کشت گلخانه, مطالب

نکات مهم ساخت گلخانه خانگی

گلخانه خانگی1

(نکات مهم ساخت گلخانه خانگیگلخانه خانگیساخت گلخانه خانگی)

گلخانه ی خانگی

با شروع فصل سرما و سرد شدن هوا، بهترین روش برای نگهداری گل ها، احداث گلخانه ی خانگی می باشد. همچنین اگر قصد کشت بعضی از محصولات را دارید که در فضای بیرون امکان ندارد، گلخانه ی خانگی به کمک شما می آید.

برای ساخت گلخانه خانگی باید به چندین نکته که اهمیت بسیار بالایی دارند توجه کرد.

  • گرمایش
  • دی اکسید کربن
  • نور
  • دما
  • رطوبت
  • جریان هوا

هزینه ی ساخت گلخانه خانگی به اندازه و موادی که در ساخت آن به کار گرفته می شود بستگی دارد. چارچوب فلزی همراه با پوشش شیشه ای بیشترین هزینه را دارد اما می توان از پوشش های دیگر مثل

  • فایبر گلاس
  • پلی کربنات
  • پلی اتیلن

استفاده کرد. پوشش پلی اتیلن با چارچوب چوبی و یا لوله های پی وی سی کمترین هزینه را دارد.

 نکات مهم در ساخت گلخانه خانگی

گرمایش یکی از مهم ترین نکته در ساخت گلخانه، نحوه ی گرم کردن آن در فصل زمستان است. محیط گلخانه می تواند معمولا توسط

  1. هوای داغ
  2. آب داغ
  3. گرمکن های الکتریکی

گرم شود. انتخاب منبع حرارتی باید با توجه به اندازه ی گلخانه و میزان هزینه ی عملیاتی انجام شود.

گرمکن های الکتریکی در ابتدا هزینه ی مناسبی دارند ولی هزینه ی عملیاتی آن ها زیاد است. گرم کردن با آب داغ و یا بخار هزینه ی نصب زیاد ولی هزینه عملیاتی کمی دارند.

گرمایش توسط هوای داغ که توسط بخاری ها صورت می گیرد مناسب ترین حالت است.

اکثرا از بخاری ها با سوخت های متفاوت استفاده می کنند اما این کار به مدیریت دقیق و خوبی نیاز دارد. هر گونه گرم کن احتراقی باید برای جلوگیری از انباشته شدن گاز های نامطلوب و خطر ساز و آسیب دیدن گیاهان، دریچه ای به خارج از گلخانه داشته باشد. البته بهترین حالت گرمایشی حالتی است که گرم شدن از کف صورت بگیرد، زیرا که هوای گرم به طور عادی از پایین به بالا حرکت می کند.

تمام گیاهان دارای دمای مخصوص و مناسبی برای رشد ایده آل خود هستند. گرمای زیاد موجب از بین رفتن محصولات و گیاهان می گردد بنابراین کنترل محیط و دمای گلخانه خانگی برای سلامت گیاهان بسیار ضروری است.

گلخانه خانگی1

دی اکسید کربن

یکی دیگر از نکات مهم در ساخت گلخانه خانگی وجود میزان مناسب کربن دی اکسید در محیط گلخانه است. وجود اکسیژن، کربن دی اکسید و نور برای گیاهان بسیار ضروری است. گیاهان با شروع صبح و بالا آمدن خورشید شروع به فتوسنتز و غذاسازی می کنند و میزان دی اکسید کربن موجود در گلخانه کاهش میابد. بنابراین باید با تجدید هوا، میزان کربن دی اکسید هوا را متناسب کرد.

دما

دمای مناسب گلخانه ها معمولا توسط انرژی خورشید تأمین می شود اما اگر این انرژی کافی نباشد باید از روش های دیگر استفاده کرد. دما باید در طول روز ثابت بماند و در شب کمی کاهش یابد تا گیاهان به خوبی رشد کنند. برای ثابت نگه داشتن دما در روز ۴ روش وجود دارد.

  • جلوگیری از اتلاف حرارت ( عایق بندی صحیح )
  • ذخیره ی گرما
  • اضافه کردن حرارت
  • خارج کردن حرارت اضافه

تنظیم بودن دما به طور مستقیم بر روی رطوبت و میزان کربن دی اکسید تأثیر دارد و فاکتور مهمی به حساب می آید. در گلخانه های بزرگ ممکن است برای رسیدن به دمای ایده آل گیاهان، به فن ( برای خنک کردن در تابستان ) و یا سیستم های حرارتی ( برای گرم کردن در زمستان ) نیاز باشد.

رطوبت نسبی

رطوبت برای گیاهان بسیار مهم است به صورتی که اگر رطوبت خارج از محدوده ی مناسب باشد مانع تنفس گیاه می شود و یا محیط را برای رشد و گسترش بیماری ها مناسب می کند. کاهش جریان هوا باعث افزایش رطوبت نسبی می شود. وجود تهویه مناسب و کافی برای کنترل دما و رطوبت محیط گلخانه بسیار اهمیت دارد. رطوبت ایده آل برای گلخانه ها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد است. اگر رطوبت بیش از حد شود شیوع بیماری ها و ویروس ها بیشتر، و اگر رطوبت کاهش یابد گیاهان دچار تنش های آبی می شوند. با آبیاری گیاهان در صبح می توان میزان رطوبت را کنترل نمود.

جریان هوا

گردش هوا در تمام گلخانه ها الزامی است تا گیاهان بتوانند از هوای تازه استفاده کنند و به خوبی فتوسنتز کنند. جریان هوا در پایین نگه داشتن رطوبت نسبی و کنترل دما نقش مهمی دارد.

نور

نور مورد نیاز گیاهان از نور خورشید تامین می شود بنابراین باید همیشه از تمیز بودن شیشه و یا پوشش گلخانه مطمئن بود تا گیاهان بتوانند به خوبی نور را جذب کنند.

موقعیت گلخانه باید در قسمتی باشد که بیشترین نور را دریافت می کند. بهترین موقعیت، نمای جنوب و یا جنوب شرقی است. وجود نور در تمام روز بهترین شرایط را برای گیاهان ایجاد می کند. نور صبح برای گیاهان بسیار مطلوب است زیرا که زودتر فتوسنتز و تولید غذا را آغاز می کنند. نمای جنوب غرب و غرب چون دیرتر نور را دریافت می کنند در اولویت دوم قرار دارند و نمای شمال تنها برای گیاهانی مناسب است که به نور کمی احتیاج دارند.

مقدار نور عبوری از پوشش گلخانه به عوامل زیر بستگی دارد.

  • جهت گیری نسبت به خورشید
  • خصوصیات پوشش گلخانه
  • زاویه ی پوشش نسبت به نور

استفاده از رنگ سفید و ورق های آلمینیومی برای افزایش مقدار نور مناسب هستند.

با رعایت همه ی نکات ذکر شده می توانید گلخانه خانگی خود را ایجاد کنید و از آن لذت ببرید.

(نکات مهم ساخت گلخانه خانگی گلخانه خانگیساخت گلخانه خانگی)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =