آفات و بیماری ها, مطالب

استفاده از فرمون ها در کنترل آفات

استفاده از فرمون ها در کنترل آفات

(فرمونفرمون های جنسیتله فرمونیکنترل آفاتآفاتحشرات)

استفاده از فرمون ها در کنترل آفات

پیش از آن که به مبحث کاربرد فرمون های جنسی در کنترل آفات بپردازیم توضیح مختصری در خصوص کارکرد فرمون ها در زندگی حشرات ارائه می کنیم. به زبان ساده به فرمون هایی که در بدن حشرات تولید می گردد و به واسطه آن ها افراد مختلف جمعیت حشرات با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند فرمون می گوییم.

فرمون های جنسی آن دسته از فرمون ها می باشند که :

  • توسط حشرات ماده ترشح
  • حشرات نر به سمت آن ها جلب می گردند
  • جفت یابی انجام شده و امکان جفت گیری و تولید مثل فراهم می گردد.

حشره شناسان با مطالعه و تحقیق و بررسی گسترده توانستند فرمون های جنسی بسیاری از گونه ها را به طور مصنوعی سنتز یا تولید کنند و خوشبختانه این دستاورد در سطح گسترده ای در مدیریت تلفیقی آفات به کار گرفته شد. از فرمون های جنسی به طور وسیعی در کنترل آفات استفاده می گردد ولی در این نوشتار به جهت بیان کاربردی و موثر استفاده از این ابزار سودمند به طور خلاصه به سه روش استفاده از آن اشاره می کنیم.

کاربردهای فرمون های جنسی
  • Monitoring(پایش یا دیده بانی یا دیدزنی)
  • کنترل آفات
  • شکار انبوه

اولین کاربرد فرمون های جنسی

اولین یا به عبارتی یکی از مهم ترین کاربردهای این فرمون های جنسی استفاده از آن ها جهت Monitoring(پایش یا دیده بانی یا دیدزنی) جمعیت آفات می باشد، در این روش برای مثال کپسول های حاوی فرمون جنسی حشره ماده در تله هایی(تله دلتا و … ) کارگذاری می شود و با شروع ورود جمعیت آفات، حشرات نر به سمت این آن ها جلب شده و در تله ها به دام می افتد و از این طریق متخصصین حشره شناس یا کارشناسان کنترل آفات پیش از آن که با خسارت ناشی از جمعیت آفت مواجه شوند از حظور آفات در منطقه مطلع می گردند و یا به خوبی می توانند شروع نسل های جدی آفت را شناسایی کنند و وضعیت خسارت را در روزهای بعد پیش بینی کنند.

در این روش نیازی به نصب تعداد زیاد به همراه تله نمی باشد و وجود تعداد کم برای حصول نتیجه و دست یابی به اطلاعات کافی می باشد. این روش به طور خاص در خصوص آفاتی که در مدت زمان کم خسارت بالایی به بار می آورند بسیار راه گشا بوده و به مدیران مزرعه و یا کشاورزان این امکان را می دهد که بتوانند پیش از بروز خسارت نسبت به فراهم کردن سایر اقدامات مدیریت تلفیقی آفات اقدام کنند.

دومین کاربرد فرمون های جنسی

در روش دوم استفاده از فرمون های جنسی در کنترل آفات به تعداد بیشتری از این آنها نیاز می باشد که در این روش سعی می شود از تعداد حشرات نر به دام افتاده در هر تله به عنوان شاخصی جهت شروع سمپاشی استفاده کرد. به عبارت دیگر در این روش امکان انجام سمپاشی در بهترین زمان مناسب فراهم می گردد که بدون وجود این ابزار در بسیاری از موارد سمپاشی ها در زمان های نادرست انجام می گردد که نتیجه این امر اثرگذاری پایین عملیات کنترل شیمیایی می باشد.

در این روش حشره شناسان با نصب تله فرمونی به تعداد مشخص در واحد سطح(برای مثال ۵ تله فرمونی در هر هکتار گوجه فرنگی) نسبت به بررسی جمعیت حشرات نر به دام افتاده اقدام می کنند و پس از رسیدن جمعیت به یک شاخص مشخص برای نمونه ۱۰ حشره نر توتا در هر تله فرمونی، زمان سمپاشی شیمیایی با سموم مناسب اعدام می گردد.

سومین کاربرد فرمون های جنسی

روش سوم استفاده از تله فرمونی صحبت شکار انبوه می باشد که در این روش سعی می شود :

  • با قرار دادن حداکثر تعداد تله در واحد سطح
  • نسبت به شکار انبوه حشرات نر اقدام کرد
  • بدین طریق به طور مستقیم در جمعیت نسل بعدی آفت تاثیر داشته
  • و تعداد حشرات ماده که آماده تخم گذاری می باشند به شدت رو به کاهش می رود.

به طور کلی در بسیاری از موارد در صورت توجیه اقتصادی هر سه روش به طور همزمان یا در یک تناوب زمانی صحیح به کار گرفته می شود که در این صورت اثرگذاری آن بسیار بیشتر خواهد بود. در شرایط کنونی که هزینه های تولید غذا برای جمعیت کره زمین بسیار بالا بوده و از طرفی اهمیت دست یابی به غذای سالم در جوامع پیشرفته لزوم استفاده از روش های دوست دار محیط زیست که پتانسیل بالایی در مدیریت تلفیقی آفات داشته باشند افزایش می یابد.

(فرمونفرمون های جنسیتله فرمونیکنترل آفاتآفاتحشرات)


(فروشگاه اینترنتی بهرویش همیار کشاورزان)

www.behrooyesh.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + هجده =