آفات و بیماری ها, مطالب

بیماری های درخت گردو

در این محتوا با یکدیگر اطلاعاتی در مورد پوسیدگی تنه درخت گردو ، برگ درخت گردو وهمچنین مشکلی که گاهی با آن برخورد می کنیم یعنی سیاه شدن مغز میوه گردو را بررسی میکنیم.

هر درخت این پتانسیل را دارد که در معرض انواع و اقسام بیماری ها و آفات قرار بگیرد. در صورتی که از شرایط مناسبی برخوردار باشد، می تواند در برابر عوامل بیماری زا مقاومت کند. در غیر اینصورت به تدریج ضعیف شده و پوسیدگی تنه درخت گردو را به همراه خواهد اشت و در نهایت از بین می رود. این شرایط شامل، نگهداری مناسب (مانند آب دادن، کوددهی و هرس به موقع، سم پاشی، پاکسازی علفهای هرز و …) به بالا بردن مقاومت گیاه در برابر بیماری ها کمک می کنند.
درخت گردو درختی است که می تواند ۲۵ متر ارتفاع داشته باشد. تنه محکمی دارد، پوست آن صاف و خاکستری و دارای شاخه های قدرتمندی است. این گیاه یکی از مهمترین گیاهان زراعی است که در صنایع غذایی، صنایع چوب و همچنین بعنوان گیاه زینتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. درخت گردو برای مدت زمانی بین ۳۰ تا ۱۰۰ سال میوه تولید می کند.
اگرچه درختان گردوی پیوند شده در برابر آفات و بیماری های زیادی مقاومت می کنند، با این وجود چند مورد از آنها هستند که باید کنترل شوند. درختانی که از نظر سلامتی ضعیف یا فاقد تغذیه مناسب هستند، بیشتر در معرض حمله حشرات و آفات قرار می گیرند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که شرایط مساعدی برای رشد درخت محیا کرده اید و می توانید در صورت بروز مشکل، سریعاً آن را برطرف کنید.
تا پایان با ما همراه باشید تا مهمترین بیماری های درخت گردو و راهکارهای مقابله با آن ها را با هم مورد بررسی قرار دهیم. بیایید شروع کنیم.

بیماری های درخت گردو

از مهمترین بیماری های درخت گردو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• لکه سیاه گردو

يكي از مهم ترين بيماري هاي برگي گردو انتراكنوز است که عامل ایجاد کننده آن قارچ آنتراکنوز نام دارد. حرارت كم، بارندگي زياد و رطوبت نسبي بالاي ۶۵ % در مراحل اوليه آلودگي از عوامل عمده شیوع بيماري محسوب مي شوند. این قارچ به اندام‌های هوایی مانند برگ درخت گردو و شاخه‌های کوچک قهوه‌ای رنگ حمله می کند. در میوه‌ها هم به شکل لکه‌های گرد و نامنظم در سطح پوست میوه‌ها دیده می‌شود.
قارچ آنتراکنوز در برگ‌ها و میوه‌های ریخته شده یا داخل زخم‌های روی شاخه‌های سال قبل زمستان گذرانی می‌کند. در بهار با بارش باران و بالا رفتن رطوبت هوا، گسترش پیدا می کنند و منجر به ریزش برگ ها و نهایتا ضعیف شدن درخت و کاهش کیفیت میوه می شود.
جهت کنترل بیماری باید برگ ها و میوه های ریخته شده در پای درخت را جمع آوری کرد و سوزاند. علاوه بر این می توان با استفاده از سمومی مانند اکسی کلرور مس و بردو سمپاشی انجام داد. نوبت اول بعد از ریزش گل آذین نر (شاتون‌ها) و نوبت دوم دو هفته بعد از نوبت اول انجام می شود.

• بلایت گردو یا سیاه شدن مغز میوه گردو

یکی از مهم ترین عوامل سیاه شدن مغز میوه گردو بیماری بلایت است که ﻛﻠﻴﻪ ﺑﺎﻓﺖﻫﺎي ﺳﺒﺰ و ﺗﺎزه روﺋﻴﺪه را مورد حمله قرار می دهد. بیماری با ظهور لکه‌های کوچک روی برگ درخت گردو آشکار می‌شود که این لکه ها بتدریج توسعه می‌یابند و پس از منتهی شدن به رگبرگ ها زاویه‌دار و رنگ آنها سیاه می گردد. موقعی که میوه کوچک است علائم آلودگی روی آن به صورت لکه سیاهی در گلگاه دیده می شود. با مساعد شدن شرایط جوی، لکه روی میوه توسعه یافته، تمام پوست میوه را فرا می گیرد و سپس به مغز گردو نفوذ می کند.
برای پیشگیری از سیاه شدن مغز میوه گردو، استفاده از ارقام مقاوم و سموم حاوی مس مانند اکسی کلرور مس و مخلوط بردو می تواند مفید واقع شود. این سموم در دو تا سه نوبت انجام می شوند. نوبت اول سمپاشی قبل از تورم جوانه‌ها و باز شدن برگ و گل‌ها به نسبت ۴ در هزار و نوبت دوم پس از اتمام دوران گلدهی به نسبت ۳ در هزار توصیه می شود.

• شانکر باکتریایی گردو

زخم پوستی یا شانکر گردو یک بیماری باکتریایی است که باعث ضعیف شدن درخت گردو و تنک شدن شاخه های آلوده می شود. باکتری درون زخم یا تراوشات آن زمستان گذرانی می‌کند و در بهار با جاری شدن این تراوشات به بیرون راه پیدا می‌کند. در سال‌هاي اخير اين بيماري گسترش پيدا كرده به طوریكه وجود شرايط محيطي مناسب براي اين بيماري باعث مرگ تدريجي درختان گردو شده و باغات گردو را تهديد مي‌كند. اين بيماري توسط باد و باران وارد زخم‌های درختان می‌شود.
نوع شدیدتر این بیماری، شانکر آوند آبکش است که شکاف‌های عمقی در تنه درختان ایجاد می کند. در این بیماری بدلیل مسدود شدن آوندهای آبکش، انتقال قندها با مشکل مواجه می‌شود که سبب زردی و خشک شدن گیاه می‌شود. همچنین ترشحات سیاه رنگی از این محل‌ها خارج می‌شود که خشک می‌شود.
کم کردن تنش‌های محیطی با آبیاری منظم، تقویت درختان، انجام هرس و از بین بردن شاخه‌های بیمار می تواند در کنترل بیماری نقش موثری داشته باشد. شانکرهایی که زیاد رشد نکردند را می‌توان با چاقوی تیزی تراشید و بافت‌های آلوده را جدا کرد. سپس محل برش‌ها را با محلول اکسی کلرور مس یا بردو پوشانید. ارقام ایرانی به این بیماری حساس هستند ولی پایه‌های پارادکس مقاومند.
یکی از راه های پیشگیری از این بیماری تهیه نهال سالم و گواهی شده است. انجام هرس شاخه‌ها در زمستان و مواقعی که بارندگی وجود ندارد و بررسی مداوم مناطق آلوده در جلوگیری از انتشار بیماری مؤثر است.

• پوسیدگی ریشه و طوقه گردو

پوسیدگی تنه درخت گردو یکی از مهمترین بیماری‌های درخت گردو با منشا خاکزی (قارچ فیتوفترا) است. این قارچ گیاه را ضعیف و در برابر انواع بیماری‌ها و تنش‌ها حساس می‌کند. در نهایت منجر به مرگ درخت بخصوص در مناطقی که خاک زهکشی کافی ندارد، خواهد شد. یکی از راه‌های کنترل این بیماری استفاده از ارقام مقاوم است. انواع گردوهای سیاه بسیار حساس، ارقام ایرانی متحمل و اکثر هیبریدهای (دورگه‌) پارادکس مقاوم هستند.
از جمله راهکارهای کنترل بیماری پوسیدگی تنه درخت گردو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– اجتناب از غرقاب شدن و تماس آب با طوقه درختان
– جداکردن خاک اطراف طوقه و حذف کردن قسمت‌های آلوده طوقه و یقه درخت
– رنگ آمیزی محل زخم با محلول بردو ۸ درصد و اکسی کلرور مس ۵ در هزار

از این که تا پایان با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم. در این مقاله سعی شد که شما را با مهمترین بیماری های درخت گردو و راه های مقابله و کنترل پوسیدگی تنه درخت گردو و دیگر معظلات درخت گردو را آشنا کنیم. امیدواریم این مطالب برای شما سودمند واقع شده باشد.

کلمات کلیدی: پوسیدگی تنه درخت گردو، برگ درخت گردو، سیاه شدن مغز میوه گردو

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “بیماری های درخت گردو

  1. ناشناس گفت:

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =