کشت گلخانه, مطالب

کدام نوع گلخانه برای من مناسب است؟

فروش محصولات خود در خارج از فصل تولید با قیمت بالاتر کمتر کردن هزینه های آب صرفه جویی در آب امکان افزایش دفعات سر زنی به محصول امکان فراهم نمودن اشتغال برای افراد بیشتری در خانواده انواع گلخانه - تقسیم بندی گلخانه - پرسودترین نوع گلخانه

(انواع گلخانه تقسیم بندی گلخانه پرسودترین نوع گلخانه)

انواع گلخانه

حتما تا کنون به این مسئله فکر کرده اید که آیا میتوانم خودم یک گلخانه داشته باشم. آیا گلخانه های محصولات مختلف باهم تفاوت دارد و یا چگونه میتوانم پرسودترین نوع گلخانه را داشته باشم؟

پرسودترین نوع گلخانه چیست؟

در سال های اخیر بسیاری از کشاورزان به منظور کسب سود بیشتر از طریق موارد زیر به تولید محصولات مختلف در محیط گلخانه رو آورده اند:

  • فروش محصولات خود در خارج از فصل تولید با قیمت بالاتر
  • کمتر کردن هزینه های آب
  • صرفه جویی در آب
  • امکان افزایش دفعات سر زنی به محصول
  • امکان فراهم نمودن اشتغال برای افراد بیشتری در خانواده

در زیر به انواع تقسیم بندی گلخانه می پردازیم تا بتوانیم به سوال های عمده در زمینه گلخانه، هرچند کوتاه پاسخ داده باشیم.

انواع گلخانه ها به صورت زیر تقسیم بندی شده اند:

گلخانه های مختلف با توجه به نوع تولید دارای انواع مختلفی هستند:

  • گلخانه های تولید سبزی و صیفی
  • انواع گلخانه تولید گل و گیاهان زینتی
  • گلخانه های تولید قارچ های دلمه ای و قارچ های صدفی
گلخانه های تولید سبزی و صیفی

صیفی جات محصولاتی هستن که معمولا در فصل تابستان فراوان پیدا می شود و در فصل زمستان به طور معمول قیمت آنها بالا می رود، از این رو گلخانه های تولید صیفی جات به خصوص خیار را میتوان به جرات در بین پرسودترین نوع گلخانه های موجود در بازار قرار داد.

این گلخانه ها در زمره پرسودترین نوع گلخانه در ایران می باشند. البته با ذکر این نکته که حداقل به ۲ هکتار زمین نیاز است تا این پروژه ا دارای صرفه اقتصادی باشند.

تقسیم بندی گلخانه ها بر اساس نوع کاربرد به ۴ دسته ی زیرمی باشند:
  • گلخانه های آموزشی
  • گلخانه های تحقیقاتی
  • گلخانه های تفریحی و سرگرمی
  • گلخانه تجاری
گلخانه های آموزشی

به منظور آموزش کار آموزان و دانشجویان رشته های مختلف کشاورزی گلخانه هایی براساس قوی ترین استانداردهای روز ساخته می شود تا بتوانند در بهترین شرایط گلخانه ای زیر با تجهیزاتی با کمترین میزان صدا و محیطی جذاب آموزش های لازم را ارائه دهند:

  • با بهترین تجهیزات گرمایشی
  • سرمایشی
  • سیستم کنترل رطوبت
  • و بسیاری موارد دیگر

اینگونه گلخانه ها باید دارای شرایطی باشند که در تمامی فصل های سال قابل استفاده باشند. در گلخانه های آموزشی از پوشش های موقت استفاده نمیشود و معمولا از پوشش های شیشه و یا ورقهای پلی کربنات بهره می برند.

گلخانه های تحقیقاتی

اینگونه گلخانه ها به منظور موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • تحقیقات و اصلاحات ژنتیکی
  • بررسی تاثیر شرایط مختلف بر مراحل رشد و نمو
  • تحقیق در مورد انواع آلودگی های قارچی
  • آلودگی آفات
  • آلودگی ویروسی و میکروبی

در گلخانه های تحقیقاتی باید توجه نمود که برای قرار دادن و تعبیه نمودن پنجره های کناری و البته سقفی هیچگونه شکاف و درزی بین محل نصف و پنجره نباشد. این گلخانه ها دارای سیستم های اتوماسیون می باشند، دارای پنجره های مجهز به توری حشره است، به طور معمول دارای مساحت بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ متر مربع می باشند، نوع کشت انتخابی برای گلخانه های تحقیقاتی هیدروپونیک است، برای این گلخانه ها هزینه ی اولیه بسیار زیادی لازم است. دارای پوشش ورق پلی کربنات و یا شیشه هستند.

گلخانه های تفریحی و سرگرمی

گلخانه های تفریحی در زمره ی گلخانه های کوچک هستند که معمولا به منظور نگه داری گلدان ها و درختچه های زینتی مورد استفاده قرار می گیرد. اینگونه گلخانه ها دارای پوشش شیشه و یا ورقهای پلی کربنات هستند و از اسکلت گالوانیزه درست می شوند.

انواع گلخانه تجاری

کمک به تولید محصولات در خارج از فصل تولید، کمک به ایجاد شغل، استفاده از روش های هیدروپونیک، قابل استفاده نمودن زمین هایی که نمیتوان کشت فضای باز در آنها انجام داد، کاهش دادن هزینه های تولید، بالا بردن میزان تولید، کنترل نمودن آفات و بیماری ها، کنترل نمودن شرایط محیطی و بسیاری موارد دیگر از جمله مزایای استفاده از گلخانه های تجاری است. گلخانه های تجاری برای داشتن توجیه اقتصادی حداقل به ۵۰۰۰ متر زمین نیاز دارد.

تقسیم بندی گلخانه ها بر اساس شکل ظاهری نیز امکان پذیر می باشد:

گلخانه سقف شیروانی

در مناطقی که میزان برف سالانه زیاد است و بادخیز می باشد، ازاین نوع از گلخانه استفاده می شود.
این گلخانه ها به دلیل دارا بودن شکلA به خوبی می تواند حداکثر نور آفتاب را دریافت نماید به علاوه برف و باران را به خوبی به ناودان ها منتقل می کند و البته که عرق داخل گلخانه نیز به آسانی به اطراف سازه منتقل می شود.

پرسود ترین نوع گلخانه

این نوع از گلخانه ها به دلیل استفاده از شیشه دارای وزن زیادی می باشد و به منظور تقسیم وزن در مساحت های بزرگ سعی می شود تا اسکلت های گلخانه به همدیگر نزدیک تر باشد. میزان حرارتی که از طریق شیشه منتقل می شود به نسبت دیگر پوشش ها زیاد است و این مسعله از جمله عیوب گلخانه های شیروانی ساخته شده با شیشه است و به منظور برطرف نمودن این عیب میتوان از پوشش های پلی کربنات دو جداره استفاده کرد که این کار هزینه های زیاد این نوع گلخانه ها را به مراتب بیشتر می کند.

گلخانه سقف قوسی

در این نوع از گلخانه ها به دلیل استفاده از پوشش های پلی اتیلن به طور کلی سازه دارای وزن کمتری می باشد و البته هزینه ی تولید آن نیز به نسبت مدل A کمتر است، در گلخانه های قوسی تبادل حرارت به میزان قابل توجهی پایین تر است و در برابر باد نیز به دلیل دارا بودن خاصیت آیرودینامیکی بسیار انعطاف پذیر است. در مقابل از جمله معایب این گلخانه ها می توان به عدم هدایت عرق داخل گلخانه به دلیل شکل خاص آن می باشد که البته این مشکل را می توان با دوپوشش نمودن سازه بر طرف نمود. تهویه ی هوای داخل این گلخانه ها به آسانی انجام نمیگیرد و به همین دلیل لازم است که پنجره های سقفی و یا در صورت لزوم جانبی تعبیه شود تا این مشکل نیز برطرف گردد.

گلخانه سقف گنبدی

در انواع گلخانه ها مشکلات متعددی ذکر شد که در گلخانه ی سقف گنبدی سعی گردیده با در نظر گرفتن معایب گلخانه های سقف قوسی و در آوردن سقف آن به حالت شیروانی یک گلخانه با میزان مزایای بیشتر تولید شود. طرح گلخانه گنبدی در گلخانه تونلی و با عرض های زیاد استفاده می شود.

تقسیم بندی گلخانه بر اساس جنس سازه و اسکلت نیز به شرح زیر است:
اسکلت چوبی

در مورد اسکلت های چوبی در ساخت گلخانه میتوان به این نکات اشاره نمود که به دلیل سقف پایین آن نمی توان انواع مختلف صیفی جات را در آنها کاشت از جمله خیار و گوجه فرنگی را، به علاوه دارای سیستم تهویه ی بسیار ضعیفی می باشند. اما به دلیل قیمت پایین ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرد البته شایان ذکر است که گلخانه های با اسکلت فلز با سرعت زیادی جایگزن اینگونه گلخانه ها گشته اند.

اسکلت فلزی

اسکلت فلز این امکان را فراهم می آورد تا تهویه به خوبی در محیط گلخانه انجام شود. اینگونه اسکلت ها به دو روش جوش و پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شود و البته باید در نظر داشت که روش پیچ و مهره این امکان را فراهم می کند که علاوه بر نصب آسان به راحتی نیز بتوان شکل کلی گلخانه را تغییر داد. انواع گلخانه های ذکر شده در بالا را میتوان به آسانی راه اندازی نمود اما در این بین نیاز به تجربیات و فوت و فن های از پیش دانسته ای می باشد که به منظور دریافت تجربیات افراد کارشناس در این زمینه می توانید با کارشناسان مجرب شرکت بهرویش تماس حاصل نمایید.

(انواع گلخانهتقسیم بندی گلخانهپرسودترین نوع گلخانه)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 17 =