کشت گلخانه, مطالب

اختلالات تغذیه ای در خیار گلخانه ای

مصرف متعادل کودها در گلخانه های خیار بسیار مهم است. کمبود عناصر غذایی در گلخانه های کاشت خیار بیشتر از طریق استفاده ی زیاد برخی عناصر است که باعث کمبود عناصر دیگر می شود؛ مثلا مصرف زیاد فسفر موجب کمبود روی و آهن می گردد. اختلالات تغذیه ای در خیار گلخانه ای - علت کج شدن خیار گلخانه ای - علت ریزش گل خیار گلخانه ای

(اختلالات تغذیه ای در خیار گلخانه ای – علت کج شدن خیار گلخانه ای – علت ریزش گل خیار گلخانه ای

اختلالات تغذیه ای در خیار گلخانه ای

رعایت اصول تغذیه گیاه و بهترین عملیات کوددهی کلید سلامت محصول و دستیابی به عملکرد مطلوب است. برخی از نشانه های اختلالات تغذیه ای توسط آفات و عوامل بیماری زا ایجاد می گردد، بنابراین در این حالت باید علاوه بر علائم، عملکرد و سلامت گیاه و کیفیت میوه نیز در نظر گرفته شود.

به منظور کشت خیار گلخانه ای انتخاب گونه مناسب از لحاظ موارد زیر ضروری می باشد:

  • تراکم
  • عملکرد
  • دوره ی رشد
  • کیفیت محصول

همچنین آزمون خاک قبل از کشت از نظر حاصلخیزی لازم است. آنچه طی سالهای اخیر در کشت خیار گلخانه ای و سایر سبزی ها و میوه ها مشاهده می گردد؛ موضوع مصرف نامتعادل کودها می باشد. کاربرد کود باید بر اساس آزمون های منظم خاک، تجزیه گیاه و ظهور علایم کمبود باشد.

علت کج شدن خیار گلخانه ای

در گلخانه های خیار مصرف بیش از اندازه کودها معمولا موجب شوری زیاد خاک می شود و در اغلب موارد آبشویی کمک چندانی نمی کند، لذا مصرف متعادل کودها در گلخانه های خیار بسیار مهم است. کمبود عناصر غذایی در گلخانه های کاشت خیار بیشتر از طریق استفاده ی زیاد برخی عناصر است که باعث کمبود عناصر دیگر می شود؛ مثلا مصرف زیاد فسفر موجب کمبود روی و آهن می گردد. نشانه های اختلالات تغذیه ای خیار گلخانه ای، معمولا روی خود میوه ها و برگ ها ظاهر می شوند. به عنوان مثال کمبود پتاسیم سبب زرد شدن فواصل بین رگبرگ ها در برگ های مسن تر می گردد. لازم به ذکر است که استفاده ی بیش از حد از انواع کودها موجب برگ های چرمی، ظاهری پژمرده و ایجاد نوار زرد رنگ حاشیه ای در برگ ها می شود.

علت ریزش گل خیار گلخانه ای

کمبود عناصر ماکرو و میکرو در خیار گلخانه ای علائم گوناگونی ایجاد می کنند، از جمله :
  • کمبود ازت: کوتاهی و رنگ پریدگی گیاه
  • کمبود فسفر: کوتاهی گیاه همراه با برگ های کوچک با رنگ سبز تیره و رشد بطئی برگ ها – وجود نقاط سوخته بین رگبرگ های مسن تر – زرد شدن پیترین برگ گیاه
  • کمبود پتاسیم: کوتاهی گیاه همراه با زردی و سوختگی برگ های مسن تر و تمایل به خشکیدگی و کاغذی شدن آنها – بدشکلی و تورم انتهای میوه ها
  • کمبود کلسیم: فنجانی شدن برگ های جوان به سمت پایین و سوختگی لبه های برگ ها – توقف رشد نقطه انتهایی خیار
  • کمبود منیزیم: زردی و قهوه ای شدن برگ های پیرتر- زردی بین رگبرگ های اصلی خیار برگ پاشی ریزمغذی ها یکی از مهم ترین و ضروری ترین راه ها است که می تواند گیاه را در مقابل کمبود عناصر مورد نیاز بیمه کند.
جهت تشخیص اختلالات تغذیه ای در خیار گلخانه ای روش های گوناگونی وجود دارد:
  • تشخیص ظاهری: علائم برگی سریع ترین راه، جهت تشخیص اختلالات تغذیه ای گیاه می باشد
  • تجزیه برگ: در آنالیز برگی غلظت عناصر مورد نظر در برگ اندازه گیری می شود و بر اساس جدول های استاندارد تفسیر می گردد و در صورت نیاز برنامه کوددهی و تغذیه اصلاح خواهد شد.
  • کمبود عناصر پرمصرف و کم مصرف و علائم آنها (ر قسمت های بالا اشاره شد)
  • سمیت عناصر تغذیه ای (شوری زیاد، کوددهی زیاد، سمیت کلر، سمیت ازت، سمیت بور، سمیت منگنز و…)
  • بنابراین علت ریزش گل خیار گلخانه ای ؛ عدم فعالیت گرده افشانی گیاه نر و ماده می باشد.

نکته قابل ذکر در خصوص گل خیار گلخانه ای این است که؛ شرایط آب و هوایی ( گرمای بیش از حد و یا سرما ) می تواند موجب عدم گرده افشانی شود و در نتیجه باعث ریزش گل ها گردد. ریزش گل های نر خیار گلخانه ای کاملا طبیعی می باشد، زیرا فرآیند گرده افشانی خود را انجام داده اند. ریزش گل های ماده ی خیار هم پس از رشد مناسب میوه کاملا طبیعی است. خیار از جهت تغذیه ای گیاهی پر توقع محسوب می شود و در خاک هایی با درصد مواد آلی بالا (بیش از ۲ درصد) و بافت نرم (ترجیحا لوم) رشد خوبی خواهد داشت. برنامه های کودی و آماده سازی خاک جهت کشت خیار گلخانه ای به مقدار زیادی تحت تاثیر حاصلخیزی، سابقه کشت در خاک و میزان مواد آلی قرار دارد.

(اختلالات تغذیه ای در خیار گلخانه ای – علت کج شدن خیار گلخانه ای – علت ریزش گل خیار گلخانه ای


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =