کشاورزی عمومی, مطالب

عمق کاشت محصولات

به قرار دادن بذر در زیر پوششی از خاک به منظور سبز شدن بذر و قرار گرفتن گیاه در زمین کاشت بذر گفته می شود. عمق کاشت عبارت است از ضخامت لایه ای از خاک که روی بذر قرار می گیرد.عمق کاشت - عمق کاشت مناسب - تعیین عمق کاشت - عمق کاشت محصولات

(عمق کاشت محصولاتعمق کاشت مناسبتعیین عمق کاشتعمق کاشت)

به قرار دادن بذر در زیر پوششی از خاک به منظور سبز شدن بذر و قرار گرفتن گیاه در زمین کاشت بذر گفته می شود. عمق کاشت عبارت است از ضخامت لایه ای از خاک که روی بذر قرار می گیرد.

عمق کاشت 

عمق کاشت تعیین‌کننده موارد زیر می باشد:

  • وضعیت و تغییرات حرارتی و رطوبتی خاک
  • معیاری از نیروی مقاومت خاک در برابر خروج جوانه اولیه از خاک

عمق کاشت مناسب

عمق کاشت مناسب شرایط مطلوبی برای جوانه زدن، سبز شدن، توسعه طوقه و ریشه ها را فراهم می کند.

عمق کاشت نامناسب سبب موارد زیر در بذرمی شود:

  • تاخیر در سرعت سبز شدن بذر
  • ضعف بنیه گیاهچه

تعیین عمق کاشت

عوامل موثر در تعیین عمق کاشت به صورت زیر می باشد:

  • خاک
  • گیاه

خاک های دارای بافت درشت نسبت به خاک های دارای بافت ریز از مقاومت کمتری در برابر خروج دانه برخوردارمی باشند. پس عمق کاشت در خاکهای سبک نسبت به خاکهای سنگین بیشتر می باشد.

عمق کاشت در خاک های شنی نیز بیشتر می باشد چرا که میزان آب کمتری را در خود نگه داشته و به سرعت سطح آنها خشک می شود. در نتیجه رطوبت عمقی خاک برای رشد بهتر و بیشتر می باشد. در کشت دیم نسبت به کشت آبی عمق کاشت بذر بیشتر می باشد چرا که رطوبت خاک کم و لایه سطحی خاک سریعتر خشک می شود.

حرارت مناسب خاک موجب افزایش سرعت جوانه زدن و سبز شدن بذر می شود. در خاک های سرد برای کاهش شدت تاثیر سرما عمق کاشت را کمتر در نظر می گیرند. یکی از عوامل موثر در انتخاب عمق کاشت روش کاشت می باشد.

خاکهای نیمه سنگین و سنگین بر اثر آبیاری غرقابی سله می بندند. پس در نتیجه باید عمق کاشت کمتر باشد که بذر در جریان سبز شدن با مقاومت کمتری روبه‌ رو باشد. نکته قابل توجه در این روش افزایش دفعات آبیاری می باشد. لازم به ذکر است که آبیاری به دفعات باعث سرد شدن زمین یا خاک می گردد. عوامل ذکر شده موجب تاخیر در سبز شدن محصول می شوند.

برای جلوگیری از چنین مشکلی می‌توان به دو روش زیر اقدام نمود:

  • استفاده از تراکتور سبک با دنده سبک یا چنگک گردان به‌ منظور سله شکنی بعد از آبیاری اول در هوای سرد
  • در هوای گرم استفاده از آبیاری های سبک با فاصله کم به منظور مرطوب و نرم نگه داشتن لایه سطحی خاک

در کاشت بر روی پشته مسئله مقاومت سله وجود نخواهد داشت پس در نتیجه می توان بذر را در عمق بیشتری کشت نمود. در این روش نیازی به آبیاری مکرر وجود ندارد و خاک بهتر گرم شده و بذر از رطوبت خاک کافی و تهویه مناسب استفاده می‌کند و به سرعت سبز می شود. مدت زمان رشد بذر در کاشت بر روی پشته دو هفته زودتر از آبیاری غرقابی می باشد.

به طور کلی بذرها در طی جریان سبز شدن به دو نوع اپی جیل و هیپو جیل تقسیم می شوند. بذرهایی که به طریقه اپی جیل سبز می شوند نسبت به بذرهایی که به طریق هیپو جیل سبز می‌شوند عمق کاشت بیشتری نیاز دارند. یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب عمق کاشت اندازه بذر می باشد. هر چه اندازه بذر بزرگتر باشد، بذر دارای ذخیره غذایی بیشتر و گیاهچه بزرگتری می باشد. در نتیجه می تواند در عمق بیشتری سبز شود.

عمق کاشت محصولات

عمق کاشت بعضی از محصولات به صورت زیر می باشد :

  • عمق کاشت بذرهای بسیار ریز مانند یونجه و شبدر یک تا یک و نیم سانتی متر
  • عمق کاشت در کتان، کنجد، لوبیا روغنی و چغندرقند ۲ تا ۴ سانتی متر
  • عمق کاشت در گندم، جو، ذرت خوشه‌ ای، خلر، بادام زمینی، عدس و لوبیا ۳ تا ۵ سانتی متر
  • عمق کاشت در ذرت، آفتابگردان و پنبه ۴ تا ۶ سانتی متر در غده سیب زمینی ۱۰ تا ۱۲ سانتی متر

در بعضی از گیاهان دو یا چند ساله مانند چغندرقند، شبدر شیرین و یونجه عمق کاشت مناسب سبز شدن از عمق کاشت مناسب برای توسعه طوقه و ریشه در اوایل فصل رشد متفاوت می باشد. این گونه گیاهان از مکانیسم انقباض ریشه استفاده می‌کنند و محل قرار گرفتن توقع خود را نسبت به سطح خاک تنظیم می نمایند. انقباض ریشه گیاه چه یونجه در قسمت حد فاصل محور زیر لپه و ریشه انجام می شود.

(عمق کاشت محصولاتعمق کاشت مناسبتعیین عمق کاشتعمق کاشت)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =