی بالاتر دارند. برای شکستن خواب خود به یک دوره رشد معتدل و زمستان سرد نیاز دارند. در این عرض های جغرافیایی، درخت در بهار گل می دهد و میوه در پاییز بالغ می شود. در مناطق گرمسیری، برگ ها بیشتر روی درخت باقی می مانند تا در اصل همیشه سبز باشد و در تمام طول سال گل و باردهی به صورت پراکنده اتفاق می افتد. آفات درخت سیب از جمله آفاتی می باشد که می تواند مزارع و باغات را با مشکل رو برو کند.
روش استاندارد تکثیر سیب از طریق نهال است. درختان جوانه زده باید در سال اول هرس شوند تا رشد شاخه های جدید ترغیب شود. در مناطق گرمسیری، درختان سیب برای پایدار نگه داشتن بارهای سنگین محصولات به مدیریت دقیق نیاز دارند. این شامل خم شدن شاخه ها، هرس نوک شاخه ها و همچنین برگ زدایی از درختان است. همچنین گل ها برای تقویت رشد تا اولین تولید میوه، به طور کلی بعد از ۲ سال، برداشته می شوند.
سیب به راحتی قابل تولید است و ارقام، اشکال و اندازه های متفاوتی دارد. می توانند به طیف وسیعی از آفات، بیماری ها و اختلالات حساس باشند. اما در بیشتر موارد می توان برای جلوگیری یا کنترل مشکل اقدام کرد. حساسیت به مشکلات بین ارقام متفاوت است. مشکلات و بیماری های درخت سیب براساس ناحیه آسیب دیده دسته بندی می شوند: شاخه ها؛ برگ و گل و میوه.
در این مقاله می خواهیم مهمترین مشکلات درخت سیب را بررسی کنیم. برای آشنایی بیشتر با آفات و بیماری های درخت سیب ما را همراهی کنید.

آفات و بیماری های درخت سیب

شته ها

شته ها، حشرات ریزی به اندازه سر سوزن هستند که بسته به نوع، رنگ آن ها متفاوت است. روی ساقه ها و زیر برگ ها جمع می شود و شیره گیاهان را می مکند. در نهایت پیچ خوردگی در برگ ها ایجاد می شود، ضخیم و زرد می شوند و می میرند. شته ها مقادیر زیادی ترشحات چسبنده به نام “عسلک” تولید می کنند که حشراتی مانند مورچه ها را به خود جلب می کند. عسلک به یک محیط رشد برای اسپورهای قارچ و عوامل بیمایزا تبدیل می شود.
کنترل: حذف پاجوش های درخت و سمپاشی

کرم سیب

مهمترین آفت درخت سیب به شمار می آید. حشره کامل پروانه ای است به رنگ خاکستری که نوع نر آن کوچکتر است. میزبان اصلی این آفت درخت سیب است. با سوراخ کردن پوست وارد میوه می شود و تا مرکز میوه یعنی دانه ها، دالان هایی را ایجاد می کند. لاورها از گوشت میوه تغذیه می کنند و فضولات خود را داخل دالان های حفر شده می ریزند. در نهایت میوه های آلوده از درخت می ریزند.
کنترل: سمپاشی در سه نوبت از زمانی که میوه فندقی است تا زمان برداشت میوه ها.

کرم سفید ریشه

اندازه سوسک بالغ در حدود ۲٫۵ تا ۵ سانتی متر است که لکه های درشت سفید رنگ بر پشت آن از مشخصه های این آفت است. کرم ریشه از جمله آفات درخت سیب است که ار ریشه درختان تغذیه می کند. در نهایت باعث قطع شدن ریشه ها و خشک شدن ناگهانی درخت می شود.
کنترل: برای کنترل این آفت، پس از عملیات شخم زمین، سطح خاک را با سم دیازینون یک در هزار ضد عفونی کنید. بعد از سمپاشی به مدت ۳ الی ۵ روز آبیاری انجام نشود و سپس با یک آبیاری سبک سم را وارد خاک کنید.

کرم خراط

پروانه کرم خراط درشت است و نوع ماده آن بزرگتر از نوع نر آن است. این کرم آفت تمام درختان میوه است. این حشره در شکاف های روی پوست تنه درختان میوه تخمگذاری می کند. لاروها بعد از خروج از تخم وارد بافت تنه درخت می شوند و شروع به حفاری می کنند. دالان هایی را بصورت طولی در عمق چوب ایجاد می کنند که باعث ضعیف شدن درخت می شوند. این خسارت از رگبرگ ها و دمبرگ ها شروع و به شاخه ها و تنه اصلی می رسد. نهایتاً باعث خشک شدن سرشاخه ها و در صورت ادامه پیدا کردن باعث مرگ درخت می شود.
کنترل: جهت جلوگیری از شیوع این آفت خسارت زا آبیاری به موقع انجام دهید، شاخه های آلوده را هرس و از باغ دور و درخت را تقویت کنید.

کرم flathead درخت سیب

حشرات بالغ، سوسک های قهوه ای کوچکی هستند که ممکن است محل پیوند (در درختان سیب جوان) را برای تخمگذاری و همچنین مناطق آسیب دیده یا فرورفته را هدف قرار دهند. لاروها دارای سرهایی به شکل نعل اسب و بدنی کرم رنگ هستند. تخم ها و لاروها به داخل بافت عروقی درخت نفوذ می کنند. . لاروها در تنه درخت تونل می زند، باعث خارج شدن شیره درخت از سوراخ های گرد روی تنه یا در شکاف درخت می شوند. در نهایت درخت را ضعیف و از بین می برند.
کنترل: سمپاشی پیشگیرانه (از جمله زمین اطراف ریشه ها) یک دفاع قوی است.

بید کولی

حشرات بالغ پروانه هستند، از سفید کرم تا قهوه ای مایل به خاکستری. تخم ها به صورت توده ای در امتداد پوست، اندام ها و سایر مناطق روی درخت قرار می گیرند و در صورت مساعد بودن هوا می توانند در زمستان تخم ریزی کنند. تخم ها به لاروها تبدیل می شوند که کرم های سیاه و مویی شکل هستند. این آفت باعث برگزدایی می شود که در موارد شدید باعث ایجاد تنش و ضعیف شدن درخت می شود. کرم حشره بید کولی یک برگزدا است. به این معنی که برگ های درختان و بوته ها را می خورد. این مسئله می تواند از طریق توقف رشد، نقص در رشد و نقص در ساقه، به گیاه آسیب برساند یا موجب مرگ گیاه شود.
کنترل: جهت کنترل این آفت باید محل را از وجود اندام، شاخه و سایر بافت های مرده که پروانه های کولی ماده می توانند برای تخمگذاری استفاده کنند، پاک کنید.

سوسک ژاپنی

سوسک بالغ بافت بین رگبرگ ها را می خورند و فقط رگبرگ ها می مانند. اسکلت برگ باقی می ماند و حالت توری در برگ ایجاد می کند. لاروها به رنگ کرم هستند که قبل از بلوغ از ریشه های چمن تغذیه می کنند. کنترل آفات چمن ممکن است به کاهش جمعیت این حشره کمک کند. سوسک های بالغ نیز که از آفات درخت سیب می باشند، غالباً به صورت گروهی دیده می شوند. آلودگی های بزرگ می تواند با ایجاد حالت تور مانند در اکثر برگ ها باعث توقف رشد و تنش در درخت شود.

کنه ها

این بندپایان بسته به نوع آن ها در رنگ های مختلف ظاهر می شوند. اغلب در قسمت های زیرین برگ دیده می شود. از شیره گیاه تغذیه می کنند. لاروهای کنه سه جفت پا دارند که بعد از زمستان گذرانی از تخم خارج می شوند و شروع به تغذیه از برگ می کنند. در اثر تغذیه از شیره گیاهی، برگ ها تغییر رنگ می دهند.
کنترل: سمپاشی هنگام تورم جوانه ها و یک تا دو هفته قبل از تفریخ تخم ها، روغن پاشی با ولک، استفاده از سمومی مانند کلوفنتزین، بنزوکسی میت، بروموپروپیلات و …

سوسک شاخک بلند

یک آفت مشترک در میان تمام درختان میوه سردسیری است. سوسک شاخک بلند به رنگ سیاه جلادار است. از نوع چوب خوار است و در داخل سرشاخه ها و یا تنه های جوان درختان میوه زندگی می ‌کند.

کنترل: سمپاشی برای از بین بردن آفات درخت سیب در مکان های تجمع مثل گل های خانواده چتریان، سمپاشی سرشاخه ها

لکه سیاه سیب

قارچ عامل بیماری لکه سیاه سیب مستقیماً میوه را مورد حمله قرار می دهد. این قارچ در هوای بارانی بیشتر شیوع پیدا می کند. اسپورهای بیماری زا همراه با وزش باد به درختان دیگر سرایت و ایجاد بیماری می کنند. در هوای خنک و مرطوب خسارت بیشتری وارد می کند. اولین جایی که در فصل بهار آلوده می شود، کاسبرگ ها هستند که به رنگ سبز زیتونی در می آیند و بیماری را به میوه ها و برگ های جوان منتقل می کنند.
لکه های اولیه مخملی و سبز زیتونی تا قهوه ای هستند که به تدریج به هم می پیوندند و لکه های بزرگتری ایجاد می کنند که به رنگ سیاه در می آیند. در این صورت برگ ها بدشکل و پیچ خورده می شوند و در نهایت می ریزند. خسارت این بیماری باعث کاهش بازارپسندی میوه ها می شود و در نهایت باعث نابودی درخت می شود.
کنترل: شخم زمستانه و زیر خاک کردن بقایا، استفاده از کودهای نیتروژن دار در پاییز روی برگ های ریخته شده جهت تسریع تجزیه برگ ها، استفاده از قارچ کش بنومیل بعد از برداشت روی برگ های ریخته شده درخت، هرس مرتب درختان، استفاده از قارچ کش هایی مانند دودین، کاپتان، بنومیل حداقل در سه نوبت. نوبت اول تورم جوانه ها تا قبل از باز شدن گل ها و نوبت دوم بعد از ریختن برگ ها و نو بت سوم ۱۰ روز بعد از نوبت دوم. پس باید این قارچ را نیز از جمله آفات درخت سیب در نظر بگیریم و در سدد برطرف کردن آن باشیم.

بیماری آتشک درخت سیب

آتشک منشا باکتریایی دارد که تقریبا همه درختان میوه را مورد حمله قرار می دهد و کنترل آن سخت است. شکوفه ها و برگ های درختان بیمار به رنگ قهوه ای سوخته در می آیند. عامل ایجاد این بیماری، حشرات هستند. حشرات باکتری های بیماری زا را با خود منتقل می کنند. کود بیش از حد می تواند درخت را مستعد این بیماری کند.
کنترل: برای کنترل این بیماری که از جمله آفات درخت سیب است باید شاخه ها و اندام های آلوده درخت را در فصل زمستان جدا و از باغ خارج کرد و سوزاند.

سفیدک پودری

قارچ عامل این بیماری زیر برگ ها توده های سفید رنگی را ایجاد می کند. برگ های آلوده پژمرده می شوند و رشد درخت دچار مشکل می شود.
کنترل: هرس سرشاخه ها و شاخه های آلوده درخت، استفاده از ارقام مقاوم، استفاده از قارچ کش های گوگرد دار، کاراتان در سه نوبت. نوبت اول در زمان تورم جوانه ها، نوبت دوم بعد از ریزش گلبرگ ها و نوبت سوم با توجه به شرایط آب و هوایی انجام می شود.

سوسک Plum Curculio

حشره ای کوچک و قرمز با پاهای سیاه و قسمت های میانی قهوه ای است. سوسک بالغ سوراخ های کوچکی در برگ ها ایجاد و از میوه های در حال رشد تغذیه می کنند. این سوسک در سیب تونل هایی ایجاد می کند که به شکل هلال هستند. سوسک های بالغ، خاکستری مایل به قهوه ای هستند که پوسته سختی دارند و دارای پوزه بلندی هستند. درون تونل های هلالی شکل روی پوسته میوه، تخم ریزی می کنند. میوه های بیمار ریزش پیدا می کنند که داخل آن ها لاروهای سوسک که از دیگر آفات درخت سیب می باشد، وجود دارند.

مگس سیب

مگس سیب را نیز می توان از دیگر آفات درخت سیب نامید. این حشره در تابستان تخم گذاری می کند. لاروها بعد از خروج از تخم داخل میوه ها می روند و از گوشت میوه اغذیه می کنند. برای کنترل این آفت می توان از تله های چسبنده استفاده کرد. معمولا درختان بیمار، روی پوست شاخه ها ناهمواری های کوچکی وجود دارد به شکل دایره ای شکل با مرکز زرد رنگ. این ناهمواری ها روی میوه ها هم ایجاد می شوند.

کنترل آفات و بیماری های درختان سیب

با رشد یک درخت سیب ممکن است مسائلی مانند وجود آفات یا بیماری ها را تجربه کند. کاشت ارقام مقاوم باعث می شود باغبانان از سموم و مواد شیمیایی کمتری استفاده کنند. درختان سیب مقاوم در برابر بیماری گزینه های مناسبی برای کاشت هستند. برای همه درختان سیب، مراقبت از آن ها می تواند به شما در جلوگیری از مشکلات کمک کند.
نمونه هایی از مراقبت ها و اقدامات مناسب عبارتند از: آبیاری کافی، کوددهی در صورت لزوم، هرس فصلی، سمپاشی پیشگیرانه، پاکسازی باغ در پاییز و محافظت از آن ها در زمستان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =