کشاورزی عمومی, مطالب

کنترل علف های هرز در کشاورزی ارگانیک

(کنترل علف های هرز در کشاورزی ارگانیک – کنترل اکولوژیکی علف های هرز در کشاورزی ارگانیک – مدیریت علف های هرز در مزارع ارگانیک)

کنترل علف های هرز در کشاورزی ارگانیک

از زمان های بسیار دور علف های هرز یکی از مشکلات اصلی کشاورزان بوده است که به نوعی رقیب و دشمن گیاهان زراعی هستند. در راه مبارزه با علف های هرز آسان ترین راه استفاده از آفت کش های شیمیایی و صنعتی می باشد. در حالی که استفاده از این سموم باعث بوجود آمدن مشکلات متعددی شده است تا جایی که بسیاری از سیاست گذاران سعی در بوجود آوردن شرایطی هستند تا کشاورزان را ترغیب به استفاده از روش های سنتی و یا حتی نوین به منظور عدم استفاده از سموم شیمیایی می باشند. هم اکنون در بسیاری از کشورها تنها راه برای تولید محصولات کشاورزی با کیفیت بالا و مطمئن تولید محصولات ارگانیک می باشد که به دلیل بالا بودن قیمت محصولات تولید شده از این روش در بازار این رغبت نیز برای کشاورزان فراهم گردیده است تا به تولید این محصولات بپردازند.

کنترل اکولوژیکی علف های هرز در کشاورزی ارگانیک

  • در ابتدا به منظور کنترل اکولوژیکی علف های هرز در کشاورزی ارگانیک باید به شناسایی علف های هرز موجود در مزرعه و البته محصول مورد نظر برای کشت و علف های هرز مرتبط با آن بپردازیم تا به این ترتیب بتوانیم متناسب با زمان رشد و میزان سرعت رشد و دیگر مشخصات علف های هرز موجود برای کنترل آنها اقدام نماییم.
  • در مرحله ی بعدی بایستی به شناسایی محل علاقه مندی رویش علف های هرز بپردازیم تا بتوانیم بهترین راه حل را بسته به مکان رویش اتخاذ نماییم. برای این منظور با توجه به تحقیقات انجام شده بهترین و به صرفه ترین روش استفاده از روش تناوب زراعی است. با استفاده از این روش با انجام کشت در تابستان و سپس در پاییز در هر مرحله اقدام به شخم زنی می کنیم و این موجب می شود تا بذر علف های هرز به سطح آمده وتا حدود زیادی از بین بروند. برای مثال در مورد کشت گیاهانی که دارای سرعت رشد پایینی هستند بایستی بعد از کشت محصولاتی که سرعت رشد آنها با تناوب بالاتر است اقدام گردد زیرا در این شرایط گیاهان با رشد سریع می توانند باعث خفگی علف های هرز گردند و از رشد آنها جلوگیری نمایند.

مدیریت علف های هرز در مزارع ارگانیک

به منظور مدیریت علف های هرز در مزارع ارگانیک در مورد محصولاتی که دارای رشد کند هستند و البته از روش تناوب زراعی نیز بنا به هر دلیلی استفاده نگردیده است می توان از روش بستر بذر کهنه استفاده نمود در این روش پیش از جوانه زنی محصولات کند رشد مانند هویج پس از تحریک جوانه زنی علف های هرز آنها را با شعله افکن می سوزانند به این ترتیب شرایط مساعد جهت رشد هر چه بهتر هویج فراهم می آید.

به طور کلی به جهت در یافت بهترین نتیجه و کاهش هر چه بیشتر بانک بذور علف های هرز می توان فرآیند زیر را در مزارعی که برای اولین بار مورد بهره برداری قرار می گیرند به کار برد:
  • توصیه می شود در مرحله اول برای کاشت انواع سبزی ها اقدام نگردد و به جای آن از انواع گیاهان پوششی استفاده شود به این صورت که با رشد سریع خود می توانند باعث خفگی جوانه های علف های هرز گردند.
  • پیش از بزرگ شدن علف های هرز چندساله و بذر دادن علف های هرز یکساله گیاهان پوششی برداشت گردند و زمین شخم زده شود.
  • سپس در فاصله های زمانی ۴ تا ۶ هفته اقدام به شخم زنی زمین در طول تابستان تکرار گردد تا بدین وسیله ریشه ی علف های هرز دائمی از خاک بیرون بیاید.
برای کسب نتیجه بهتر رعایت موارد زیر موثراست:
  • در اواسط مرداد ماه از انواع گیاهان پوششی که در زمستان از بین خواهند رفت در زمین کشت گردد تا در پاییز بتوانند با علف های هرز باقی مانده مبارزه نمایند و مزرعه ای با حداقل علف هرز برای کشت در بهار آماده شود.
  • در صورت مشاهده ی علف های هرز باقی مانده در زمین بهتر است در ابتدا در بهار سال جدید از کشت محصولات با رشد کند پرهیز شده و از انواع محصولاتی که دارای رشد سریع هستند مانند کاهو کاشته شود تا پیش از رشد علف های هرز برداشت محصول صورت گردد و پیش از رشد علف های هرز یکبار دیگر زمین شخم زده شود.

به منظور کسب اطلاعات مناسب و راهنمایی های کاربردی در موردکنترل علف های هرز در کشاورزی ارگانیک و کنترل اکولوژیکی علف های هرز در کشاورزی ارگانیک و مدیریت علف های هرز در مزارع ارگانیک در آنها می توانید با کاشناسان کارآزموده شرکت بهرویش تماس حاصل نمایید.

(کنترل علف های هرز در کشاورزی ارگانیک – کنترل اکولوژیکی علف های هرز در کشاورزی ارگانیک – مدیریت علف های هرز در مزارع ارگانیک)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هفت =