تغذیه و آبیاری, مطالب

نحوه کود دهی گیاهان از طریق محلول پاشی

ترکیب کودی مورد استفاده در کود دهی برگی ‏معمولا بر اساس مرحله رشد گیاه یا میوه تنظیم می شود. گونه گیاه شکل کود غلظت کود دفعات کاربرد کود مرحله رشدی گیاه کود دهی برگی - محلول پاشی برگی - کود دهی گیاهان

(کود دهی برگیمحلول پاشی برگیکود دهی گیاهان)

کود دهی برگی

ترکیب کودی مورد استفاده در کود دهی برگی ‏معمولا بر اساس مرحله رشد گیاه یا میوه تنظیم می شود. کود دهی برگی به گیاهانی که در مرحله ی ترمیم شوک ‏های ناشی ازانتقال از مرحله نشایی، آسیب تگرگ و سایر عارضه هایی که به علت شرایط آب وهوایی سخت بکار برده می شود کمک می کند. پاسخ گیاه به کود دهی برگی بستگی به عوامل مختلفی دارد که عبارت است از:

  • گونه گیاه
  • شکل کود
  • غلظت کود
  • دفعات کاربرد کود
  • مرحله رشدی گیاه

زمان کود دهی برگی

بهترین زمان برای کود دهی برگی اوایل صبح یا نزدیک به غروب خورشید است زیرا در این هنگام روزنه هاي برگ باز هستند. هنگامی که رطوبت نسبی هوا مناسب باشد و برگها در مرحله آماس (تورژسانس) کامل باشند، سلول هاي برگ از آب غنی هستند. تشکیل شبنم بعد از تغذیه برگی برای افزایش مدت زمان ورود مواد غذایی به درون برگها به علت حلالیت مجدد مواد غذایی موجود در شبنم روي برگ ها، اهمیت بسیار زیادی دارد.

انواع روش های کود دهی گیاهان:

روش تزریقی

در این روش از محلول آمونیاک و آمونیاک مایع استفاده می شود و آن ها را به خاک تزریق می کنند. این دو کود را باید در آخرین مرحله تهیه بستر و حداقل ۱۰ تا ۱۵ روز قبل از کاشت در خاک مرطوب تزریق نمود تا نیتریفیکاسیون در آن ها کامل گردد. آمونیاک در خاک های دارای ph بالا عملکرد مناسبی ندارد. هم چنین برای تزریق آمونیاک مایع نیاز به فشار زیادی داریم که معمولا در خاك های سنگين اين روش کود دهی گیاهان مناسب تر است. برای این سبک از کودهی دستگاه های ويژه ای نیازمندیم.

روش پراکندن

پراكندن كود با دســت، كود پاش یا هواپیما، قبل و بعد از كشــت انجام مي گرد. پس از آن که کود را با وسائلی در سطح خاک پراکنده کردند آن را با ديسک يا كولتيواتور با خاک مخلوط مي كنند. اگر در طی پراكندن كود پس از كاشــت گیاه سبز شــد، بايد عملیات آبياری انجام شود تا كود در آب حل شده، وارد خاک گردد.

روش نواری

اين روش كود دهی بيشتر برای كاشت گياهــان وجينــی و يا كشــت های رديفی  مناسب است. عمل كود دهی نواری توسط كودكار انجام می گيرد. دستگاه کود پاش معمولا قبل از بذر کار واقع است. در کشت مسطح، قرار دادن کود به صورت نواری توسط دستگاهی انجام می گیرد که شامل:

  • مخزن کود
  • لوله انتقال کود
  • وسائلی جهت شیار دادن خاک
روش کناری

انجام عملیات آبیاری پس از کود دهی به روش کناری ضروری است در اين روش کشاورزان باید ابتدا شكافی سراسری در ســينه پشــته ايجاد کنند، كود را در آن به صورت نواری بریزند و سپس شكاف را با خاک بپوشانند.

کود پاشی همراه با آب آبیاری

برای انجام این عملیات باید ابتدا مزرعه را برای چندین ساعت با آب بدون کود، آبیاری کنیم تا خاک و گیاهان مرطوب گردند. در مرحله ی بعدی باید کود محلول را به این سیستم تزریق و حدود نیم تا ۱ ساعت با آب حاوی از کود آبیاری کنیم. سپس باید مدتی به آبیاری با آب فاقد کود ادامه دهیم تا سیستم پاک سازی شود، کود در خاک نفوذ نماید و درعین حال، کود به اعماق خاک شسته نشود. باید توجه داشته باشیم که کودهای حاوی نیترات آمونیوم، اسید فسفریک و سولفات آمونیوم به وسیله آبیاری بارانی سبب ایجاد خسارت می شوند.

محلول پاشی برگی

محلول پاشی برگی به معنای استفاده از کود یا سم محلول روی شاخه و برگ گیاهان توسط یک ترکیب غذایی رقیق شده با آب می باشد. با انجام عملیات محلول پاشی، گیاه مواد مغذی را به صورت یونی، توسط برگ و سایر اندام های هوایی گیاه جذب می کند. محلول پاشی برگی باعث افزایش محصول مطلوب و هم چنین افزایش مقاومت نسبت به بیماری ها و آفات گیاه می شود که نتیجه ی آن قوی تر شدن گیاه است. محلول پاشی سبب کاهش مصرف کود می‌شود. در بعضی از گیاهان آبزی و جلبک ها جذب کلیه مواد غذائی مورد نیاز از طریق سطح برگ ها انجام می شود که همین برگ ها یکی از راه های تغذیه گیاهان، هستند. این عمل بیشتر در فصل بهار، زمانی که گیاه نیاز فوری به عنصر خاصی داشته به دلیل فعالیت پایین ریشه ها انجام می شود. شایان ذکر است که در مواردی که شرایط خاک برای جذب عناصر مناسب نیست (یا به عبارتی PH بیش از حد بالا یا پایین، رطوبت بیش از حد زیاد یا کم است و تهویه ی هوای مناسبی وجود ندارد) روشی نسبتاً آسان بوده که مواد مغذی گیاه را فراهم می کند و بازدهی خوب و سریعی دارد. شرکت بهرویش از عمده تولید و توزیع کنندگان کود و نهاده های کشاورزی در ایران است که همواره جهت ثبت و سفارش محصول موردنظر خود می توانید به پایگاه اینترنتی ما به آدرس behrooyesh.ir مراجعه فرمایید و خریدی مطمئن و آسوده داشته باشید.

(کود دهی برگیمحلول پاشی برگیکود دهی گیاهان)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + پنج =