کشاورزی عمومی, مطالب

کرونا و اقتصاد کشاورزی

در این مقاله یک مرور کلی از تأثیراتی که کرونا می تواند بر اقتصاد کشاورزی ایجاد کند، ارائه شده است. همچنین مشکلات اقتصاد کشاورزی در این دوران بررسی شده و اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار می دهد.

ویروس کرونا چگونه می تواند بر بخش کشاورزی و اقتصاد کشاورزی تأثیر بگذارد؟ از آنجا که بیماری کوید-۱۹ باعث قفل شدن شهرها و کشورها شده است، احتمال کاهش تقاضا برای میوه و سبزیجات و احتمال کاهش تولید در محصول وجود دارد. اگر این بیماری همه گیر تا چند ماه دیگر ادامه یابد سرنوشت کشاورزان چه خواهد شد؟

با خاموش شدن جهان و متوقف شدن زندگی عمومی در سراسر جهان، همه توجه خود را به سیستم های مراقبت های بهداشتی که تحت فشار بیماری کوید-۱۹ قرار گرفته اند، معطوف کرده اند. با پیش بینی متوقف شدن صنعت برای مدتی طولانی، اکنون نگرانی هایی در مورد کمبود مواد غذایی وجود دارد و مردم ترسیده اند. تأثیرات منفی بالقوه کرونا بر تولید محصولات کشاورزی، ثبات بازار، تأمین مواد غذایی اکنون در بسیاری از کشورها دیده می شود.

می توان با در نظر گرفتن محدودیت ها، آینده کشاورزی را پیش بینی کرد، هرچند بسیاری عناصر وجود دارد که ما هنوز آنها را نادیده می گیریم. این بیماری همه گیر چه مدت ادامه دارد؟ اقتصاد جهانی چگونه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت؟ می توانیم حدس بزنیم اما هنوز نمی دانیم.
مطمئناً در مناطق شهری تقاضا برای میوه و سبزیجات کاهش می یابد. تجارت بین المللی محدودتر خواهد شد و احتمالاً بازارهای محلی فرصت مناسبی برای گسترش پیدا می کنند. آنچه که مسلم است این است که بسیاری از عوامل در حال تغییر هستند و کشاورزان باید به سرعت با این شرایط در حال تغییر سازگار شوند.

از آنجا که زندگی عمومی در دنیا متوقف می شود و سیستم های بهداشتی تحت فشار بیماری همه گیر Covid-19 قرار می گیرند، نگرانی از عرضه مواد غذایی یکی از نگرانی های دولت هاست. در هفته های اخیر گمانه زنی ها در مورد تأثیرات احتمالی بر تولید محصولات کشاورزی زیاد است. حران کرونا ویروس تا چه میزان می تواند بر تولید محصولات کشاورزی و امنیت تأمین غذا تأثیر بگذارد؟
پیش بینی بسیاری از اثرات و مشکلات بالقوه مربوط به Covid-19 غیرممکن است. در این مقاله یک مرور کلی از تأثیراتی که کرونا می تواند بر تولید محصولات کشاورزی ایجاد کند، ارائه شده است.

تاثیرات کرونا بر اقتصاد کشاورزی

برای شروع، بیایید بررسی کنیم که برداشت فصل رشد ۲۰۱۹/۲۰ تا چه اندازه تحت تأثیر این بحران است. فصل رشد پاییز گذشته آغاز شد. در اکثر موارد مزارع در پاییز کاشته می شدند (برای غلات زمستانی مانند گندم، جو و چاودار، کلزا و برداشت محصولات زراعی و علوفه سبز). سهم این محصولات زراعی را می توان طبق آمار سال ۲۰۱۶ حدود ۶۰٪ تخمین زد. این فقط یک تخمین است، زیرا در بعضی از کشورها تقسیم بین محصولات تابستانی و زمستانی مشخص نیست. ما فرض می کنیم که بیشترین قسمت از غلات (گندم و جو) و کلزا، محصولات زراعی در زمستان است.
برای تولید محصولات زراعی، فرآیند کاشت بذر بین سالهای اخیر و تابستان تقریباً تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت. تحویل دانه ها، کودها و مواد محافظتی از گیاهان قبلاً خریداری شده یا هنوز هم در حال معامله است. طی ماه های آینده بذر محصولاتی مانند ذرت، سیب زمینی، چغندرقند و سایر محصولات تابستانی کاشته می شوند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته، این کار فقط با ماشین آلات نجام می شود. بنابراین، در چشم انداز نزدیک مدت، کمبود کمی انتظار می رود. اقتصاد کشاورزی در این دوران باید بسیار کنترل شده باشد.

در طولانی مدت، تحویل کود از طریق بازارهای بین المللی ممکن است از آنجا که برخی از کارخانه های تولیدی در چین خاموش شده اند، به مشکل تبدیل شود. غذای کافی در سطح جهانی در دسترس است، اما COVID-19 به روشهای پیچیده ای عرضه و تقاضا را مختل کرده است.
در حال حاضر، هیچ دلیلی وجود ندارد که بحران سلامتی به یک بحران جهانی غذا تبدیل شود. تولید محصولات اصلی بسیار زیاد است، چشم انداز تولید مطلوب است و پیش بینی می شود ذخایر غلات به سطح بالایی برسد. علاوه بر این، اکثر کشورها بخش کشاورزی را به عنوان بخش ضروری و معاف از تعطیلی و محدودیت ها در نظر گرفته اند.

برای بسیاری از کشورها، تأثیرات مستقیم بیماری همه گیر بر کشاورزی باید محدود باشد، زیرا این بیماری بر منابع طبیعی تأثیر نمی گذارد. با این حال، ویروس تهدیدی جدی برای امنیت غذایی و وضعیت معیشت مردم در فقیرترین کشورها ایجاد می کند. جایی که سیستم های تولید محصولات کشاورزی دارای نیروی کار بیشتری هستند و ظرفیت کمتری برای تحمل یک شوک شدید اقتصاد کلان وجود دارد.
از آنجا که غذا یک ضرورت اساسی است، باید سطح تقاضای غذا کمتر از تقاضا برای کالاها و خدمات دیگر تحت تأثیر بحران قرار بگیرد. با این حال، با کاهش تقاضا از رستوران ها، هتل ها و سالن های پذیرایی، بسته شدن بازارهای آزاد و افزایش تقاضا از سوپرمارکت ها، تغییر اساسی در ساختار تقاضا به وجود آورده است.

اثرات کرونا بر تولید و درآمد کشاورزی

محدودیت های رفت و آمد مردم و کمبود نیروی کار برای بخش های کشاورزی در بسیاری از کشورها، به ویژه مواردی که با دوره های اوج تقاضای نیروی کار فصلی نقش دارد، بوجود آمده است. به عنوان مثال، ممنوعیت سفرها و همچنین بسته شدن مناطق، باعث کاهش چشمگیر نیروی کار موجود برای بخش میوه و تره بار در بسیاری از کشورها شده است. کاهش نیروی کار می تواند منجر به تلفات و کمبود تولید شود. در بسیاری از کشورها این جدی ترین مشکل در زمینه تامین نیروی کار فصلی است. علاوه بر این، این اثرات باعث کاهش درآمد خانوارهای کشاورز هم شده است.

همچنین ممکن است همه گیری کرونا در دسترسی نهاده های کشاورزی بر روی اقتصاد کشاورزی تأثیر بگذارد. در حال حاضر، به نظر نمی رسد در تولید کشورهای توسعه یافته کمبود وجود داشته باشد. اگرچه ممکن است کشاورزان با توجه به افزایش محدودیت ها در رفت و آمد و انتقال کالاها، در تهیه منابع ورودی با مشکلاتی روبرو شوند.
از طرفی، با تعطیلی کارخانه های تولید سم و کود، قیمت نهاده هایی مانند سموم دفع آفات افزایش یافته و می تواند بر عملکرد و تولید محصولات زراعی در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، به ویژه در کشورهای در حال توسعه تاثیر داشته باشد.

اقتصاد کشاورزی كه قبلاً تحت فشارهای بی سابقه ای قرار گرفته بود، اکنون در تلاش است تا سر خود را بالای آب نگه دارد. با این حال، مداخله به موقع توسط دولت، آرامش فراوانی را برای کشاورزان به ارمغان آورده است.
مشکل دیگری که وجود دارد این است که به دلیل کمبود امکانات حمل و نقل و تدارکات، محصولات در زمین های زراعی باقی می مانند. با این اوصاف و وجود محدودیت برای چند ماه آینده، باعث می شود تقاضای مصرف کنندگان برای محصولات صادراتی نیز کاهش یابد. با پایین آمدن کرکره های صنایع، روند تقاضای داخلی نیز افت می کند.

بسیاری از دولت ها محصولات زراعی را با قیمت بالاتر از کشاورزان خریداری و به قیمت مناسب در دسترس مردم قرار می دهند. این امر باعث می شود علاقه و دلگرمی کشاورزان به تولید محصول، بیشتر شود و از این رو تولید غذا تحت تاثیر محدودیت ها قرار نگیرد. برای بالا بردن روحیه کشاورزان، چنین راه حل های خلاقانه اما در عین حال ایمن و عملی نیاز است.
بیماری کوید ۱۹ خسارات زیادی را به بخش اقتصاد کشاورزی وارد کرده و در این میان ارائه راه حل ها و حمایت دولت ها از بخش کشاورزی می تواند اثربخش باشد و از کمبود مواد غذایی جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =