بذور کشاورزی, مطالب

انواع بذر خربزه

خربزه از گیاهان گرما دوست بوده و در مقابل سرما حساسیت نشان می دهد. خربزه از خانواده کدوئیان بوده و مانند سایر گیاهان این خانواده زمانی که وارد فاز زایشی می شود تا پایان مرحله رشد، تولید گل و میوه را همراه با هم خواهد داشت.انواع بذر خربزه - تقسیم بندی خربزه - زمان کاشت خربزه

(انواع بذر خربزهتقسیم بندی خربزهزمان کاشت خربزه)

انواع بذر خربزه

انواع بذر خربزه بر اساس موارد زیر تقسیم می شود:

  • تقسیم بندی خربزه بر اساس نوع بذر
  • بذر خربزه هیبرید
  • بذر خربزه استاندارد

بذور خربزه هیبرید از نظر قیمتی گران تر از بذور استاندارد بوده  ولی کیفیت میوه تولید شده بسیار بهتر بوده و ماندگاری بیشتری دارد.

  • تقسیم بندی خربزه بر اساس تور بندی
    • تور بندی دارد
    • تور بندی ندارد

تمامی بذور خربزه به جز ارقام خربزه طلایی دارای توربندی پوست هستند. ارقامی که فاقد توربندی هستند به آن ها اصطلاحاً پوست صابونی گفته می شود. تور بندی یکی از مهم ترین صفات در انتخاب ارقام خربزه هستند.

  • تقسیم بندی خربزه بر اساس شکل ظاهری

    • خربزه گالیا
    • خربزه آناناسی
    • خربزه خاتونی یا مشهدی یا مینو
    • خربزه جلالی یا صادراتی
    • خربزه سوسکی یا گرمساری
    • خربزه افغانی
    • خربزه ایتالین کانتالوپ
    • خربزه طلایی

خربزه های گالیا:

این دسته از خربزه ها دارای ظاهری به شکل گرد، پوست میوه زرد رنگ و گوشت میوه به رنگ سبز می باشد. در اصطلاح  به آن ها ملون نیز گفته می شود.

خربزه های آناناسی:

این دسته از خربزه ها که به آن ها خربزه احمدی و یا شمام نیز گفته می شود دارای شکلی بیضی، پوست به رنگ زرد و گوشت میوه به رنگ های کرم و نارنجی می باشد.

خربزه خاتونی، مشهدی و یا مینو:

این دسته از خربزه ها دارای شکل بیضی کشیده، پوست میوه زرد رنگ و دارای خطوط طولی سبز روی پوست میوه می باشد. (خطوط طولی از ابتدا تا انتهای میوه کشیده شده است)

خربزه جلالی یا صادراتی:

این تیپ خربزه دارای شکل تخم مرغی یا اشکی می باشد. پوست میوه زرد رنگ و گوشت میوه می تواند به رنگ های کرم و یا نارنجی باشد.

خربزه سوسکی یا گرمساری:

این دسته از خربزه ها شکلی شبیه خربزه های جلالی بوده ولی پوست میوه سبز و گوشت میوه کرم و یا سبز می باشد.

خربزه افغانی:

این تیپ خربزه در یکی دو سال گذشته به بازار آمده و طرفداران خود را دارد. این نوع خربزه داری تیپی شبیه خربزه های آناناسی (بیضی) دارد ولی رنگ پوست کرمی روشن و خطوط رنگی نا منظمی روی پوست میوه دیده می شود.

خربزه های ایتالین کانتالوپ:

این خربزه ها دارای تیپ شبیه میوه سمسوری می باشد ولی گوشت میوه در مقایسه با سمسوری بسیار سفت می باشد. خطوط سرتاسری طولی روی میوه دیده می شود. این تیپ میوه دارای اشکال گرد و بیضی می باشد.

خربزه طلایی:

این خربزه دارای تیپ جلالی (تخم مرغی یا اشکی) می باشد پوست میوه زرد رنگ (طلایی) و بدون توربندی بوده و گوشت میوه به رنگ کرمی می باشد.

خربزه های زودرس به آن دسته از خربزه هایی گفته می شود که در صورتی که تنش های محیطی به گیاه وارد نشود حدود ۶۰-۷۰ روز پس از کاشت دارای میوه قابل برداشت هستند. در صورتی که هر گونه تنش از جمله حضور آفات و بیماری ها، سرما یا گرمای ناگهانی، بارندگی شدید و …. به وجود آید این زمان (۶۰-۷۰ روز) افزایش می یابد.

خربزه های دیر رس خربزه هایی هستند که تا ۹۰ روز پس از کاشت زمان نیاز دارند تا بتوانند بار خود را برساند.

زمان کاشت خربزه

خربزه از گیاهان گرما دوست بوده و در مقابل سرما حساسیت نشان می دهد. خربزه از خانواده کدوئیان بوده و مانند سایر گیاهان این خانواده زمانی که وارد فاز زایشی می شود تا پایان مرحله رشد، تولید گل و میوه را همراه با هم خواهد داشت. زمان کاشت خربزه در زمان های قبل در نیمه اول سال صورت می گرفته ولی در حال حاضر با گسترش کشاورزی خارج از فصل، در استان های جنوبی در نیمه دوم سال نیز میوه خربزه در بازار دیده می شود.

کشاورزان زمان کاشت خربزه در استان های جنوبی از قبیل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، قسمت های جنوبی فارس و کرمان به دلیل تولید نوبرانه و درخواست زیاد این محصول برای صادرات مجبور به تولید میوه هایی با کیفیت بالا هستند. ازین جهت اقدام به خرید بذور هیبرید می کنند. در زمان کشت نوبرانه غالباً از ارقام گالیا، آناناس و ایتالین کانتالوپ با توجه به سلیقه منطقه و صادرات استفاده می شود. سایر ارقام استاندارد (جلالی، خاتونی و سوسکی) در نیمه های اول سال کشت می شود.

(انواع بذر خربزهتقسیم بندی خربزهزمان کاشت خربزه)


(فروشگاه انلاین بهرویش همیار کشاورزان)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + پنج =