تنظیم کننده های رشد گیاهی, مطالب

تغذیه برگی یا محلول پاشی برگی

در اینجا به مطالبی چون کوددهی از طریق محلول پاشی ، زمان مناسب محلول پاشی و مزایای محلول پاشی برگی اشاره میکنیم با این مطالب میتوان اطلاعات مفیدی در مورد کوددهی از طریق برگ به گیاهان اشاره کنیم.

تغذیه گیاهان به دو روش تغذیه خاکی و تغذیه گیاهی که به صورت محلول پاشی است صورت می گیرد.با هم ببینیم کوددهی از طریق محلول پاشی به چه صورت انجام میگیرد.

در تغذیه خاکی جذب مواد غذایی از راه ریشه به آرامی صورت می پذیرد، لیکن در تغذیه به روش محلول پاشی عناصر غذایی با سرعت بیشتری از راه برگ جذب گیاه می شوند. در واقع محلول پاشی برگی از بهترین، سریع ترین و ارزانترین روش های تغذیه گیاه می باشد.
از جمله راه هاي تغذيه و تقویت اعضای بالاي خاک مانند برگ ها می باشد. به عنوان نمونه برخی از گیاهان همچون جلبک ها تمام مواد غذائي خود را از روش سطح برگ ها جذب مي کنند.
شایان ذکر است محلول پاشي از طريق برگ از اهميت بسیار زيادي برخوردار می باشد. لیکن باید توجه داشت مقداري تغذیه ای که گیاه نياز دارد نمي توان بطور کامل از طريق برگ جذب کند. البته معمولا عناصر اصلي مانند N ، P ، K از روش محلول پاشي برگی جذب مي شود.

کوددهی به روش محلول پاشي برگی

در تحقیقات انجام شده مشخص شده است که جذب اوره از راه برگ و تبديل ان در گياه بخوبي صورت پذیر است ، که عموما مصرف ان در باغات متداول است .
کوددهی به روش محلول پاشي برگی زمانی موثر است که مواد غذايي از راه ريشه نتواند جذب گياه شود . اين مبحث بخصوص در مورد عناصر سنگين نمانند اهن ، منگنز ، روي و مس، صادق است.
گفتنی است محلول پاشي برگی در گياهان پهن برگ به دلیل بالا بودن سطح جذب، موثرتر است. به همین دلیل محلول پاشي در باغات ميوه گياهان زميني سبزيجات ، گياهان وجيني و … مفيد می باشد .
در کوددهی به روش محلول پاشي برگی هر مقدار ذرات محلول کوچک تر باشد جذب ان توسط برگ آسان تر خواهد بود به همیم دلیل پيشنهاد مي شود محلول پاشی به روش مه پاشي انجام پذیرد. از جمله دیگر مزایای مه پاشی جلوگیری از سوختگي برگ ها می باشد.
محلول پاشي برگی نسبت به جذب از راه ريشه سريع در ظاهر گياه مشخص خواهد شد .
این نکته بسیار مهم است که در زمان محلول پاشي به غلظت پيشنهاده از سوي شركت توليدكننده توجه کرد زیرا با افزايش غلظت علاوه بر احتمال گرفتگي نازل ها، سبب سوزش برگ ها نيز مي گردد.
در زمان محلول پاشي برگی سرعت وزش باد بايد حداقل باشد زیرا وزش باد هدر رفتگي كود را افزايش مي دهد. بنابراین زمان مناسب محلول پاشی زمانی است که وزش باد به حداقل رسیده باشد.
محلول پاشي برگی بايد در زماني صورت گیرد كه گياه تشنه نباشد به عبارتي زمان مناسب محلول پاشی چند روز پس از آبياري می باشد.

از جمله مزایای محلول پاشی برگی

۱- اصلاح کمبودها به این معنا که کمبود های اساسی گیاه را از این طریق برطرف می کنیم
۲- افزایش عملکرد و کارایی گیاه مورد نظر که سبب افزایش محصولات و… می شود.
۳- افزایش سلامت گیاه که در نتیجه سلامت گیاه افزایش بازار پسندی گیاه می گردد.
۴- بهبود شرایط ریشه که سبب افزایش جذب عناصر مورد نیاز می شود.
۵- تغذیه گیاه در مواقعی که ریشه‌ها به درستی عمل نمی‌کنند.
۶- افزایش سرعت ریشه زایی قلمه و نهال که در گلخانه ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

زمان مناسب محلول پاشی

• در زمانی که رطوبت بالا باشد
• زمانی که دما بالا نباشد
• هنگام طلوع خورشید که مایع کمتری تبخیر شده و در نتیجه زمان بیشتری خواهد دارد تا به داخل برگ نفوذ کند.
• هنگام غروب خورشید
• بهترین زمان محلول پاشی برگی از ۱۰-۷ صبح و یا بعد از ۵ بعد از ظهر
نکته: چنانچه در ساعت ۷ صبح دمای هوا ۲۵ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر باشد از محلول پاشی جدا خودداری کنید به دلیل اینکه قطرات محلول با سرعت بیشتری تبخیرمی شود و نتیجه خوبی حاصل نخواهد شد.
• در زمانی که دمای هوا بسیار گرم و خشک است می‌توانیم در ساعات های بین ۴-۲ صبح محلول پاشی را انجام دهیم. به این دلیل که در این ساعت ها سرعت باد کمتر یا مساوی ۸ کیلومتر بر ساعت است و سبب جلوگیری از رانش و ریزش قطره‌ها محلول می شود.

بهترین pH جهت محلو ل پاشی برگی بین ۴ و ۶ می باشد.

شایان ذکر است تمام کودهای محلول در آب برای محلول پاشی مناسب نیست، زمانی که محلول قابلیت محلول پاشی داشته باشند روی پاکت نوشته شده است، بنابراین قبل از استفاده از محلول حتما به موارد چاپ شده روی محصول دقت فرمایید.
بعضی از کودها بسیار غلیظ تهیه شده‌اند و فقط جهت مصرف خاکی توصیه می شوند.
کودهایی محلول پاشی حتما عناصر ریزمغذی آن‌ها باید به صورت کلاته باشند.

کلمات کلیدی: ( کوددهی از طریق محلول پاشی ، زمان مناسب محلول پاشی ، مزایای محلول پاشی برگی )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 10 =