آفات و بیماری ها, مطالب

علت تلخی خیار (قسمت اول)

بیماری های ویروسی بیماری های نماتدی بیماری های فوزاریومی یا سفیدک بیماری های قارچی رایج در گلخانه خیار - آفات و بیماری های مهم خیار - بررسی بیماری زایی گونه های قارچی خیار

(بیماری های قارچی رایج در گلخانه خیار – آفات و بیماری های مهم خیار – بررسی بیماری زایی گونه های قارچی خیار)

بیماری های قارچی رایج در گلخانه خیار

نوعی بیماری قارچی به نام ورتیلیسیوم و سفیدکی که روی خیار مشاهده می شود، بیماری بسیار شایعی بوده که باعث بلایت شدن برگ های گیاه می شود. بدین صورت که یک سوختگی روی برگ ها مشاهده می شود و این عامل روی برگ ها بیماری قارچی ایجاد کرده که علت اصلی آن ورتیسیلیوم است.

آفات و بیماری های مهم خیار

  • بیماری های ویروسی
  • بیماری های نماتدی
  • بیماری های فوزاریومی یا سفیدک

بررسی بیماری زایی گونه های قارچی خیار

بیماری هایی که روی برگ ها دیده می شود، در اثر وجود کنه قرمز اروپایی به نام “spider red” است که این بیماری به صورت تار عنکبوتی در زیر برگ ها محسوس شده و کم کم برگ ها زرد رنگ می شوند. در بیماری های ویروسی از طریق حشرات به گیاه انتقال پیدا می کند. بیماری های نماتدی اغلب در خاک ها دیده می شود. بیماری فوزاریومی و سفیدک به محصول گیاه گلخانه ای خیار آسیب وارد می کند.

آفات مهم خیار:

تعدادی از آفات عمومی و آفات اختصاصی به گیاهان جالیزی صدمه می زنند که از آفات عمومی می توان به شته، كنه، عنكبوتی، لار و انواع سوسك ها و پروانه ها اشاره کرد که بیش از همه به گیاهان جالیز آسیب می رسانند.

از جمله ی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شته‌ها:

حشراتی با بدنی نرم و گلابی شکل و کوچک هستند که به رنگ زرد یا سبز دیده می‌شوند. شته ها به گیاهان زیادی حمله و زیان وارد می‌کنند که در گلخانه‌ ها به دلیل مساعد بودن آب، دما و رطوبت به سرعت زیاد می‌شوند. عموما دمای مطلوب برای رشد و تولید شته‌ها ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد بوده و رطوبت بین ۶۵ تا ۷۵ درصد است.

شته جالیزی:

این آفت در تمامی گلخانه های کشور مخصوصا در نواحی جنوبی و جنوب شرقی ایران صدمه  بسیاری به جالیزها وارد می کند. شته ها به گیاهانی مانند خیار و حتی علف های هرز زیان می رسانند. ابتدا شته جالیزی به صورت گروهی در زیر برگ ها قرار گرفته سپس همه گیاه را به اشغال خود در می آورد که باعث پیچیده شدن برگ ها و ریزش گل ها می‌شود. شته ها با مكیدن شیره ی گیاه، آن را ضعیف و دچار فقر مواد كربوهیدراته کرده وسپس باعث توقف رشد و نمو آن می شود یا حتی ممکن است موادی مانند عسلک از خود ترشح کرده که باعث رشد قارچ‌های سیاه رنگ به فوماژین روی برگ ها و انتقال ویروس‌های بیماری‌زا مانند موزاییک خیار و کوتولگی شود.

  • كنه عنكبوتی

این آفت یكی از شایع ترین و خطرناک ترین آفات عمومی بوده که در فصل تابستان رنگ آن زرد و یا زرد مایل به سبز بوده اما با آمدن فصل پاییز و یا در اوایل بهار رنگ آن نارنجی مایل به قرمز است. در طرفین بدن آن دو لكه سیاه دیده می شود. كنه ها معمولا در زیر برگ ها قرار دارند و به كمك نیش خود از شیره گیاهان تغذیه می کنند. کنه ها در ابتدا روی سطح برگ های گیاه، نقطه های ریز و بی رنگی ایجاد کرده که پس از آن برگ ها به تدریج به زرد رنگ سپس خشک می شوند.

  • سوسک های خانواده الاتریده

بسیاری از سوسک های این خانواده به جالیزها و سایر گیاهان زراعی صدمه زده و زیان وارد می کنند که شایع ترین آن ها می توان به موارد زیر  اشاره داشت:

  • سوسک تیره
  • سوسک مزرعه
  • سوسک مخطط
  • سوسک سیاه
  • سوسک پهن
  • سوسک صحرایی

این آفت در زمستان و در داخل خاک به سر می برد که با آمدن فصل بهار از خاک در آمده و شروع به تخم ریزی می كنند. لاروها پس از در آمدن از تخم، از بذرهای كاشته شده و از ریشه های نازک گیاهان تغذیه کرده که باعث تغعیف گیاه شده و به محصول آسیب می زند.

  • سوسكهای سیاه خانواده تنبریوینده

سوسكهای این خانواده بیش از ۱۰ نوع هستند كه مهمترین آنها عبارتند از:

  1. سوسک صحرایی
  2. سوسک شنی
  3. سوسک سیاه

به علت شباهتی كه لاروهای این سوسک با كرمهای مفتولی دارد، به نام كرم مفتولی كاذب معروف است. سوسک های بالغ با خوردن قسمت هوایی گیاه به آن آسیب و زیان می رسانند.

  • شب پره

این آفت مخصوصا در مواقعی که به طور دسته جمعی تكثیر می شود بسیار خطرناک می باشد. پروانه های نسل اول در حرارت متوسط ۱۵ درجه سانتی گراد شروع به پرواز كرده و پس از تغذیه، تخم های خود را در زیر برگ ها و علف هرز و گاهی روی بقایای خشک گیاهی می گذارند.
در این سن لاروها برگ ها را می تراشند و سوراخ هایی كوچكی روی آن ایجاد می كنند. لاروهای مسن تر، برگ ها را كاملا می خورند و فقط رگبرگ ها را باقی می گذارند و گیاهان لطیف جوان را به طور كلی خورده و نابود می کنند.

از آفات و بیماری های مهم خیار به طور اجمالی می توان موارد زیر را نام برد:

این مقاله ادامه دارد.

(بیماری های قارچی رایج در گلخانه خیار – آفات و بیماری های مهم خیار – بررسی بیماری زایی گونه های قارچی خیار)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 12 =