آفات و بیماری ها, مطالب

علت تلخی خیار (قسمت دوم)

بیماری های ویروسی بیماری های نماتدی بیماری های فوزاریومی یا سفیدک شته ها کنه عنکبوتی سوسک های خانواده الاتریده سوسك های سیاه خانواده تنبریوینده شب پره بیماری های قارچی رایج در گلخانه خیار - آفات و بیماری های مهم خیار - بررسی بیماری زایی گونه های قارچی خیار

(بیماری های قارچی رایج در گلخانه خیار – آفات و بیماری های مهم خیار – بررسی بیماری زایی گونه های قارچی خیار) 

بررسی بیماری زایی گونه های قارچی خیار:

این پاتوژن عامل آنتراكنوز خانواده كدوئیان است که از بیماری های قارچی رایج در گلخانه خیار محسوب می شود و مخصوصا به خیار، هندوانه و طالبی حمله می كند. گیاه در تمامی مراحل رشد مورد حمله آن قرار گرفته و گاهی اوقات صدمات زود هنگام پدید می آید که باعث از بین رفتن برگ های لپه ای و ظهور لكه های نكروتیک روی ساقه چه و در نهایت باعث مرگ گیاه می شود.

آلودگی حاصل از این بیماری به صورت خطرناک در مراحل زیر است:

  • گل دهی
  • میوه

باعث از بین رفتن برگ و ساقه ها و میوه های آن می شود. علائم روی برگ ها به صورت لكه های كروی در ابتدا سبز رنگ پریده با ظاهری روغنی است كه به مرور زمان از قسمت مركزی به رنگ قرمز سپس قهوه ای در آمده، به طوری كه تمامی سطح آن از قارچ پوشیده می شود. بافت های برگ آلوده خشک و شكننده شده و در صورت ازدیاد لكه ها، تمامی برگ خشک می شود. آسیب و زیان در ساقه ها نیز شبیه برگ است که لكه ها در ساقه بیشتر به صورت كمربندی ظاهر شده و باعث مرگ قسمت بالایی خواهد شد.

این بیماری به خانواده كدوئیان حمله می كند. روی برگ ها و گاهی روی ساقه ها، لكه های تقریبا كروی شکل به قطر ۳ الی ۱۰ میلی متر و به رنگ خاكستری در مركز و زیتونی رنگ در حاشیه ظاهر می شود. كنترل این بیماری با استفاده از بذر سالم یا بذر ضد عفونی شده و هم چنین سم پاشی گیاه با سموم حاوی مس و سموم فاقد مس مثل زینب و فریام. توجه داشته باشید که خانواده كدوئیان به سموم حاوی مس حساسیت دارند.

این بیماری روی برگ ها به صورت لكه هایی زرد متمایل به سبز رنگ به ابعاد مختلف ظاهر شده که به مرور باعث خشک شدن برگ ها می شود. میوه های آلوده، به شکل ناصاف و نامنظم بوده که دارای لكه های زرد رنگ خواهند بود. این لكه ها عامل بیماری و در نتیجه كاهش ارزش تجاری آنان می شود. رشد گیاه در اثر بیماری كاهش یافته و محصول كمتری تولید می شود. عامل انتشار بیماری توسط باد و باران به مناطق مختلف انتقال پیدا می کند.

روی برگ ها لكه هایی براق روغنی به قطر ۱ – ۲ سانتی متر با حاشیه ای زاویه دار مشاهد می شود. بعد از گذشت چند روز قسمت آلوده زرد رنگ و خشک شده و به رنگ قهوه ای در می آید. اگر هوا مرطوب باشد در سطح پایینی برگ ها كپک خاكستری متمایل به بنفش پدیدار می شود. این بیماری باعث سقط گل ها شده و هم چنین رشد گیاه را متوقف می کند. میوه ها نیز به طور غیر مستقیم به دلیل خشک شدن برگ ها آسیب می بینند. در نظر داشته باشید که برای مبارزه با این بیماری باید بقایای آلوده را از بین ببریم و از آبیاری سطح بالای گیاه ممانعت کنیم.
باید توجه داشت که از تراكم گیاه جلوگیری شود و در صورت مشاهده بیماری هر ۸ روز سم پاشی انجام گیرد و تا زمانی كه شرایط بیماری زدایی وجود دارد سم پاشی قطع نشود.

قبل از ظاهر شدن گل ها، این بیماری باعث زردی و خشک شدن برگ های تعدای از ساقه ها می شود. از علائم این بیماری، به خروج مواد ترشحی قهوه ای متمایل به نارنجی رنگ از ساقه میتوان اشاره کرد. هم چنین میوه ها مورد حمله پاتوژن قرار گرفته و آلودگی از محل اتصال میوه به ساقه شروع می شود. در سطح گیاه مرده یا گیاهانی كه بسیار آسیب دیده باشند كپكک سفید متمایل به صورتی قابل مشاهده بوده که انتقال بیماری می تواند توسط بذر نیز انجام گیرد. دمای مناسب بیماریزایی حدود ۲۰ درجه سانتی گراد است. دقت داشته باشید که با ضد عفونی کردن بذر با یكی از سموم تیرام یا بنومیل، می توان از ادامه ی این بیماری در گیاه جلوگیری به عمل آورد.

ریزش گل در خیار، به خصوص در زمستان مسئله ای است كه بیشتر اتفاق می افتد و دلیل اصلی آن به خواص ژنتیكی گیاه ومسائل اقلیمی مربوط می شود. مسائل ژنتیكی هر نوع گیاه، باید توسط تولید كنندگان بذر كنترل شود و كشاورزان نقشی در آن ندارند.

به طور اجمالی از آفات و بیماری های مهم خیار می توان موارد زیر را نام برد:

شرکت بهرویش از بزرگ ترین و تخصصی ترین شرکت ها در حوزه ی کشاورزی بوده که همواره می توانید با مراجعه به پایگاه اینترنتی شرکت بهرویش به آدرس behrooyesh.ir محصول مورد نظر خود را سفارش داده و هم چنین از مشاوره رایگان کارشناسان متخصص و مجرب ما در حوزه ی کشاورزی (آفات و بیماری های مهم خیار و بررسی بیماری زایی گونه های قارچی خیار) بهره مند شوید.

(بیماری های قارچی رایج در گلخانه خیار – آفات و بیماری های مهم خیار – بررسی بیماری زایی گونه های قارچی خیار) 


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − چهار =