کشاورزی عمومی, مطالب

باغداری در پاییز ۲

باغبانی یک فعالیت در تمام طول سال است. با توجه به شرایط آب وهوایی و همچنین مراحل رشدی گوناگون گیاهان مختلف مانند درخت، درختچه، گل و... در هر فصل از سال نیاز هست عملیات خاص برای کشت ونگهداری گیاه انجام شود. باغداری در پاییز از شرایط خاصی برخوردار است که در این محتوا می توانید این اطلاعات را بدست آورید.

باغبانی یک فعالیت در تمام طول سال است. با توجه به شرایط آب وهوایی و همچنین مراحل رشدی گوناگون گیاهان مختلف مانند درخت، درختچه، گل و… در هر فصل از سال نیاز هست عملیات خاص برای کشت ونگهداری گیاه انجام شود. کسانی که باغبانی حرفه ای می کنند بایستی اطلاعاتی در زمینه مواد مغذی مورد نیاز برای سبزیجات و یا درختان را داشته باشند و یک برنامه ریزی دقیق برای انجام عمل باغبانی و احداث باغ داشته باشند زیرا اگر در برنامه ریزی برای زراعت یک محصول کشاورزی دچار اشتباه شویم، یک سال ضرر کرده ایم اما اگر در برنامه ریزی برای احداث باغ میوه دچار اشتباه بشویم برای ۳۰ تا ۵۰ سال دچار مشکل می‌شویم و نه تنها یک نسل بلکه برای نسل آینده خودمان نیز دردسر درست کرده‌ایم. زمانی می‌توان در پاییز باغبانی مناسبی داشت که کارهای مربوطه به باغبانی را خیلی زودتر از پاییز آغاز کرد.

عواملی که باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  1. آماده سازی کافی خاک
  2. فضای موجود باغ
  3. محصولات قابل کشت
  4. فضای مورد نیاز هر محصول
  5. ارقام مورد استفاده و بذر هر رقم.

کسانی که باغداری می‌کنند دو دسته هستند:

دسته اول کسانی هستند که با برنامه ریزی دقیق و کاملا هدفمند این کار را انجام می‌دهند.
دسته دوم کسانی هستندکه دانش و تجربه کافی برای این کار ندارند بلکه فقط بر اساس کشش بازار یک یا چند میوه را تولید می‌کنند و یا به دلیل ترغیب بقیه کشاورزان و یا رقابت با یکدیگر دست به این کار می‌زنند.

نکات فنی برای احداث باغ:

قبل از شروع به احداث باغ لازم است یه سری نکات را در نظر داشت که عبارتند از:

۱-داشتن آب کافی و بدون املاح مضر:

هر درختی بسته به شرایط آب و هوائی و نوع درخت و جنس بافت خاک و عمق خاک نیاز به مقدار معینی آب دارد که منبع تامین آب باید در یک دوره زمانی حداقل ۳۰ ساله ثابت بوده و دچار تعقیرات نشده باشد .

منبع تامین آب اعم از چشمه، رودخانه یا چاه باید توسط آزمایبشگاه مقدار املاح مجاز و غیر مجاز آن مشخص شود و دارای عامل محدود کننده برای احداث باغ میوه نباشد .

منابع آبی که در یک دوره یک یاپنج ساله خشکسالی دچار کاهش شدید هستند به هیچ وجه برای احداث باغ مناسب نیستند .

۲ -انتخاب نوع محصول بر اساس شرایط آب وهوای منطقه:

بر اساس شرایط آب و هوایی درختان را به سه دسته سرد سیری، معتدل، نیمه گرمسیری و گرمسیری تقسیم می‌کنند.

۳ -بافت خاک زمین مورد نظر:

بافت خاک نقش بسیار مهمی در انتخاب نوع درختی که می‌تواند در این بافت خاک تولید اقتصادی و قابل قبولی داشته باشد و در مدت طولانی دچار خسارت و تنش نشود.

۴ -عمق خاک زمین مورد نظر:

بیشتر درختان میوه به دلیل داشتن ریشه‌های عمیق برای تولید محصول و رشد اقتصادی به خاک های عمیق نیاز دارند.

۵ -شیب زمین مورد نظر:

شیب زمین هم در انتخاب نوع درخت برای کاشت در باغ خیلی مهم است.  در زمین های هموار امکان استفاده از روش های مختلف آبیاری وجود دارد و در این اراضی درختان رشد و تولید مناسبی دارند اما اراضی شیب دار که در نگهداری آب توانایی کمتری دارند برای گونه های که به تنش کم آبی مقاوم ترند مناسب است.

۶-جاده دسترسی به باغ میوه:

یکی از نکات مورد توجه در احداث باغ، امکان دسترسی راحت به جاده برای حمل و نقل می‌باشد در غیر این صورت باعث افزایش هزینه‌های تولید و حمل و نقل شده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

۷-فاصله محل باغ تا بازار فروش:

مسئله نزدیکی مسافت باغ تا بازار فروش نیز از نکات مهم در احداث باغ است.هرچه فاصله باغ تا بازار فروش دورتر باشد، هزینه تولید و فساد پذیری محصول افزایش می‌یابد و در نتیجه احداث باغ در چنین مناطقی توجیه اقتصادی ندارد.

۸-پوشش گیاهی و جانوری منطقه و پیوستگی یا گسستگی باغات:

در مناطقی که پوشش گیاهی کم باشد در تابستان شدت وزش بادهای باعث خسارت می‌شود. همچنین در این مناطق چون مواد غذایی کم است مشکل هجوم حیوانات وحشی به این مناطق وجود دارد.

۹-نوع بادهای غالب منطقه:

احداث باغ در مکان‌هایی که در معرض بادهای سرد قرار دارد و یا در ارتفاعاتی که به صورت مداوم باد می‌وزد باید با دقت بیشتری انجام شود.

۱۰-فاصله زمین باغ تا مناطق مسکونی:

خاک باغی مطلوب:

در باغداری حرفه ای خاکی مناسب می‌باشدکه آب را به راحتی جذب کند و در سطح خاک حالت خشکی و پوسته نکند و به اندازه کاف توانایی زهکشی داشته تا دچار آفت زدگی نشود. برای رشد ریشه داشتن هوای کافی لازم می‌باشد که خاک های متخلل این ویژگی را دارا می‌باشند. با تجزیه مواد آلی بافت خاک بهبود می‌یابد و در دسترس بودن مواد مغذی افزایش می‌یابد. خاک باید حاوی منبع آب و مواد مغذی موجود باشد.

کودهای اضافی ممکن است برای تحریک رشد و تولید مفید باشند این ها ممکن است در خاک قبلی ترکیب شوند برای کاشت یا بعداً روی سطح خاک اعمال شوند.

عملیات و مدیریت هایی که می‌توان در فصل پاییز انجام داد:

زیر و رو کردن خاک و هوادهی

این عمل در مورد خاک های سنگین جهت اصلاح زهکشی خاک صورت می‌گیرد و همچنین عمل هوادهی سبب مخلوط شدن مواد غذایی با خاک اطراف ریشه شده و در نتیجه باعث توسعه ریشه می‌شود.

همچنین با دفن بذر های علف هرز نقش مهمی در کاهش جمعیت علف های هرز ایفا می‌کنند. شخم به موقع، ظاهری بسیار مطلوب را به باغ می بخشد و برخی از علف های هرز چندساله در اثر شخم های مکرر ضعیف می شوند.

وجین علف های هرز

علف های هرز را بایستی قبل از به گل نشستن وجین کرد چون بعد از تولید بذر، بذرها پخش شده و در نتیجه چرخه زندگی آن ها از سر گرفته می‌شود.

کود دادن

از جمله عملیاتی که به مراقبت از گیاهان در فصل پاییز کمک می کند، استفاده از کود مناسب برای گیاهان است. گیاه باید قبل از ورود به فصل زمستان، ذخیره غذای کافی داشته باشد تا بتواند سرمای زمستان را تحمل کرده و زنده بماند. گیاه در این فصل به رکود رفته و فتوسنتز انجام نمی دهد در نتیجه شانس بقای آن، ذخیره ای است که از قبل داشته است. اگر کود مناسب بسته به نوع گیاه و آزمون خاک استفاده شود، بنیه گیاه برای عبور از فصل سرما قوی می شود. لازم است تحت نظر افراد متخصص کوددهی در پاییز را انجام دهید.

آبیاری کردن

درختان و بوته‌ های بالغ را می‌ توان به‌راحتی با آبیاری مناسب در پاییز در برابر سرما مقاوم کرد و از آسیب رسیدن به آن ها در زمستان که ناشی از ناتوانی در جذب آب از زمین یخ‌ زده است، جلوگیری می‌ کند. درختان را در اواخر پاییز بعد از برگ‌ ریزان و قبل از شروع سرمای شدید و یخ‌ زدگی زمین برای آخرین بار به‌صورت عمیق آبیاری کنید تا آن ها بتوانند زمستان را به‌ راحتی پشت سر بگذارند.

هرس کردن

هرس گیاهان در فصول مختلف و با اهداف گوناگون انجام می شود. به منطو مراقبت از گیاهان در فصل پاییز و رشد بهتر آن ها در بهار، لازم است هرس پاییزه را به دقت انجام دهید. در صورتی که درخت شما دارای پاجوش هست، حتما قبل از اینکه به سرمای زمستان برخورد کند این پاجوش ها را حذف کنید.

چرا که این گیاهچه های جوان از یک سو تحمل سرمای زمستان را نداشته و از سویی دیگر مواد غذایی پایه مادری را تخلیه نموده و منجر به ضعیف شدن درخت مادر می شوند. به این معنا که وجود پاجوش، نه تنها خود بلکه گیاه پایه را نیز از بین خواهد برد. هرس شاخه های شکسته، خشکیده و آفت زده و بیمار و مزاحم پس از ریزش برگ ها در پاییز شروع و در اواخر زمستان با شروع جریان یافتن شیره گیاهی و پف کردن شکوفه ها خاتمه می یابد.

از آن جایی که هر بیماری و آفتی شرایط و مکان ویژه ای برای زمستان گذرانی دارد بنابراین از بین بردن این پناهگاه های زمستان گذرانی، آسان ترین و موثرترین روش برای مبارزه با آفات و بیماری ها است. برای این امر باید قبل از شروع فصل رشد پوسته های خشک شده روی تنه درختان را با کاردک تمیز کرده تا سمپاشی بهتر نتیجه دهد.

دلایل و فواید هرس

حذف شاخه های مزاحم، خشک شده یا آفت زده برای حفظ تامین سلامت گیاه.
ایجاد شرایط مناسب جهت ورود نور و هوا به درون شاخه ها و خلوت کردن نقاط شلوغ و متراکم به منظور ایجاد امکان تولید محصول بیشتر و مرغوب تر.
شکل سازی گیاه جهت تزئین باغ و باغچه.
ایجاد تعادل بین شاخساره و ریشه.
جوان ساختن درختان مسن از طریق حذف شاخه‌های پیر و وادار کردن درخت به تولید شاخه های جوان.
محدود کردن رشد و کوتاه ساختن گیاه برای تسهیل عملیاتی مانند سمپاشی، برداشت محصول و به دلایل تزئینی.
فرم دهی درختان و درختچه ها.

نکاتی که باید در حین هرس کردن باید رعایت کرد عبارتنداز:

در صورتی که درخت مسن بوده و چندین سال است که هرس نشده نباید یکدفعه آن را هرس سنگین کردبلکه باید بتدریج و ظرف ۲ تا ۳ سال این کار رو انجام داد.
در موقع هرس باید شاخه های اضافی و کج را هرس کرد تا وسط تاج درخت را باز نگه داشته و نفوذ نور به داخل تاج راحت تر صورت بگیرد.
در زمان هرس ابتدا باغات و درختان مسن را هرس کرده و سپس باغات و درختان جوان را چون اگر سرمای ناگهانی اتفاق افتد درختان مسن مقاومت بیشتری در برابر سرما از خود نشان می‌دهند.
در مناطقی که امکان خشک شدن درختان در زمستان وجود دارد، هرس زمستانه تا حد امکان به تاخیر بیفتد.
الویت حذف با شاخه های ضعیف و نازک هست چون شاخه های قوی و تنومند قادر به تولید میوه‌های درشت با کیفیت عالی هستنددر صورتی که شاخه های ضعیف و نازک، میوه هایریز و با کیفیت پایین بوجود می‌اورند.

شخم سطحی

شخم سطحی در پاییز در جذب بهتر آب به خاک و همچنین نابودی برگ ها و حشرات در کاهش آفات و بیماری ها تاثیر خوبی دارد.

سمپاشی اصولی

در این مورد اصول صحیح سمپاشی می‌تواند نقش مهمی در کاهش آفات و بیماری ها ایفا کند بنابراین باید از سمپاش های مناسب برای این کار استفاده کرد. همچنین باید عمل سمپاشی را در زمان مناسب انجام داد که لازمه این کار سرکشی مداوم و مرتب به باغات است.

استفاده از قیم

برای درختان جوانی که به تنهایی قادر به ایستادن نمی‌باشند و به منظور حفاظت درخت در برابر آسیب رساننده ها از قیم استفاده می شود.

غرقاب کردن

غرقاب کردن خاک درختان منجر به یخ زدن سطح خاک شده و مانع از تنفس کرم‌ها و آفات می‌شود.

در نهایت باید توجه داشت که با برنامه‌ ریزی و نگهداری اصولی می ‌توانید در رشد و سلامت درختان نقش داشته و آنها را از پژمردگی و خشک شدن نجات دهید. برای حفظ گیاهان در فصل سرد هم این فرآیند باید ادامه داشته باشد. گیاهان زمانی که سالم هستند، سرما را بهتر تحمل می ‌کنند و از آسیب بیشتر در امان می‌ مانند.

باغبانی یک فعالیت در تمام طول سال است. با توجه به شرایط آب وهوایی و همچنین مراحل رشدی گوناگون گیاهان مختلف مانند درخت، درختچه، گل و… در هر فصل از سال نیاز هست عملیات خاص برای کشت ونگهداری گیاه انجام شود. کسانی که باغبانی حرفه ای می کنند بایستی اطلاعاتی در زمینه مواد مغذی مورد نیاز برای سبزیجات و یا درختان را داشته باشند و یک برنامه ریزی دقیق برای انجام عمل باغبانی و احداث باغ داشته باشند زیرا اگر در برنامه ریزی برای زراعت یک محصول کشاورزی دچار اشتباه شویم، یک سال ضرر کرده ایم اما اگر در برنامه ریزی برای احداث باغ میوه دچار اشتباه بشویم برای ۳۰ تا ۵۰ سال دچار مشکل می‌شویم و نه تنها یک نسل بلکه برای نسل آینده خودمان نیز دردسر درست کرده‌ایم. زمانی می‌توان در پاییز باغبانی مناسبی داشت که کارهای مربوطه به باغبانی را خیلی زودتر از پاییز آغاز کرد. عواملی که باید در نظر گرفته شود عبارتند از: آماده سازی کافی خاک، فضای موجود باغ، محصولات قابل کشت، فضای مورد نیاز هر محصول، ارقام مورد استفاده و بذر هر رقم.

کسانی که باغداری می‌کنند دو دسته هستند:

• دسته اول کسانی هستند که با برنامه ریزی دقیق و کاملا هدفمند این کار را انجام می‌دهند.
• دسته دوم کسانی هستندکه دانش و تجربه کافی برای این کار ندارند بلکه فقط بر اساس کشش بازار یک یا چند میوه را تولید می‌کنند و یا به دلیل ترغیب بقیه کشاورزان و یا رقابت با یکدیگر دست به این کار می‌زنند.

نکات فنی برای احداث باغ:

قبل از شروع به احداث باغ لازم است یه سری نکات را در نظر داشت که عبارتند از:

۱-داشتن آب کافی و بدون املاح مضر:

هر درختی بسته به شرایط آب و هوائی و نوع درخت و جنس بافت خاک و عمق خاک نیاز به مقدار معینی آب دارد که منبع تامین آب باید در یک دوره زمانی حداقل ۳۰ ساله ثابت بوده و دچار تعقیرات نشده باشد .
منبع تامین آب اعم از چشمه، رودخانه یا چاه باید توسط آزمایبشگاه مقدار املاح مجاز و غیر مجاز آن مشخص شود و دارای عامل محدود کننده برای احداث باغ میوه نباشد .
منابع آبی که در یک دوره یک یاپنج ساله خشکسالی دچار کاهش شدید هستند به هیچ وجه برای احداث باغ مناسب نیستند .

۲ -انتخاب نوع محصول بر اساس شرایط آب وهوای منطقه:

بر اساس شرایط آب و هوایی درختان را به سه دسته سرد سیری، معتدل، نیمه گرمسیری و گرمسیری تقسیم می‌کنند.

۳ -بافت خاک زمین مورد نظر:

بافت خاک نقش بسیار مهمی در انتخاب نوع درختی که می‌تواند در این بافت خاک تولید اقتصادی و قابل قبولی داشته باشد و در مدت طولانی دچار خسارت و تنش نشود.

۴ -عمق خاک زمین مورد نظر:

بیشتر درختان میوه به دلیل داشتن ریشه‌های عمیق برای تولید محصول و رشد اقتصادی به خاک های عمیق نیاز دارند.

۵ -شیب زمین مورد نظر:

شیب زمین هم در انتخاب نوع درخت برای کاشت در باغ خیلی مهم است. در زمین های هموار امکان استفاده از روش های مختلف آبیاری وجود دارد و در این اراضی درختان رشد و تولید مناسبی دارند اما اراضی شیب دار که در نگهداری آب توانایی کمتری دارند برای گونه های که به تنش کم آبی مقاوم ترند مناسب است.

۶-جاده دسترسی به باغ میوه:

یکی از نکات مورد توجه در احداث باغ، امکان دسترسی راحت به جاده برای حمل و نقل می‌باشد در غیر این صورت باعث افزایش هزینه‌های تولید و حمل و نقل شده و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

۷-فاصله محل باغ تا بازار فروش:

مسئله نزدیکی مسافت باغ تا بازار فروش نیز از نکات مهم در احداث باغ است.هرچه فاصله باغ تا بازار فروش دورتر باشد، هزینه تولید و فساد پذیری محصول افزایش می‌یابد و در نتیجه احداث باغ در چنین مناطقی توجیه اقتصادی ندارد.

۸-پوشش گیاهی و جانوری منطقه و پیوستگی یا گسستگی باغات:

در مناطقی که پوشش گیاهی کم باشد در تابستان شدت وزش بادهای باعث خسارت می‌شود. همچنین در این مناطق چون مواد غذایی کم است مشکل هجوم حیوانات وحشی به این مناطق وجود دارد.

۹-نوع بادهای غالب منطقه:

احداث باغ در مکان‌هایی که در معرض بادهای سرد قرار دارد و یا در ارتفاعاتی که به صورت مداوم باد می‌وزد باید با دقت بیشتری انجام شود.

۱۰-فاصله زمین باغ تا مناطق مسکونی:

خاک باغی مطلوب:
در باغداری حرفه ای خاکی مناسب می‌باشدکه آب را به راحتی جذب کند و در سطح خاک حالت خشکی و پوسته نکند و به اندازه کاف توانایی زهکشی داشته تا دچار آفت زدگی نشود. برای رشد ریشه داشتن هوای کافی لازم می‌باشد که خاک های متخلل این ویژگی را دارا می‌باشند. با تجزیه مواد آلی بافت خاک بهبود می‌یابد و در دسترس بودن مواد مغذی افزایش می‌یابد. خاک باید حاوی منبع آب و مواد مغذی موجود باشد.
کودهای اضافی ممکن است برای تحریک رشد و تولید مفید باشند این ها ممکن است در خاک قبلی ترکیب شوند برای کاشت یا بعداً روی سطح خاک اعمال شوند.

عملیات و مدیریت هایی که می‌توان در فصل پاییز انجام داد:

• زیر و رو کردن خاک و هوادهی

این عمل در مورد خاک های سنگین جهت اصلاح زهکشی خاک صورت می‌گیرد و همچنین عمل هوادهی سبب مخلوط شدن مواد غذایی با خاک اطراف ریشه شده و در نتیجه باعث توسعه ریشه می‌شود.
همچنین با دفن بذر های علف هرز نقش مهمی در کاهش جمعیت علف های هرز ایفا می‌کنند. شخم به موقع، ظاهری بسیار مطلوب را به باغ می بخشد و برخی از علف های هرز چندساله در اثر شخم های مکرر ضعیف می شوند.

• وجین علف های هرز

علف های هرز را بایستی قبل از به گل نشستن وجین کرد چون بعد از تولید بذر، بذرها پخش شده و در نتیجه چرخه زندگی آن ها از سر گرفته می‌شود.

• کود دادن

از جمله عملیاتی که به مراقبت از گیاهان در فصل پاییز کمک می کند، استفاده از کود مناسب برای گیاهان است. گیاه باید قبل از ورود به فصل زمستان، ذخیره غذای کافی داشته باشد تا بتواند سرمای زمستان را تحمل کرده و زنده بماند. گیاه در این فصل به رکود رفته و فتوسنتز انجام نمی دهد در نتیجه شانس بقای آن، ذخیره ای است که از قبل داشته است. اگر کود مناسب بسته به نوع گیاه و آزمون خاک استفاده شود، بنیه گیاه برای عبور از فصل سرما قوی می شود. لازم است تحت نظر افراد متخصص کوددهی در پاییز را انجام دهید.

• آبیاری کردن

درختان و بوته‌ های بالغ را می‌ توان به‌راحتی با آبیاری مناسب در پاییز در برابر سرما مقاوم کرد و از آسیب رسیدن به آن ها در زمستان که ناشی از ناتوانی در جذب آب از زمین یخ‌ زده است، جلوگیری می‌ کند. درختان را در اواخر پاییز بعد از برگ‌ ریزان و قبل از شروع سرمای شدید و یخ‌ زدگی زمین برای آخرین بار به‌صورت عمیق آبیاری کنید تا آن ها بتوانند زمستان را به‌ راحتی پشت سر بگذارند.

• هرس کردن:

هرس گیاهان در فصول مختلف و با اهداف گوناگون انجام می شود. به منطو مراقبت از گیاهان در فصل پاییز و رشد بهتر آن ها در بهار، لازم است هرس پاییزه را به دقت انجام دهید. در صورتی که درخت شما دارای پاجوش هست، حتما قبل از اینکه به سرمای زمستان برخورد کند این پاجوش ها را حذف کنید.
چرا که این گیاهچه های جوان از یک سو تحمل سرمای زمستان را نداشته و از سویی دیگر مواد غذایی پایه مادری را تخلیه نموده و منجر به ضعیف شدن درخت مادر می شوند. به این معنا که وجود پاجوش، نه تنها خود بلکه گیاه پایه را نیز از بین خواهد برد. هرس شاخه های شکسته، خشکیده و آفت زده و بیمار و مزاحم پس از ریزش برگ ها در پاییز شروع و در اواخر زمستان با شروع جریان یافتن شیره گیاهی و پف کردن شکوفه ها خاتمه می یابد.
از آن جایی که هر بیماری و آفتی شرایط و مکان ویژه ای برای زمستان گذرانی دارد بنابراین از بین بردن این پناهگاه های زمستان گذرانی، آسان ترین و موثرترین روش برای مبارزه با آفات و بیماری ها است. برای این امر باید قبل از شروع فصل رشد پوسته های خشک شده روی تنه درختان را با کاردک تمیز کرده تا سمپاشی بهتر نتیجه دهد.

دلایل و فواید هرس:

  • حذف شاخه های مزاحم، خشک شده یا آفت زده برای حفظ تامین سلامت گیاه.
  • ایجاد شرایط مناسب جهت ورود نور و هوا به درون شاخه ها و خلوت کردن نقاط شلوغ و متراکم به منظور ایجاد امکان تولید محصول بیشتر و مرغوب تر.
  • شکل سازی گیاه جهت تزئین باغ و باغچه.
  • ایجاد تعادل بین شاخساره و ریشه.
  • جوان ساختن درختان مسن از طریق حذف شاخه‌های پیر و وادار کردن درخت به تولید شاخه های جوان.
  • محدود کردن رشد و کوتاه ساختن گیاه برای تسهیل عملیاتی مانند سمپاشی، برداشت محصول و به دلایل تزئینی.
  • فرم دهی درختان و درختچه ها.

 

نکاتی که باید در حین هرس کردن باید رعایت کرد عبارتنداز:

  • در صورتی که درخت مسن بوده و چندین سال است که هرس نشده نباید یکدفعه آن را هرس سنگین کردبلکه باید بتدریج و ظرف ۲ تا ۳ سال این کار رو انجام داد.
  • در موقع هرس باید شاخه های اضافی و کج را هرس کرد تا وسط تاج درخت را باز نگه داشته و نفوذ نور به داخل تاج راحت تر صورت بگیرد.
  • در زمان هرس ابتدا باغات و درختان مسن را هرس کرده و سپس باغات و درختان جوان را چون اگر سرمای ناگهانی اتفاق افتد درختان مسن مقاومت بیشتری در برابر سرما از خود نشان می‌دهند.
  • در مناطقی که امکان خشک شدن درختان در زمستان وجود دارد، هرس زمستانه تا حد امکان به تاخیر بیفتد.
  • الویت حذف با شاخه های ضعیف و نازک هست چون شاخه های قوی و تنومند قادر به تولید میوه‌های درشت با کیفیت عالی هستنددر صورتی که شاخه های ضعیف و نازک، میوه هایریز و با کیفیت پایین بوجود می‌اورند.

 

شخم سطحی
شخم سطحی در پاییز در جذب بهتر آب به خاک و همچنین نابودی برگ ها و حشرات در کاهش آفات و بیماری ها تاثیر خوبی دارد.

سمپاشی اصولی
در این مورد اصول صحیح سمپاشی می‌تواند نقش مهمی در کاهش آفات و بیماری ها ایفا کند بنابراین باید از سمپاش های مناسب برای این کار استفاده کرد. همچنین باید عمل سمپاشی را در زمان مناسب انجام داد که لازمه این کار سرکشی مداوم و مرتب به باغات است.

استفاده از قیم
برای درختان جوانی که به تنهایی قادر به ایستادن نمی‌باشند و به منظور حفاظت درخت در برابر آسیب رساننده ها از قیم استفاده می شود.

غرقاب کردن
غرقاب کردن خاک درختان منجر به یخ زدن سطح خاک شده و مانع از تنفس کرم‌ها و آفات می‌شود.
در نهایت باید توجه داشت که با برنامه‌ ریزی و نگهداری اصولی می ‌توانید در رشد و سلامت درختان نقش داشته و آنها را از پژمردگی و خشک شدن نجات دهید. برای حفظ گیاهان در فصل سرد هم این فرآیند باید ادامه داشته باشد. گیاهان زمانی که سالم هستند، سرما را بهتر تحمل می ‌کنند و از آسیب بیشتر در امان می‌ مانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =