کشت گلخانه, مطالب

وضعیت گلخانه ها در ایران

در این مقاله در مورد گلخانه ها در ایران، وضعیت گلخانه و همینطور یکی از مهمترین موارد یعنی انواع گلخانه در ایران توضیحات مفیدی در اختیارتان قرار داده خواهد شد.

در کشورمان ایران ساخت گلخانه و کاشت محصولات در آن و همچنین وضعیت گلخانه ،از طرفداری خوبی بین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی برخوردار بوده و میتوان گفت به اشتغال زایی نیز کمک زیادی کرده است.
ساخت اولین گلخانه مربوط به استان اصفهان بوده که با چوبی ساخته شد و امروزه در سراسر کشور با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه، تولیدات مختلفی در آنها انجام می گیرد از جمله ی آن ها می توان به پرورش موارد زیر اشاره کرد.
• خیار
• گوجه
• فلفل دلمه ای رنگی
• توت فرنگی
• گل های زینتی و آپارتمانی که کمیاب نیز بوده است

گلخانه ها علاوه بر تأمین نیاز داخل استان و سایر استان های داخل کشور، با سایر کشور ها قابل صادرات است و همین عاملی بر رشد و توسعه و رونق اقتصادی میشود. در گلخانه ها مدریت عوامل محیطی همچون میزان نور، دما و آبیاری، تا هنگامی که محصول به خوبی برداشت شود، کاملا تحت نظارت و کنترل است.
هدف اصلی گلخانه ها، کشت و پرورش گیاهانی است که فقط در فصول خاصی در مزارع قابل کشت هستند درصورتی که در محیط گلخانه در همه فصول سال آن ها را میتوان کاشت و پرورش داد. تجهیزات در کنار دانش باعث بهبود در روند پرورش و برداشت با کیفیت محصول میگردد.

وضعیت گلخانه

توسعه ی گلخانه ها در چند سال اخیر مورد توجه دولت مردان قرار گرفته است و باعث احداث گلخانه های مختلفی در اکثر نقاط کشور شده است.
هرچه بعضی از آن ها به علت مشکلات، با کمترین ظرفیت خود به حیات خود ادامه میدهند.
آقای حبیب رادفر مجری طرح احداث گلخانه ای در وزارت جهادکشاورزی در مصاحبه ای گفت: در سال ١٣٩٩ بیست و پنج هزار شغل مستقیم در بخش گلخانه ها ایجاد میشود.
وی افزود گلخانه هایی در مناطق محروم به کمک بنیاد برکت احداث خواهد شد
سپس به فواید احداث گلخانه ها نظیر، اشتغال زایی، بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب، افزایش عملکرد در واحد سطح پرداخت و گفت بهتر است امسال نیز همچون سال های پیش سازمان برنامه بودجه ی کشور و برنامه ریزان کشور به بحث توسعه ی گلخانه ها به علت بهره وری بهینه از نیروی انسانی، آب، خاک، هوا، انرژی، توجه ویژه ای داشته باشند. طبق گفته ی ایشان ٢۵٠٠ هکتار گلخانه های کشور امسال به بهره بری خواهد رسید و قصد دارند ٢١٠٠ هکتار دیگر از گلخانه ها و محیط های گلخانه ای را شروع کرده و تا نیمه ی سال آینده به بهره بری برسانند.
۴۶٠٠ هکتار برنامه ی کل برنامه بهره بری و توسعه ی امسال است، که ١٢٠٠ هکتار آن توسعه ی سایبان ها در باغ های کشور است.
با کمک معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، تفاهم نامه ای را با بنیاد برکت به امضا رسید که این بنیاد در کنار مدرسه و مسجد سازی، گلخانه نیز احداث کند. احداث گلخانه به علت کمبود آب و بارش در کشور به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی کشور امری ضروریست. این طرح از استان سیستان و بلوچستان شروع خواهد شد.
آقای رادفر در بحث گلخانه های بزرگ که به سرمایه ی زیادی نیاز است، گفت: (میزان تسهیلات بانکی که طی هفته های آتی از صندوق توسعه ملی دریافت میشود به بانک های عامل طبق سهم بندی هر استان داده خواهد شد و این طرح نیز مشخص و اجرایی خواهد شد.)
وی افزود به ازای هرهکتار ١٠ شغل مستقیم و ٣٠ شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد و حداقل ٣٠% در مصرف آب کشور صرفه جویی خواهیم داشت.
یه اصطلاحی هست که میگه well your cropped be for planting قبل از کشت محصولات خود را بفروشید. در صورتی ما در توسعه ی گلخانه ها موفق هستیم که بتوانیم قبل از کشت آن را بفروشیم.

انواع گلخانه

گلخانه ها بر اساس اینکه با چه نوع مصالح ساختمانی ساخته شده اند به دو نوع زیر تقسیم بندی میشوند:

  1.  ثابت
  2.  متحرک

گلخانه های ثابت

گلخانه هایی هستند که مصالح ساختمانی بکار رفته در آنها از جنس محکم و با دوام باشند که بتوان سالیان سال از آنها استفاده کرد.

تقسیم بندی گلخانه ها بر اساس نوع محصولات :

  • صیفیجات و سبزی همچون: گوجه فرنگی، گوجه های مینیاتوری، بادمجان توت فرنگی، طالبی، فلفل دلمه ای قرمز و زرد رنگ، سبزیجاتی مانند ترب، ریحان، شاهی و …
  • گل و گیاه زینتی همچون رز، گلایل، ژربرا، داودی و نیز تولید گل های آپارتمانی که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است و پرورش آنها به دانش کافی نیاز دارد.
  • قارچ های صدفی و دکمه ای

تقسیم بندی گلخانه ها بر اساس نوع سازه ها در ساخت گلخانه :

۱- فلزی و مدرن

جنس اسکلت اصلی این نوع از گلخانه ها فلز بوده که دارای سیستم تهویه و گرمایش مناسب برای گیاه است. همچنین برای جلوگیری از اشعه ماورای بنفش با پلاستیک های مقاوم پوشانیده می شود.

نصب فلز به دو صورت استفاده از پیج و مهره و یا جوش انجام میگیرد که در روش استفاده از پیچ و مهره هزینه ی بیشتری خواهید پرداخت اما در عوض نصب راحت تری داشته و قابل تغییرات است.

۲- چوبی

گلخانه هایی هستند که بدنه ی اصلی آن ها از چوب است که با پلاستیک پوشانده می شوند. در این نوع از گلخانه به علت ارتفاع کم، سیستم گرمایی و تهویه مناسب نداشته و به همین علت امکان کشت محصولاتی همچون خیار و گوجه فرنگی را ندارد.
شایان ذکر است که گلخانه های چوبی توسعه ای پیدا نکردند و دیگر جای خود را به سازه های فلزی و مدرن داده اند.
اما از فواید گلخانه های چوبی مقرون به صرفه بودن احداث آن است.

کلمات کلیدی : (گلخانه ها در ایران _ وضعیت گلخانه _ انواع گلخانه در ایران)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 8 =