کشاورزی عمومی, مطالب

در تابستان چه محصولاتی بکاریم؟

اگر برایتان جالب است که بدانید در تابستان چه گیاهانی رشد می کنند و یا قصد کشت بذر را دارید پس باید میزان آبیاری هر کدام را نیز بدانید. این محتوا اطلاعات تکمیلی را در اختیارتان می گذارد.

در بهار و پاییز برای کشت بذر یا کشت محصول در باغ یا مزرعه خود گزینه های زیادی دارید. اما در روزهای خیلی گرم تابستان، به خصوص در جنوب، تعداد انتخاب برای کاشت کاهش می یابد. نمی توان هر گیاهی را در روزهای گرم تابستان کشت کرد. اما چند گیاه هست که می توان آن ها را در آب و هوای گرم تابستان کاشت و محصولات خوبی از آن ها برداشت کرد.
همه سبزیجات دامنه دمای خاص خود را دارند که فقط در آن رنج دمایی به بهترین وجه رشد می کنند. بنابراین اگر می خواهید یک باغ پر محصول در گرمای تابستان داشته باشید، می بایست گیاهان مناسب فصل را برای رشد انتخاب کنید.
در اینجا ما می خواهیم شما را با محصولاتی آشنا کنیم که در روزهایی که درجه دماسنج شروع به افزایش می کند، بتوانید آن ها را کشت کنید.

کشت بذر لوبیا

لوبیا یکی از پرکاربردترین و محبوبترین سبزیجات است. اوایل فصل تابستان بهترین رشد را دارد. بذر لوبیا را مستقیم در زمین می کارند. زمانی که دمای خاک ۱۶ درجه سانیی گراد است شروع به کاشت بذر کنید. دمای مناسب خاک برای جوانه زنی بذر لوبیا ۲۱ تا ۳۲ درجه سانتی گراد است. خاک را مرطوب نگه دارید و موقع برداشت مرتبا لوبیا را برداشت کنید تا محصول جدید تولید شود.

کشت گوجه فرنگی

یکی از دیگر محصولاتی که می توانید در تابستان بکارید، گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی را می توان اواخر بهار یا اوایل تابستان کشت کرد. بذر گوجه فرنگی را در گلخانه یا خانه بکارید و سپس نهال ها را به زمین اصلی منتقل کنید. دمای مناسب گوجه فرنگی ۲۴ تا ۳۲ درجه سانتی گراد است. گوجه فرنگی برای رسیدن به حداکثر رشد و تولید خود نیاز به آفتاب مستقیم، خاک غنی از مواد غذایی، زهکشی خوب و آب فراوان دارد. از کودهایی که نیتروژن بالایی دارند استفاده نکنید، زیرا باعث رشد رویشی بیش از حد بوته های گوجه فرنگی می شود و تولید محصول کاهش پیدا می کند.

کشت بادمجان

مانند کشت بذر گوجه فرنگی بذر بادمجان را درون گلدان بکارید و سپس نهال ها را به زمین منتقل کنید. دمای مناسب رشد نهال ها ۲۷ تا ۳۲ درجه سانتی گراد است. توجه داشته باشید که بذر بادمجان در دمای پایین جوانه نمیزند. علاوه بر دما، برای رشد بهتر به آفتاب کامل هم نیاز دارد. در مدت رشد بوته های بادمجان را مرتباً آبیاری کنید ولی باید مراقب باشید خاک زهکش خوبی داشته باشد. همچنین برای جلوگیری از رشد بیش از حد رویشی بوته ها، از کودهای نیتروژن بیش از حد نیاز استفاده نکنید.

کشت بذر خیار

از محصولات محبوب و پرطرفدار دیگر فصل تابستان، خیار است که نیاز به دمای بالایی برای تولید محصول دارد. خاک هایی که زهکشی خوبی دارند و سبک هستند مناسب کشت خیار هستند. در دمای ۱۸ تا ۳۰ درجه بذرها بعد از یک تا ۲ هفته جوانه می زنند. آبیاری هر ۵ تا ۷ روز یکبار انجام می شود و باید تا عمق ۶۰ سانتی متری خاک مرطوب شود. در ضمن برگ ها و بخش هوایی بوته ها نباید خیس شود. زیرا محیط مناسبی برای رشد قارچ های بیماری زا محیا می شود. خیار با توجه به موارد مصرف آن برداشت می شود و به سن آن توجه نمی شود. زمانی که خیار به اندازه مطلوب رسید می توان آن را برداشت کرد.

کشت فلفل

فلفل بهترین زمان کاشت آن بهار است، ولی در تابستان هم می توان از آن محصول خوبی بدست آورد. همانند گوجه فرنگی و بادمجان، بذر فلفل را درون سینی نشا یا گلدان بکارید و نهال آن را به زمین اصلی انتقال دهید. دمای بهینه برای جوانه زنی بذر فلفل ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است. تا زمانی که بذرها جوانه بزنند باید خاک مرطوب نگه داشته شود. اگر دمای خاک کمتر از حد مطلوب باشد جوانه زنی در مدت طولانی تری انجام می شود. در میزان استفاده از کود و آب باید دقت لازم را داشته باشید. فلفل به کوددهی ملایمی نیاز دارد و خاک آن نباید از آب اشباع شود. در غیر اینصورت دچار بیماری های قارچی مثل پوسیدگی ریشه می شود.

کشت بذر کدو

کدو از محصولات فصل تابستان است که اوایل تابستان کشت و اوایل پاییز برداشت می شود. بذرهای کدو را قبل از کاشت به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و سپس آن را به خاک گلدان منتقل کنید. دمای مناسب جوانه زنی کدو ۱۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است. گلدان ها را در آفتاب مستقیم قرار ندهید و زمانی که اندازه نهال ها به ۵ سانتی متر رسید، آن ها را به زمین انتقال دهید. نهال ها نیاز به آفتاب کامل دارند و همچنین می توان بذرهای کدو را در صورتی که سرمای بهار رفع شده باشد، مستقیم در زمین اصلی کاشت.
میزان آبیاری باید به حدی باشد که خاک اشباع نشود و در هنگام آبیاری دقت کنید که بوته ها خیس نشوند. برای آبیاری بعدی اجازه دهید خاک کمی خشک شود و بعد آبیاری کنید. در زمان گلدهی بوته ها از کود فسفر بالا استفاده کنید و بعد از تشکیل میوه کودهای دارای پتاسیم بالا را بکار ببرید.

کشت بذر ذرت

بهترین زمان کاشت ذرت اواخر بهار و اوایل تابستان است. ذرت برای رشد بهینه خود نیاز به خاکی دارد که رطوبت را در خود نگه دارد و در عین حال زهکش خوبی هم داشته باشد. بذرها را مستقیماً در زمین اصلی با فواصل ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر بکارید. ذرت رشد سریعی دارد، بنابراین نیاز به کود بالایی هم دارد. نیاز به کود ازته و پتاس بالا و فسفر خیلی کم دارد.
ذرت در آب و هوای گرم بهترین عملکرد را دارد. علاوه بر دمای کافی نیاز به میزان آبیاری کافی مخصوصاً در زمان تولید ریشه و تلقیح و بستن دانه ها دارد. قابل ذکر است که ذرت در برابر کم آبی سریع تر از سایر سبزیجات واکنش نشان می دهد.

هویج

یکی از سبزیجاتی که در فصل تابستان عملکرد خوبی تولید می کند هویج است. هویج به خاک های لوم شنی و یا خاک های فاقد سنگ و کلوخ نیاز دارد. مطلوبترین دما برای جوانه زنی بذر هویج ۱۲ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است. میزان آبیاری باید به گونه ای باشد که گیاهان دچار کمبود آب نشوند. تحت شرایط کم آبی طعم هویج بسیار تند و در رطوبت زیاد خاک، ریشه ها کم رنگ می شوند. بذر هویج زمانی که دمای خاک ۷ تا ۳۰ درجه سانتی گراد باشد، جوانه می زند.

سیب زمینی شیرین

تابستان بهترین فصل برای کشت سیب زمینی شیرین است. صبر کنید تا زمین خوب گرم شود و بعد بذرها را درون زمین قرار دهید. آیا می دانستید که می توانید برگ های بوته سیب زمینی شیرین را نیز بخورید؟ آنها را تمیز کنید و درون سوپ بریزید. فراموش نکنید که حیوانات مزرعه شما نیز آن ها را دوست دارند.

ملون

گرمای تابستان شیرینی موجود در خربزه را به ارمغان می آورد. ملون و بقیه گیاهان خانواده آن، واقعا سبزیجات آب و هوای گرم نیستند، ولی این میوه هنوز هم در لیست میوه های آب و هوای گرم قرار دارد. خربزه، هندوانه، طالبی و غیره، در گرمای تابستان، در اکثر مکان ها محصول خوبی تولید می کنند.
زمین کشت ملون را مرطوب نگه دارید، اما مراقب باشید خاک از آب اشباع نشود. زیرا عطر و طعم آن ها شیرین نخواهد شد. در ضمن به خاطر بسپارید که اکثر گیاهان خانواده خربزه برای رشد نیاز به فضای زیادی دارند.

کشت بذر بامیه

بامیه از سبزیجات پرطرفداری است که در هر خاک زهکشی شده ای بخوبی رشد می کند و محصول خوبی تولید می کند. بامیه در دمای ۲۱ تا ۳۰ درجه سانتی گراد بالاترین رشد و عملکرد را دارد و تحمل دماهای پایین تر از ۱۸ درجه و دماهای بالای ۳۵ درجه را ندارد. نیاز به کود فسفره قبل از کاشت دارد، مخصوصاً در زمان تشکیل میوه، اضافه کردن کود توصیه می شود. در ضمن در میزان کودهای نیتروژنه به دلیل رشد رویشی زیاد، دقت کنید.

کلمات کلیدی: ( کشت بذر، میزان آبیاری )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + سه =