تغذیه و آبیاری, مطالب

ضرورت استفاده از گوگرد در افزایش عملکرد محصولات کشاورزی

کمک به بالا بردن جذب عناصر غذایی از طریق افزایش حلالیت عناصر اصلاح نمودن خصوصیات شیمیایی و فیزیکی خاک های آهکی بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی بالا بردن میزان نفوذ پذیری و پایین آوردن ph خاک های اسیدی گوگرد در تغذیه گیاه - استفاده از گوگرد در کشاورزی - افزایش تولید محصولات کشاورزی با گوگرد

(گوگرد در تغذیه گیاهاستفاده از گوگرد در کشاورزی افزایش تولید محصولات کشاورزی با گوگرد)

گوگرد در تغذیه گیاه

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط محقیق بیشترین میزان نیاز گیاهان به سه عنصر اصلی ازت، فسفر و پتاسیم می باشد. در این میان عناصری نسز برای انواع گیاهان مورد استفاده می باشد که درصد نیاز گیاه به آنها دارای اهمیت بالایی است که یکی از آنها عنصر گوگرد است، به دلیل غلظت بالای این عنصر در اندام های گیاهی در مقایسه با عنصر فسفر اهمیت بالای عنصر گیاه نشان از اهمیت بالای این عنصراست. می توان گفت افزایش تولید محصولات کشاورزی با گوگرد امری است که تحقیقات بسیاری بر آن تاکید دارند.

از جمله ی تاثیرات مثبت گوگرد در تغذیه گیاه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کمک به بالا بردن جذب عناصر غذایی از طریق افزایش حلالیت عناصر
  • اصلاح نمودن خصوصیات شیمیایی و فیزیکی خاک های آهکی
  • بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی
  • بالا بردن میزان نفوذ پذیری و پایین آوردن ph خاک های اسیدی
  • تاثیر بالا در کاهش تنش های شوری و سدیمی
  • کنترل نمودن بر خی از عوامل بیماری زا مانند سفیدک در گیاه

استفاده از گوگرد در کشاورزی

استفاده از گوگرد در کشاورزی در زمان قبل کشت محصولات زراعی توصیه می شود و همراه نمودن این کود به همراه مواد آلی از میزان نتیجه بخش بودن آن در خاک را افزایش می دهد.

از مهم ترین فعالیت های عنصرگوگرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت پروتئین روغن
  • بالا بردن میزان کیفیت محصولات

علاوه بر این در صورت وجود شرایط مناسب مانند رطوبت کافی، وجود مواد آلی و وجود باکتری های تیوباسیلوس تا ۶۰ درصد امکان افزایش عملکرد محصولات کشت شده وجود دارد. گوگرد در تغذیه گیاه به صورت سولفات مورد استفاده قرار می گیرد که به منظور تبدیل شدن به سولفات بایستی شرایطی مانند رطوبت، وجود مواد آلی، جایگذاری در عمق خاک و البته میکرو ارگانیسمهای اکسید کننده گوگرد وجود اشته باشند این درحالی است که فرآیند تبدیل گوگرد به اسید سولفوریک دوره ی زمان بری می باشد و در مواردی حتی تا دو سال تبدیل کامل عنصر گوگرد به سولفات به درازا میکشد که به کاهش زرد برگی درخت می انجامد. در خاک های اسیدیته  و البته قلیایی با ph های محسوس میزان باکتری های اکسید کننده به میزان بسیار ناچیزی یافت می شود.

شرایطی که باعث میگردد تا فرایند تبدیل گوگرد به سولفات تسریع شوند شامل مواردی چون:
  • تعداد میکروارگانیسم هایی که گوگرد را اکسید می کنند(اثر آنزیم های ردانزا، آفت کش ها)
  • مشخصات گوگرد مورد استفاده (اندازه ذرات گوگرد)
  • شرایط خاک (درجه حرارت خاک, تهویه، میزان رطوبت خاک، ph خاک، مواد آلی)

افزایش تولید محصولات کشاورزی با گوگرد

به منظور کسب نتیجه ی بهتر می توان با اضافه نمودن باکتری های تیوباسیلوس به خاک به افزایش سرعت اکسیداسیون کمک نمود، همچنین استفاده از کودهای گوگرد به همراه دیگر مواد آلی می تواند بهترین نتیجه را در بر داشته باشد. به منظور استفاده از گوگرد در کشاورزی به همراه باکتریهای تیوباسیلوس ابتدا در مکانی که سایه وجود دارد یک بسته از مایع تیوباسیلوس را با یک بسته از کود بیوفسفات مخلوط نموده و در مرحله ی بعد یک کیلوگرم از این مواد را در چاله ای که در بخشی که سایه ی درخت قرار دارد با عمق ۵۰ سانتی متر و و قطر ۳۵ سانتی متر ریخته شود مخلوط نمودن برگ های کاملا پوسیده یا کمپوست به این مخلوط نیز عاری از ایراد می باشد و می تواند به کسب نتیجه ی بهتر کمک کند این اقدام هر دوسال یکبار تکرار می گردد.

در مواردی از گوگرد به منظور کاهش قلیاییت و شوری آب استفاده می شود که می تواند تا میزان قابل توجهی تاثیر گذار باشد. به طور کلی با استفاده از کود گوگرد علاوه بر بالا بردن میزان نتیجه گیری از محصولات زراعی و باغی و ارتقای سطح کیفیت آنها میزان ph خاک نیز افزایش پیدا می کند و موجب بالارفتن میزان نفوذ پذیری خاک می شود به علاوه کمک بسیاری در جهت کاهش تنش شوری در خاک میکند, همچنین میزان شرایط اسیذیته در اطراف ریشه درختان را کاهش می دهد. به منظور کسب بهترین نتیجه از انواع کودهای گوگرد موجود در بازار می توانید با برقراری تماس با کارشناسان کار آزموده و با تجربه ی شرکت بهرویش در مورد نحوه و میزان و البته نوع گوگرد مورد نیاز مخصوص مزارع و باغات خود مشاوره نمایید.

(گوگرد در تغذیه گیاهاستفاده از گوگرد در کشاورزیافزایش تولید محصولات کشاورزی با گوگرد)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =