آفات و بیماری ها, مطالب

آفات و بیماری های درخت سیب

سیب یکی از میوه های لذیذ و پرطرفدار است، که از هجوم آفات و بیماری ها بی نصیب می ماند. زمانی که ما به عنوان باغبان تصمیم می گیریم که این درخت زیبا را کشت کنیم باید نسبت به آن نیز مسئول باشیم و آفات و بیماری های درخت سیب را به درستی بشناسیم.

سیب یکی از میوه های لذیذ و پرطرفدار است، که از هجوم آفات و بیماری ها بی نصیب می ماند. زمانی که ما به عنوان باغبان تصمیم می گیریم که این درخت زیبا را کشت کنیم باید نسبت به آن نیز مسئول باشیم و آفات و بیماری های درخت سیب را به درستی بشناسیم.

سیب یک میوه استراتژیک است که علاوه بر خاصیت سیر کنندگی، برای سلامتی انسان ها نیز ضروری است. به طور حتم همه ما آگاه هستیم که سیب میوه ای است که از رنگ و بو درآمد زایی می کند. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم تا انواع آفات و بیماری های درخت سیب را به کسانی که قصد باغبانی دارند، معرفی کنیم. پس مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

سیب چه میوه ای است؟

درخت سیب، یک درخت مشهور از رده گلسرخیان است که تقریبا همه جای دنیا پرورش داده می شود. میوه گوشتی و شیرین درخت سیب، در همه جهان به عنوان میوه ای مفید، لذت بخش و لاغر کننده نام برده می شود.

تاکنون نزدیک به ۷۵۰۰ گونه از درخت سیب در سراسر جهان شناسایی شده است که برای مصارف خوراکی، آشپزی و تولید نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که درخت سیب در روند اقتصاد کشاورزی هر کشور نقش کلیدی ایفا می کند، پس آفات و بیماری های آن می تواند صدمات جبران ناپذیری به بازار میوه و تره بار وارد نماید.

بنابراین شناخت آفات سیب، شناخت آفات دنیای کشاورزی است. پس لازم است تا آفات سیب را عمیق تر و کامل تر از هر زمان شناخت.

آفات درخت سیب را بهتر از هر زمان بشناسید.

آفات، یکی از مهم ترین عوامل خسارت زا به درختان میوه است که توجه خاص باغبان را طلب می کند. اگر آفات به موقع و به درستی شناخته شوند، با مبارزه به موقع و به راحتی قابل ریشه کن شدن هستند. به همین دلیل ما در این بخش می خواهیم برخی از مهم ترین آفاتی را که می توانند برای درخت سیب مشکل ساز باشند را بیان کنیم.

شته مومی (خونی) سیب:

یکی از کشنده ترین آفات درخت سیب، شته مومی است که گاهی شته خونی نیز نامیده می شود. این شته قدرت این را دارد که برای ریشه کن کردن درخت سیب، خون به پا کند. این شته از ریشه تا سرشاخه ها را مورد هجوم قرار داده و درگیر می کند. البته با سم پاشی های آخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار می توان به نوعی موثر با آن ها مبارزه کرد.

کرم سفید ریشه:

کرم سفید ریشه حشره ای سوسک مانند است که اندازه ای در حدود ۲٫۵ الی ۵ سانتی متر دارد. این کرم سوسکی مانند با لکه های درشت سفید رنگ بر گیاه سیب ظاهر می شود. این آفت یکی از آفات مهم ریشه درخت سیب است. این تهاجم، قطع شدن ریشه و خشک شدن ناگهانی درخت را به همراه دارد.

برای مبارزه با این آفت لازم است تا بعد از شخم زدن خاک، سطح خاک را با سم دیازینون با درصد یک در هزار سمپاشی کرد. بعد از سم پاشی به مدت ۳ الی ۵ روز نباید هیچگونه آبیاری انجام بگیرد. بعد ازین مدت با یک ابیاری سبک، سم به خورد خاک می رود.

کرم خراط:

کرم خراط، یک آفت حشره ای است. پروانه ای عظیم الجثه که نوع ماده آن به مراتب از نوع نر آن بزرگ تر است. کرم خراط از آفات عام تمام درختان میوه و به خصوص درخت سیب است. این شحره تخم های خود را روی تنه درخت ریخته تات لارو ها بعد از خروج از طریق شکاف های تنه درخت به درخت نفوذ کنند و به صورت انگل گونه به زندگی خود ادامه دهند. برای مقابله با این آفت می توان از تله فرمونی استفاده نمود.

سمومی مانند زئوزران در داخل شکاف های و سوراخ های درخت قدرت از بین بردن لاروهای این آفت را دارد.

سوسک شاخک بلند:

این سوسک یک آفت مشترک در میان همه درخت های میوه سردسیری است. سوسک شاخک بلند به رنگ سیاه براق است. این آفت از نوع چوب خوار است و در داخل سرشاخه ها و تنه های جوان درختان میوه زندگی می کند.

شپشک واوی سیب:

از آفت های رایج درخت سیب، شپشک واوی است. این آفت با خرطوم های بلندی که دارد از شیره درخت، در محل شاخه های جوان تغذیه می کند. شپشک واوی می تواند خسارت های سنگین و جبران ناپذیری به درخت وارد کند.

بیماری های درخت سیب:

در این قسمت می خواهیم انواع بیماری های مهم و رایج درختان سیب را که می تواند برای باغبان ها دردسرساز باشد را نام ببریم تا با شناخت آن ها بتوانند دستورات لازم را به صورت صحیح به کار ببرند.

لکه سیاه سیب Apple scab:

از بیماری عمومی درخت سیب است که مستقیما میوه را درگیر می کند. لکه های سیاه سیب از متداول ترین بیماری های این درخت است که منشا قارچی دارد. غالبا در هوای بارانی و مرطوب این بیماری بیشتر مشاهده می شود.

قارچ های تولید کننده این بیماری در فصل بهار، هاگ خود را روی سطح زمین پراکنده می کنند و به همراه وزش باد می توانند درختان سیب را درگیر، ویژگی های خود بکنند.

بیماری آتشک:

آتشک یا Fire Blight یک بیماری با منشاء باکتریایی است که تقریبا در تمامی میوه های گوشتی تاکنون دیده شده است و کنترل آن بسیار دشوار است. درختانی که به این بیماری مبتلا می شوند، همراه با شکوفه های قهوه ای سوخته ای رنگ می شوند. بیشترین راه انتقال این بیماری از طریق حشرات است. افراط در کود دادن نیز می تواند گیاه را مستعد دریافت بیماری آتشک کند.

برای کنترل این بیماری باید شاخه های درگیر را قطع کرد، اما این قطع کردن باید در فصل زمستان شکل بگیرد. قطع شاخه در فصل بهار باعث توسعه و رشد بیماری می شود.

سوسک Plum Curculio:

این سوسک بلند با ساخت تونل در سیب جای زخمی به شکل هلال ایجاد می کند. برای مبارزه با آن می توان بعد از ریزش گلبرگ فسفات پاشید و بعد ده روز مجدد اقدام کرد. همچنین برای کاهش آلودگی باید میوه های ریخته شده درخت سیب را معدوم کنید.

مگس اپل:

Apple fly از اوایل خرداد تا اوایل تیر تخم گذاری می کند. بعد از تخم گذاری لاروها به درون سیب رفته و از گوشت آن به منظور تغذیه استفاده می کنند. یکی از راه های دفع ایت آفت تله های چسبناک است. دو تله برای درختانی با قد کمتر از ۴ متر و شش تله برای درختان بزرگ تر مورد نیاز است.

سفیدک سطحی سیب:

هرکجا که سیب کاشته شود این بیماری هم وجود دارد. علائم این بیماری به شکل لکه های خاکستری تا سفید برروی میوه ظاهر می شود. از دیگر علائم این بیماری پیچیدگی های برگ های جوان و خشک شدن آن هایت.

از روش های مبارزه این بیماری:

  • شاخه ها و سرشاخه ها هرس شوند.
  • از قارچ کش های گوگردی مانند کاراتان در سه نوبت تورم جوانه ها و نوبت دوم ریزش گلبرگ ها و نوبت سوم بسته به شرایط جوی استفاده شود.

شانکر بوتریوسفریایی:

درخت های سیب و توت معمولا میزبان این بیماری هستند. از علائم این بیماری خیس شدن سرشاخه ها، ترک خوردن پوست سیب و خشک شدن درخت از بالا است. هرس شاخه های درگیر و همچنین حذف شانکر ها و پانسمان درخت با بردوفیکس و چسب باغبانی به کنترل این بیماری کمک می کند.

راه های مبارزه با آفات و بیماری های درخت سیب :

در این قسمت می خواهیم از راه های صحیح به منظور حذف آفات نام ببریم:

شته مومی یا خونی سیب:

برای مبارزه با این آفت در ابتدا پاجوش ها را حذف کرده و سپس از سمومی مانند، چس، ایمیداکلوپراید، استامی پراید، تیامتوکسام و دیمتوآت باید استفاده نمود.

شپشک واوی سیب:

بهترین زمان سمپاشی در اواخر اردیبهشت همزمان با ریزش گلبرگ های سمومس از قبیل مموری، آکتارا و آدمیرال به کار گرفته شود و نوبت دوم سمپاشی که با خروج پوره های جوان باید همزمان باشد که این زمان مصادف است با اواخر مرداد ماه. پس باید به این نکته توجه داشته باشیم که از جمله آفات و بیماری های درخت سیب می تواند شپشک واوی سیب باشد.

کرم سیب:

سه مرتبه سم پاشی برای مبارزه با این آفت توصیه می شود:

  • سمپاشی در زمان فندقی شدن میوه ها
  • شمپاشی زمان گردویی شدن میوه ها
  • تکرار سمپاشی بیست روز بعد از دوره دوم

برای سمپاشی سمومی مانند فوزالن، استامی پراید، ایمونیت و کاراته بیشتر توصیه می شود.

فرمون جنسی نیز یکی از راه کارهای موثر برای کنترل این آفت است که از سمپاشی های بی دلیل جلوگیری می کند. استفاده از کارتن های موج دارد برای دورتنه درختان و سوزاندن آن ها نیز موثر است.

سخن آخر

سیب یکی از میوه های درآمد زا برای بخش کشاورزی است که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد. شناخت آفات و بیماری های درخت سیب به باغبان این کمک را می کند تا با شناخت موقع بهترین روش را به منظور درمان و مبارزه اتخاذ کنند. هدف ما هم از نوشتن این مقاله دادن آگاهی به بخشی از کشاورزان و باغبانان است که از علائم برخی بیماری ها ناآگاهند. اگر شما هم تجربه ای در زمینه حمله آفات به باغ میوه های خود دارید آن را در نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 8 =