کشاورزی عمومی, مطالب

نکاتی در مورد چگونگی مصرف کود

روش استفاده از کود زمان مصرف کود نوع کود مورد نیاز گیاه نوع خاک( قلیائیت خاک، اسیدیته ی خاک، میزان شوری) نوع گیاه شرایط محیطی (میزان وزش باد در زمان کود دهی، میزان بارندگی، گرم وخشک بودن و یا رطوبت بالا) قلیائیت خاک - تاثیر کود - زمان مصرف کود

(قلیائیت خاکتاثیر کودزمان مصرف کود)

قلیائیت خاک

کودها موارد مصرفی بسیار پرکاربرد در انواع مختلف روش های کشاورزی می باشد، کشاورزان بسیاری به منظور افزایش عملکرد و البته اطمینان از تولید محصولات با کیفیت اقدام به استفاده از انواع کود بسته به نوع نیاز گیاه می نمایند.

در این میان موارد زیر در میزان پاسخگویی گیاه بسیار تاثیر گذار است:

  • روش استفاده از کود
  • زمان مصرف کود
  • نوع کود مورد نیاز گیاه
  • نوع خاک (قلیائیت خاک، اسیدیته ی خاک، میزان شوری)
  • نوع گیاه
  • شرایط محیطی (میزان وزش باد در زمان کود دهی، میزان بارندگی، گرم وخشک بودن و یا رطوبت بالا)

در این مقاله به ارائه ی مواردی مانند میزان قلیائیت خاک و تاثیر آن در رشد گیاه و زمان مصرف کود و البته تاثیر کود در خاک های قلیایی می پردازیم.

میزان قلیائیت خاک

قلیایی بودن خاک از جمله مواردی است که تاثیر بسزایی در رشد گیاه دارد. برخی از گیاهان نسبت به خاک های دارای PH بالای ۷(خاک های قلیایی) حساسیت ندارند و برخی حساس به این گونه خاک ها می باشند. درواقع خاک های با PH بالای ۷ خاک های قلیایی و خاک های با PH زیر ۷ خاک های اسیدی می باشند. معمولا بارندگی و رطوبت باعث شسته شدن یون ها گردیده و شرایط اسیدی شدن خاک را فراهم می کند و در مقابل در مناطق گرم و خشک خاک ها معمولا قلیایی هستند. خاک های با ph  بالای ۸/۵ دارای خاصیت قلیایی می باشند که ویژگی برجسته ی آنها دارا بودن رنگ قهوه ای تیره و چرب می باشد به صورتی که تصور می شود بر روی خاک گازوئیل پاشیده شده.

کنترل ph خاک

در خاک های قلیایی مواد غذایی مورد نیاز گیاه به خوبی حل نمی گردد، که این مسئله منجر به کمبود عناصر غذایی مختلف در گیاهان مختلف می شود. به همین دلیل خصوصا در کشور ایران که دارای مناطق گرم و خشک بسیاری می باشد کنترل میزان PH خاک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور معمول کشاورزان راه کارهای مختلفی را به منظور کنترل میزان قلیایی بودن خاک و تاثیر آن بر رشد ونمو گیاه در مراحل مختلف رشد به کار می گیرند. از جمله این راهکارها می توان به استفاده از انواع کودها برای بهبود کمبودهای غذایی مانند سرب، آهن، روی و منگنز در  گیاه اشاره کرد.

تاثیر کود بر میزان PH خاک

کودها تاثیرات متفاوتی بر میزان PH خاک دارند، برای مثال در اولین اقدام سعی می گردد تا حد امکان میزان ph خاک را پایین بیاورند، به این منظور معمولا سعی می شود تا از کود سولفات کلسیم در هر هکتار به میزان چند تن استفاده شود تا با سدیم موجود در خاک جایگزین گردد. برخی کودها مانند آمونیوم سولفات موجب می شوند PH خاک بالاتر از ۷ شود وبه این ترتیب خاک قلیایی گردد، کودهای دیگری همچون سدیم نیترات نیز موجب بوجود مدن خاصیت بازی (قلیایی) در خاک می گردند. نوع دیگری از کودها مثل کودهای فسفری و پتاسیمی تاثیر چندانی بر میزان PH خاک ندارند و تغییراندکی در میزان PH خاک ایجاد می کنند.

در بسیاری از موارد به جای کودهای حاوی اوره در خاک های قلیایی از کودهای حاوی آمونیوم سولفات استفاده می شود که دلایل بسیاری برای این اقدام وجود دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:
  • در درختان و گیاهانی که به میزان زیادی به کودهای گوگرد و ازت نیاز دارند بهترین گزینه استفاده از کود سولفات آمونیوم است زیرا منبع تامین این عناصر می باشد.
  • کود اوره در بسیاری از شرایط امکان دارد که به میزان قلیائیت خاک اضافه نموده و یا حتی خاک را به مسمومیت شوری دچار نماید، بنابراین برای خاک های آهکی و یا قلیایی معمولا از کود سولفات آمونیوم استفاده می شود.
  • کود آمونیوم سولفات به دلیل دارا بودن عنصر گوگرد که در اثر ترکیب با خاک به سولفوریک اسید تبدیل می شود ودارا بودن ازت به صورت آمونیومی در ترکیبات خود به کاهش قلیائیت خاک کمک بسیاری می کند و البته به حفظ سلامت محیط زیست نیز بسیار کمک می کند.

زمان مصرف کود

معمولا بهترین خاک از نظر جذب نمودن مواد غذایی خاک های با PH بین ۶ تا ۶/۵ می باشد که به منظور دریافت نتیجه مناسب این زمان بهترین زمان مصرف کودهای مختلف به منظور رساندن PH خاک به این PH است. همانطور که در بالا ذکر گردید کودهای بسیاری را بسته به نوع  شرایط محیطی و گیاهی می توان مورد استفاده قرار داد که کشاورزان محترم به منظور کسب بهترین نتیجه می توانند با کارشناسان مجرب و کارآزموده شرکت بهرویش تماس حاصل نمایند.

(قلیائیت خاکتاثیر کود زمان مصرف کود)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 − 1 =