باغبانی و گیاهان زینتی, مطالب

پرورش بن سای

بن سای درخت یا گیاهی است که در گلدان پرورش داده می شود و پا کوتاه شده و می تواند در سنسن 100 تا200 سالگی تنها حدود 60 سانتی متر بلندی داشته باشد. موردی که باید به آن توجه داشت اطمینان از دانه ی تهیه شده از یک درخت بن سای است. پرورش بن سای - نگه داری بن سای - آبیاری بن سای

(پرورش بن سای – نگه داری بن سای – آبیاری بن سای)

پرورش بن سای

بن سای (盆栽) در واقع هنر پرورش درخت هایی در اندازه های کوچک می باشد. بن سای فضای باز به گیاهان یا درختچه هایی گفته می شود که باید آنها را به جز در شرایط یخبندان در هوای باز نگه داری کرد.
بن سای درخت یا گیاهی است که در گلدان پرورش داده می شود و پا کوتاه شده و می تواند در سنین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سالگی تنها حدود ۶۰ سانتی متر بلندی داشته باشد.

هنر کاشت و پرورش بن سای در قرن ۱۷ و ۱۸ در بین ژاپنی ها به اوج موفقیت خود رسید. می توان گفت بن سای نوعی هویت برای هنر ژاپنی ها محسوب می شد. بعضی از افراد در این کشور با جمع کردن مجموعه ای از انواع مختلف بن سای به ترویج هنر و سنت خود می پردازند.

همیشه پرورش دادن یک درخت از دانه بسیار هیجان انگیز تر و جذاب تر از خرید یک نهال است. پرورش یک گیاه از دانه می تواند بسیار چالش برانگیز و البته وقت گیر باشد. اما به عنوان با ارزش ترین تجربه رشد می توان تجربه رشد و پرورش بن سای را نام برد.

ابزار مورد نیاز برای پرورش بن سای

همواره درختان تمایل دارند رو به بالا رشد کنند. آنها در طول سال های مختلف بلندتر شده و از اطراف تنها شاخه ها و برگ های آن هاست که رشد می کند. نکته بسایر مهم در پرورش بن سای همین مورد است. زیرا بن سای درختی است با قد کوتاه یعنی کاملا بر عکس درختان طبیعی که آن را پرورش می دهیم. درختی با قد کوتاه و در صورت تمایل رشد درخت از اطراف. به این منظور با هرس مناسب و صحیح رشد قدی و جانبی درخت را کنترل میکنیم.
بهترین فصل هرس از اول بهار تا آخر تابستان که فصل رشد آنهاست می باشد.

  • داشتن ابزار های مناسب جهت هرس و نگه داری بن سای :
  • قیچی مخصوص جوانه ها : بهترین وسیله برای هرس برگ ها و جوانه ها
  • قطع کنندۀ ریشه ها : به دلیل امکان خسارت تیغه ابزار ها بر اثر برخورد با ریگ و شن باید از ابزاری با با تیغه های محکم استفاده کرد.
  • قطع کننده زواید غده ای شکل : جهت قطع کردن جوانه هایی که در یک دیگر رشد کرده اند و یا قطع کردن بخشی از نوک ریشه ها
  • انبرک : برای نگه داشتن جوانه های کوچک هنگام پاک کردن آنها از آفات احتمالی
  • سیم : برای تصحیح خمیدگی های غیر طبیعی  و شکل دهی شاخه ها
  • قیچی کوچک : هرس جوانه ها و شاخه های خیلی کوچک

 

هرس بن سای

نگه داری بن سای

به طور کلی می توان گفت بن سای جز گیاهان خانگی محسوب می شود. بهترین محل نگهداری بن سای یک محیط خنک مانند راهرو یا پاسیو می باشد. البته اگر چنین امکاناتی ندارید میتوان نگه داری بن سای را در اتاقی با دمای ۱۸ تا ۲۲ درجه انجام داد. نور مستقیم برای بن سای اصلا خوب نیست. نگه داری بن سای باید در محیطی نور گیر باشد که نور به طور مستقیم و با شدت به آن نرسد زیرا باعث زرد شدن برگ های آن می شود.

موارد مهم در نگه داری بن سای:

  • روش صحیح آبیاری بن سای
  • حذف سنگ ریزه های چسبناک از روی سطح خاک
  • کود دهی بن سای تنها در فصل رشد
  • خرید گیاه بن سای تنها از محل مخصوص پرورش آن
  • هرس به موقع و مناسب بن سای

گونه های مختلف بن سای:

سرو­ کوهی تپه‌­ای سبز(Green Mound juniper)

نارون چینی(Chinese elm)

افرای ژاپنی (Japanese maple)

گونه‌ای از روناسیان با نام serissa

درخت انجیر(ficus)

نگه داری بن سای در خانه محیط خانه را بسیار زیباتر میکند. خوب است بدانیم بن سای نیز مانند سایر درختان نیاز به ادامه حیات در خارج از خانه دارد. البته به جز گونه های serissa  و ficus بقیه گونه ها باید در خارج از خانه نگه داری شوند.

نگه داری بن سای

آبیاری بن سای

آبیاری بن سای بیش از حد مورد نیاز آن یکی از عوامل نابودی این گیاه است. در واقع آبیاری بن سای باید زمانی انجام شود که نیمی از گلدان خشک شده است. باید توجه داشت هنگام آبیاری بن سای باید خاک به طور کامل غرق در آب شود.
ترکیبات خاک تاثیر به سزایی روی دفعات نیاز آبیاری بن سای دارد. در اغلب موارد ترکیبی از آکادما، پومیس و سنگ گدازه یه نسبت ½، ¼ و ¼ مناسب خواهد بود (پیت ماس، کوکوپیت، پرلیت). در هر صورت ترکیبات خاک باید طوری باشند که آب مناسب را در خود نگه دارند و در عین حال گیاه دچار مانداب نشود.
به طور کلی در آبیاری بن سای باید به موارد زیر توجه داشت:

  • زمانی که خاک گلدان کمی خشک شد به گیاه آب بدهید
  • به صورت روتین آبیاری نکنید
  • از مخلوط خاک خوب استفاده کنید

(پرورش بن سای – نگه داری بن سای – آبیاری بن سای)


(فروشگاه اینترنتی بهرویش همیار کشاورزی)

www.behrooyesh.ir

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “پرورش بن سای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + شش =