تغذیه و آبیاری, مطالب

تغذیه باغات میوه با روش کودآبیاری

بهرویش در این مقاله در مورد سيستم كود آبياري ، مزاياي كود آبياري ، عوامل موثر در كود آبياري و همچنین روش كوددهي از طريق آبياري قطره اي مطالب مفیدی را برایتان جمع آوری کرده.

یکی از اهداف سیستم های آبیاری قطره ای و بارانی، به کار بردن مواد شیمیایی شامل انواع کودهای محلول، علف کش ها، حشره کش ها و غیره به داخل آب آبیاری می باشد. تزریق کود به آب آبیاری شامل حل کردن کودهای محلول در آب و تزریق آن به درون سیستم های قطره ای و بارانی می باشد. این روش اصطلاحاً کود آبیاری نامیده می شود که روشی موثر، اقتصادی و به صرفه است. به عبارت ساده تر کودآبیاری کاربرد کود مایع همراه با آب در یک سیستم آبیاری است. میزان کارایی این روش به شرایط خاک و محصول، روش آبیاری، کیفیت آب، نوع کود و مسائل اقتصادی بستگی دارد. در این محتوا در مورد سيستم كود آبياري بیشتر توضیح خواهیم داد.

مزایای کود آبیاری

سیستم کودآبیاری معمولاً در خاک های درشت بافت دارای کارایی بیشتری نسبت به خاک های ریز بافت است. علاوه بر بافت خاک به نوع کود و چگونگی حرکت آن در خاک نیز بستگی دارد. کودآبیاری امکان کنترل دقیق آب و مواد مغذی را فراهم می کند. مزیت عمده آن این است که نسبت به سایر روش های کوددهی انعطاف پذیری بیشتری دارد و مقدار مواد مغذی بکار رفته در آن بهتر کنترل می شوند. در این روش کودها کمتر در معرض شسته شدن توسط بارندگی زیاد یا آبیاری بیش از حد قرار می گیرند. همچنین گیاه هر زمان که آبیاری شود تغذیه هم می شود و مواد مغذی لازم را دریافت می کند.

رایج ترین کود به کار رفته در سیستم کودآبیاری، نیتروژن است. سایر عناصر شامل فسفر، پتاسیم، سولفور، روی و آهن است که به مقدار کمی استفاده می شوند. استفاده از مواد مغذی گیاهی از طریق آب آبیاری کاهش هزینه و افزایش عملکرد را در پی دارد. همچنین می تواند باعث صرفه جویی در انرژی و نیروی کار و استفاده از ماشین آلات توزیع کود شود.
یکی از مزایای کود آبیاری این است که کود در زمان نیاز به گیاه داده می شود. هرچه نیتروژن نزدیک تر به زمانی که گیاه از آن استفاده می کند، در اختیار گیاه قرار گیرد بازدهی بهتری می تواند داشته باشد. همچنین در مراحل بحرانی رشد محصول، نیتروژن کافی در دسترس گیاه قرار می گیرد.
سیستم کودآبیاری برای کودهایی مثل نیتروژن بسیاز مفید است. زیرا اگر قبل از نياز گياه کود داده شود ممکن است دچار آبشویی شود و از دسترس گیاه خارج شود. اگر باران های سنگین در بهار یا اوایل تابستان بعد از اعمال کود نیتروژن و تغییر در نیترات رخ دهد، آب جذب شده باعث کاهش نیترات و ازت خاک می شود. بنابراین، قسمت عمده نیتروژن ممکن است به اعماق زیر ناحیه ریشه رانده و از دسترس گیاه خارج شود. این مزارع ممکن است به کود نیتروژن بیشتری برای تولید بازده بیشتر نیاز داشته باشند. یک راه خوب برای استفاده بهتر ازت، اضافه کردن آن به آب آبیاری است.
محلول کود مایع با سرعت مطلوب در آب آبیاری تزریق می شود. هنگام تزریق کود به یک سیستم میکرو آبیاری که به درستی طراحی شده باشد، کود به منطقه ریشه گیاه منتقل می شود.

بطور کلی مزایای کود آبیاری را می توان بصورت خلاصه اینگونه بیان کرد:

• کاهش هزینه های مصرف کود، انرژی و نیروی کار
• کنترل کامل مقدار و زمان کوددهی که منجر به بازدهی بیشتر می شود.
• مدیریت بهتر رفتار محصولات در مراحل مختلف رشد و نمو
• جلوگیری از آبشویی مواد غذایی در طی مراحل رشد گیاه

عوامل موثر در سيستم كود آبياري

• خاک: سیستم کودآبیاری در خاک های شنی به دلیل نفوذپذیری بالا و آبشویی بسیار زیاد، موثرتر است. علاوه بر این، در خاک های ریزبافت از هدر رفتن کود ازته بصورت گاز نیتروژن و تثبیت عناصری مانند فسفر و عناصر کم مصرف در خاک هایی با ph بالا جلوگیری می شود.
• انتخاب کود مناسب: کودهایی مناسب روش کودآبیاری هستند که در آب محلول باشند. تمامی ترکیباب کود باید در آب قابل حل باشند. کودهای غیرقابل حل در آب و کودهایی که حالت سوسپانسیونی دارند برای روش کودآبیاری مناسب نیستند.
• درجه حرارت: درجه حرارت در میزان حلالیت کودها در آب تاثیر دارد. از طرفی حل شدن کودها در آب، دمای آب را کاهش می دهد که بر حلالیت سایر کودها تاثیر می گذارد.
• کاربرد کلرید پتاسیم: به دلیل حساسیت درختان میوه به کلر، استفاده از این عنصر باید در حد کم و با احتیاط صورت گیرد. برخی کودها حالت اسیدی یا قلیایی دارند. با حل شدن در آب، ph آب را تغییر می دهند و آب حالت اسیدی پیدا می کند که باعث پوسیدگی و زنگ زدگی قطعات فلزی می شود. بنابراین بیشتر کشاورزان از قطعات پلی اتیلنی برای این کار استفاده می کنند. اسیدی بودن محلول کودآبیاری در سیستم می تواند مزایایی داشته باشد از جمله اینکه باعث از بین رفتن رسوبات سوراخ قطره چکان ها می شود. جلبک ها و باکتری های رشد کرده در داخل لوله ها را از بین می برد و برخی عناصر تثبیت شده در خاک های آهکی را آزاد می کند.
• نوع کود و حلالیت آن: کودهای حلال و کودهایی که حرکت آنها در خاک آسانتر و سریعتر باشد مناسب استفاده برای روش کودآبیاری هستند. کودهایی مثل نیترات آمونیوم، کلرید پتاسیم، نیترات پتاسیم، اوره، منوفسفات آمونیوم و مونوفسفات پتاسیم از جمله کودهایی هستند که مناسب برای این روش اند.
• توان فرسایندگی کود: کودهایی که باعث فرسایش و خورده شدن مواد فلزی می شوند مناسب روش کودآبیاری نیستند. کودهای اسیدزا مانند اسید فسفریک، نیترات آمونیوم و سولفات آمونیوم از جمله کودهایی هستند که خورندگی بالایی دارند. محلول های دارای فسفر زمانی که با نمک های آمونیومی مصرف می شوند، باعث فرسایش مکنده های برنزی و برنجی تزریق کننده ها می شوند.
• سازگاری کودها: برخی کودها نباید با هم مخلوط شوند. برای مثال اختلاط کود سولفات آمونیوم با کلرور پتاسیم باعث تشکیل K2SO4 می شود که سبب کاهش حلالیت کودها در آب می شود.

از جمله کودهایی که نباید با هم مخلوط شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– نیترات کلسیم با سولفات ها و فسفات ها
– سولفات منیزیم با مونو آمونیم فسفات
– اسید فسفریک با روی، آهن و مس و سولفات منگنز

روش کوددهی از طریق آبیاری قطره ای

اضافه کردن عناصر غذایی به داخل سیستم آبیاری قطره ای از دو روش انجام می شود.
– مخازن تزریق کود: این دستگاه با ایجاد فشار بین آب ورودی و خروجی مخزن کود، آب و کود حل شده را به تدریج وارد شبکه آبیاری می کند. هرچه اختلاف فشار ایجاد شده توسط شیر فلکه دستگاه کنترل مرکزی بیشتر باشد، آب بیشتری از مخزن عبور می کند و مخزن سریعتر تخلیه می شود.
– پمپ های تزریق کود: پمپ های کوچکی هستند که با استفاده از نیروی برق، کود محلول را از مخزن مکیده و به داخل سیستم وارد می کند. بعد از روشن کردن پمپ، کودها را در مخزن کود می ریزند و همزمان شیرفلکه همزن را باز می کنند تا کودها کاملا حل شوند. پس از آبیاری درختان میوه، شیر فلکه مکش را باز می کنند تا کود در سیستم تزریق شود.

سخن آخر
استفاده از کودهای شیمیایی طی دهه های اخیر بعنوان فاکتوری اجتناب ناپذیر در افزایش راندمان و کیفیت تولید از توجه ویژه ای برخوردار بوده است. به منظور کاهش آسیب های زیست محیطی باید روش هایی اتخاذ شود که تا آنجا که می توان از خسارت به محیط زیست اجتناب کرد. یکی از شیوه های نوین در آبیاری درختان میوه، بکارگیری سیستم کودآبیاری است. در این روش با مدیریت بهتر کوددهی می توان از ورود کود مازاد بر استفاده گیاهان به محیط زیست جلوگیری کرد. با استفاده بهینه از آب و کود و بالا بردن کیفیت خاک می توان محصولات باغی با کیفیتی تولید کرد.

کلمات کلیدی: (سيستم كود آبياري ، مزاياي كود آبياري ، عوامل موثر در كود آبياري ، روش كوددهي از طريق آبياري قطره اي)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 13 =