تغذیه و آبیاری, مطالب

تاثیر کودها بر سلامت

میزان مصرف سم در کشور نسبت به کشورهای دیگر کم تر بوده و عمده ی محصولات به صورت سالم تولید می شوند. حدود 63 درصد از سمومی که در کشور به مصرف می رسند کم خطر هستند و حدود 8 درصد پر خطر و مابقی از نظر خطر زایی متوسط تلقی می شوند.تاثیر کودها بر سلامت - مصرف بی رویه کود - تولید محصولات سالم - تعریف کود - کودهای بیولوژیک

(تاثیر کودها بر سلامتمصرف بی رویه کودتولید محصولات سالمتعریف کودکودهای بیولوژیک)

بسیار برای همه اتفاق افتاده است که میوه های با ظاهر نسبتا درشت خریداری کرده باشند اما از عطر و طعم خوبی برخوردار نباشند. کمتر کسی ممکن است مطلع باشد که این مشکل علتش استفاده ی بیش از اندازه از کودهای شیمیایی و سموم می باشد.

استفاده از کود و سموم در کشور ما بیش از میانگین جهانی می باشد. به طور کلی استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در حد مجاز مانعی ندارد اما اگر از این حد فراتر رود موجب آلودگی محصولات کشاورزی می شود. از جمله آلودگی های ناشی از این سموم و کود ها می توان به مواد زیر اشاره کرد:

  • تجمع نیترات ها
  • تجمع کادمیوم
  • افزایش عناصر سنگین در خاک

افزایش میزان نیترات، بیشتر در محصولاتی مانند اسفناج و کاهو مشاهده شده است. گیاه به میزان مشخصی کود اوره نیاز دارد که اگر از این میزان فراتر رود بخشی از این نیترات موجب تولید ترکیبات هیدروژنی مانند

  • اسید آمینه
  • پروتئین ها

شده و بخش دیگری از این میزان نیترات در خود گیاه ذخیره می شود.

تاثیر کودها بر سلامت

بر اساس آزمایشات انجام شده میزان نیترات موجود در کاهو دو برابر حد استاندارد می باشد. در بعضی از محصولات نیز میزان آرسنیک دو برابر حد مجاز می باشد. مصرف این محصولات موجب تبدیل نیترات ها در دستگاه گوارش به مواد سمی می شود که باعث بیماری هایی از قبیل

  • سرطان دستگاه گوارش
  • ناهنجاری های عصبی
  • اختلال در سیستم غدد درون ریز
  • سیستم ایمنی بدن

می شوند.

لازم به ذکر است که استفاده از کودهای فسفاته در گیاهانی مانند سیب زمینی با تولید کادمیوم موجب اختلالاتی در کلیه انسان می شود.

مصرف بی رویه کود

مصرف بی رویه کودهای دارای عناصر سنگین که در محصولاتی مانند خیار، گوجه، هندوانه و …استفاده می شوند موجب رنگ پذیری سریع در این محصولات شده که برای سلامتی انسان بسیار مضر می باشد.

اگر چه این کودها و سموم برای سلامتی انسان مضر می باشند اما به دلیل سود اقتصادی بالاتر و ظاهر بهتر و زودرسی محصول توجه بسیاری از تولیدکنندگان را به خود جلب کرده است.

آموزش پایدار کشاورزان و مدیریت صحیح و مستمر راه حل مناسبی برای این مشکلات می باشد. استفاده از کودهای کمپوست و ورمی پوست جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی می باشد.

تولید محصولات سالم

کشاورزی ارگانیک نیز به دلیل بهبود ساختمان خاک و جلوگیری از آلودگی آب های زیر زمینی سیستمی مناسب برای تولید محصولات سالم برای مصرف کنندگان محسوب می شود. در کشاورزی ارگانیک از کودهای شیمیایی و آفت کش ها استفاده نمی شود که موجب افزایش کیفیت محصولات می گردد.

بنا به گزارش ایسنا محصولات تولید شده دراستان لرستان که یکی از قطب های کشاورزی کشور محسوب می شود سالم بوده که ۸۵ درصد از محصولات این استان به عنوان محصولات دارای بیشترین سلامت غذایی از طرف سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور اعلام شده است. دلیل این امر نیز استفاده از روش های سنتی و اقلیلم خوب آب و هوایی این استان می باشد.

محصول سالم

تعریف کود

به طور کلی هر ماده ای که به عنوان بهبود دهنده و حاصل خیزی خاک استفاده شود، کود محسوب می شود. کودها به طور کلی در سه دسته ی زیر قرار می گیرند:

  • کود های آلی
  • کود های شیمیایی
  • کود های بیولوژیک

کودهای بیولوژیک

کودهای بیولوژیک دارای راندمان بالا به منظور تامین یک یا چند عنصر غذایی مورد نیاز گیاه می باشند. به طور کلی کودهای بیولوژیک به کودهایی گفته می شود که حاوی تعداد کافی از یک یا چند گونه از ارگانیسم های مفید خاکزی می باشند. به این دسته از کودها، کودهای طبیعی نیز می گویند که عموما بی خطر هستند.

امروزه استفاده از کود های ازته، فسفره و پتاسیم به دلیل افزایش جمعیت و در نتیجه افزایش نیاز مواد غذایی افزایش یافته است. اوره بیشترین کود مصرفی در کشور می باشد. این کود پس از افزودن به خاک به آمونیاک، آمونیوم، نیتریت و نیترات تبدیل می شود. با ورود نیترات به سفره های آب های زیر زمینی وارد چرخه ی حیات شده و با جذب توسط بدن انسان بیماری های مختلفی را ایجاد می کند.

مصرف سم در کشور

بنا به گزارش ایرنا میزان مصرف سم و مصرف بی رویه کود در کشور نسبت به کشورهای دیگر کم تر بوده و عمده ی محصولات به صورت سالم تولید می شوند. حدود ۶۳ درصد از سمومی که در کشور به مصرف می رسند کم خطر هستند و حدود ۸ درصد پر خطر و مابقی از نظر خطر زایی متوسط تلقی می شوند.

(تاثیر کودها بر سلامتمصرف بی رویه کودتولید محصولات سالمتعریف کودکودهای بیولوژیک)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =