تنظیم کننده های رشد گیاهی, مطالب

روش های تکثیر گیاهان

اطلاعاتی مانند :روش تکثیر در گلخانه، روش های ازدیاد گیاهان و تکثیر گیاهان آپارتمانی را در این محتوا با هم بررسی میکنیم تا بتوانیم گیاهانی با نشاط تر داشته پرورش دهیم.

روش های ازدیاد گیاهان:
• کشت بذر
• کشت از طریق پیاز
• روش پا جوش
• قلمه زنی
• روش تکثیر از طریق خوابانیدن شاخه
• پیوند زدن
از جمله روش های ازدیاد گیاهان در گلخانه تکثیر از طریق بذر است این روش از راحت ترین و متداول ترین روش های تقسیم کردن گیاهان می باشد. در روش تکثیر بذر ، بذرها لزوما نیاز به قوه ی نامیه ای هستند که حتما بذر باید شسته و کاملا تمیز باشد.
در روش تکثیر در گلخانه کاشت بذر های ریز با بذر های درشت کمی متفاوت می باشد. به این صورت که برای بذرهای کوچک مثل بذر بگونبا سطح خاک باید ابتدا با غلطک صاف شده و سپس آیباری انجام میگیرد و بعد از آن بذر به صورت کاما یکنواخت پخش شود و بعد از آن مجددا از غلتک استفاده می شود. در صورتیکه در بذر های بزرگ نیاز به این مراقبت ها نیست، یعنی ابتدا بذرها را بر روی خاک پخش کرده و بعد ازآن روی بذر را با مقداری شن و یا ماسه پوشانده می شود، سپس بذر آبیاری خواهد شد تا کم کم رشد کند.
دومین روش تکثیر در گلخانه روش تکثیر از طریق پیاز می باشد. گیاهانی همچون زنبق، سنبل، لاله و….از طریق پیاز تکثیر پیدا می کنند،گفتنی است پیاز چند سال ثمره خواهد داشت.

نکته مهم وقابل توجه در روش ازدیاد گیاهان گلخانه ای از طریق پیاز زمان و فصل کشت گیاه مورد نظر است که اکثر گیاهان این چنینی در فصل پاییز کشت می شوند.
سومین روش تکثیر گلخانه ای روش تکثیر و ازدیاد از روش پا جوش است. در روش از گیاهان کوچک و ریزی که در کنار گیاه مادر می روید استفاده می نماییم، در تکثیر از طرق پاجوش گیاه کوچک را از گیاه مادر جدا کرده و در گلدان جدید کشت می کنیم.

چهارمین روش و البته مهمترین و کاربردی ترین روش های ازدیاد گیاهان در گلخانه روش قلمه زنی می باشد. در گیاهان گلخانه ای با قطع قسمتس از گیاه چندساله و کاشت آن در قسمت دیگری (گلدان جدید) می توان گیاه را تکثیر و گسترش داد.
شایان ذکر است بهتر است قبل از کاشت از پودر هورمون تسهیل کننده رویش ریشه استفاده کرد.

روش بعدی از ساده ترین و البته کم هزینه ترین روش های ازدیاد گیاهان گلخانه ای است این روش تکثیر از طریق خوابانیدن شاخه است. گفتنی است که تمام گیاهان از این طریق قابل تکثیر نیستند. در این روش قسمتی از ساقه ی در حال رشد گیاه را در داخل خاک برده و با کمی خاک را روی آن را می پوشانیم سپس بعد از مدتی قسمت های برده شده زیر خاک ریشه دار شده و به رشد خود ادامه می دهند.

به طور کلی و در مجموع دو نوع تکثیر جهت ازدیاد تمام گیاهان وجود دارد:

  • روش جنسی
  • روش غیر جنسی

در روش غیر جنسی، حاصل لقاح دارای محتویات اطلاعات ژنتیکی مادر است.

از جمله روش های غیر جنسی:

  1. قلمه زنی
  2. خواباندن شاخه
  3. پیوند زدن
  4. تکثیر به روش ساختار رویشی

در این روش ها گیاه کاملا شبیه به مادر بوده و می توان تمام مراحل رشد و شکل گیری را کاملا کنترل کرد.
شایان ذکر است این روش بسیار پر هزینه است و امکان انتقال عامل بیماری زا نیز وجود دارد.
در روش جنسی گامت نر و ماده با یکدیگر ترکیب شده و انتقال صفات از نسلی به نسل دیگر با ژن ها معیین می شود.

از جمله مزایای روش تکثیر جنسی:

  1. پایین بودن هزینه ودارای توجیه اقتصادی
  2. کاهش انتقال بیماری های ویروسی
  3. قابل اجرا در اکثریت گیاهان
  4. امکان انبار کردن بذر

تکثیر گیاهان آپارتمانی

با توجه به توضیحات بالا بهترین روش جهت تکثیر گیاهان آپارتمانی کشت بذر گیاهان است. البته ای روش شامل نکاتی است که باید به آن ها توجه داشت، این نکات شامل: نیاز به محیط پر نور، توجه به زمان تولید بذر ها زیرا اگر زمان زیادی از تولید بذر ها گذشته باشد قوه ی نامیه ی بذر کاهش پیدا کرده و در نتیجه ی آن محصول خوبی تولید نمی شود، آبیاری منظم و به موقع گیاه می باشد.
از دیگر روش های تکثیر گیاهان آپارتمانی به ویژه گل های آپارتمانی قلمه زنی است که در متن بالا به طور کامل توضیح داده شده است.

کلمات کلیدی: روش تکثیر در گلخانه، روش های ازدیاد گیاهان، تکثیر گیاهان آپارتمانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =