بذور کشاورزی, مطالب

کرونا و بذر

در این مقاله می توانید اطلاعات مفیدی در مورد تاثیر کرونا بر بذر و همچنین مسئله بذر های وارداتی در این دوران و همچنین بذر ایرانی صحبت خواهیم کرد.

کوید ۱۹ یا بهتر بگوییم همان کرونا. بیماری ویروسی که امروزه کمتر کسی است که نام آن را نشنیده است. این بیماری که تاکنون جان افراد بیشماری را در دنیا گرفته است با علائمی شبیه به آنفولانزا و یا سرماخوردگی بروز کرده و نشانه هایی مانند تب، گلو درد و سرفه های خشک را در پی دارد. با توجه به همه گیری این ویروس و تاثیر آن بر فعالیت های روزانه طبیعتا این بیماری بر کسب و کارهایی که نیاز مبرم به حضور فیزیکی فرد در محل دارد نظیر بازار خرید بذور تاثیر به شدت مخربی داشته است. در ادامه به تاثیر کرونا بر بذر اشاره خواهیم کرد

تاثیر کرونا بر بذر

تاثیر مخرب کرونا بر بازار ها خصوصا بازار خرید و فروش بذر بر کسی پوشیده نیست بطوریکه ستاد مقابله با بیماری کرونا صنوفی نظیر فروشندگان بذر را از تعطیلی مصون نداشته و تقریبا کشاورزان و گلخانه داران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.
تاثیر این تعطیلی ها که بر بازارهای نقل و انتقال کالا در سطح بین المللی هم سایه انداخته امکان واردات بذرهای وارداتی را نیز با چالش های بیشتری روبرو نموده است چرا که به نقل از رئیس انجمن وارد کنندگان و تولیدکنندگان کود و سم و بذر ایران امسال بازار برای تولیدکنندگان بذر از شرایط بهتری برخوردار بوده و جهت هر چه بیشتر عملی شدن شعار جهش تولید زمان مناسبی را در اختیار داریم. شرکت هایی که اقدام به واردات بذرهای وارداتی می نمایند علاوه بر مشکلات در حمل ونقل از مشکلات تعطیلی این مدت ادارات و سازمان ها هم بی نصیب نمانده و بعضا فرآیند واردات بذرهای وارداتی را به طور موثر تری دچار مشکل می نماید. مضافا دورکاری کارکنان شرکت های وارد کننده بذرهای وارداتی هم مزید بر علت شده و سختس های کار را نیز دوچندان نموده است.
همچنین در مقیاس جهانی نیز بنا بر گزارش فائو(سازمان خوار و بار جهانی)، کرونا امنیت غذایی و صنعت های وابسته را دچار مشکل نموده و زنجیره غذایی را دچار نقصان می نماید.

مقامات دولتی نظیر معاون اول رئیس جمهور نیز از وزیر جدید کشاورزی ایران درخواست کرده بر اساس اولویت سنجی های انجام شده تسهیلات لازم در اختیار تولیدکنندگان نهاده های کشاورزی نظیر بذر با دقت بیشتری مورد توجه قرار گرفته و تاکید نموده که تمام نیازهای این حوزه در داخل تامین گردد. تاثیر کرونا بر بذر می تواند بسیار مخرب باشد، پیش بینی سایه کرونا همچنان در آینده نزدیک مهتمل بوده و قیمت پایین نفت در این چند وقته نگاه ها را به سمت بخش های غیر نفتی نظیر تولید بذر به جای انتخاب گزینه بذرهای وارداتی معطوف نموده است.

واردات بذرها در دوران کرونا

با نگاهی گذرا به حوادث ناشی از کرونا در چند ماه اخیر می توان استنباط نمود که احتمالا روند واردات بذرهای وارداتی با محدودیت های بیشتری همراه خواهد بود و بایستی در این ضمینه به کشاورزان توصیه نمود ضمن صرفنظر کردن از کشت بذرهای وارداتی به کشت بذرهای تولید داخل رو آورند.
در عین حل باید دید وسیع تری نسبت به ایران تحت تحریم های همه جانبه داشت و تاثیرات کرونا بر این تحریم ها را هم در نظر گرفت. از این رو به جای استفاده از بذرهای وارداتی باید توسط دولت نیز همایت های لازم انجام شودتا در شرایط سختی نظیر کزونا تحریم ها فشار کمتری به قشر آسیب پذیر کشاورز وارد نماید. که می توان تاثیر کرونا بر بذر را در این دوران به خوبی مشاهده کرد.
بیشترین فشار ناشی از بیماری کرونا بر قشر ضعیف بر کسی پوشیده نیست اما چیزی که در این بین اهمیت دارد اینست که بعضی از شرکت هایی که مبادرت به واردات بذرهای وارداتی می نمایند در واقع بدون در نظر گرفتن ژنوتیپ و فنوتیپ سازگار با اقلیم ایران اقدام با واردات بذر می نمایند که شاهد اتفاقاتی نظیر بد سبزی در سبز شدن بذور و یا عملکرد نامناسب محصول را شاهد باشیم.

وضعیت اقتصادی در دوران کرونا

نکته قابل تامل اما در این بین عدم صادرات اغلب محصولات کشاورزی در روزهایی که کشور درگیر بیماری کرونا است می تواند اقتصاد کشاورزان، باغداران و گلخانه داران را با مشکلات جبران ناپذیری مواجهه کرد چرا که عدم تامین نقدینگی کشاورزان باعث مشکل در خرید بذرهای مناسب شده که این امر مستوجب دریافت حمایت از طرف دولت را بیش از پیش یادآوری می نماید.
در این بین با تعیین تکلیف نرخ ارز و تعلق گرفتن بعضی از بذرهای وارداتی که جز نیازهای حیاتی و بی چون و چرای بخش کشاورزی است می توان نتیجه گرفت شرکت هایی که نمی توانند از از این مزایا بهره برداری نمایند باید با نرخ ارز آزاد مبادرت به خرید بذرهای وارداتی نمایند که به عقیده این روزهای کشاورزان نرخ ارز به علت شیوع بیماری کرونا باز هم رو به افزایش بوده و نتیجه اینکه باز هم شاهد افزایش ریالی قیمت بذرهای وارداتی خواهیم بود.

کلمات کلیدی: ( تاثیر کرونا بر بذر ، بذر های وارداتی ، بذر ایرانی )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 5 =