تغذیه و آبیاری, مطالب

یخ آب زمستانه

یخ آب زمستانه

(یخ آب زمستانه آبیاری زمستانهآبیاری خاک در زمستانمبارزه با آفات درختانکنترل آفات خاکزی)

یخ آب زمستانه

اجراى يخ آب زمستانه یکی از اقدامات انجام شده در فصل زمستان به منظور مدیریت باغات می باشد.

اجراى يخ آب زمستانه دارای ویژگی های زیر می باشد:

  • جهت ایجاد پوكى و افزايش خلل و فرج خاك
  • مبارزه با جوندگان و آفات خاكزى از جمله موش و …
  • حفظ گیاه در سال های کم باران
  • حفظ جوانه گیاه از مرگ در سال هایی با زمستان های نسبتا گرمتر و کم بارش تر
  • از بین رفتن لارو و تخم آفات در سطح کم عمق خاک

آبیاری خاک در زمستان

آبیاری خاک در زمستان مانع از دست رفتن رطوبت قسمت های عمقی خاک می شود. آبیاری خاک در زمستان و در نتیجه یخ زدن آب موجب افزایش حجم خاک گردیده که با آب شدن یخ ها در اواخر زمستان لایه ای اسفنجی در سطح خاک ایجاد می شود. خاک‌هایی که یک یا دو بار در زمستان با این روش آبیاری شوند بافت اسفنجی‌تر و تخلل بیشتری پیدا می کنند، چرا که در آب در زمان یخ‌زدن، دچار انبساط شده و در نتیجه، ذرات خاک از هم جدا شده و تخلخل خاک افزایش می یابد. آبیاری بی رویه باغات در فصل زمستان دارای معایبی نیز می باشد.

از دلایل آبیاری خاک در زمستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت از لایه های زیرین سطح یخی با یخ آب و گرمای حاصل از گرمای نهان یخ
  • خاک در زمستان خواص فیزیکی خاک را بهبود بخشیده
  • جلوگیری از تخریب رطوبت قسمت های عمیق خاک

آبیاری زمستانه

از دیگر فواید آبیاری زمستانه اين است كه چون در اين فصل تعرق و تبخير از گياه خيلي پايين و تقريبا نزديك به صفرمی باشد و از طرف ديگر در سال هاي کم باران هم آب كمتري وارد گياه مي گردد، ارتباطات سلولي و ميان سلولي از ريشه به درخت و به اتمسفر كمتر و تقريبا در حد صفر می باشد. در نتیجه فشار اسمزي گياهي داخل گياه پايین آمده و از سرمازدگی درخت محافظت می گردد. بهترین زمان برای آبیاری زمستانه یک روز قبل از اینکه دمای هوا به سرمای قابل توجهی (کمتر از صفر درجه سانتیگراد) برسد می باشد. به طور کلی طبق تحقیقات انجام شده، بهترین دما برای انجام آبیاری زمستانه، در درجه حرارت ۷- مشاهده شده است. همچنین اجرای یخ آب در دماهای زیر۱۰ درجه سانتی گراد، به گیاه آسیب رسانده و اغلب موجب یخ زدگی در تنه و طوقه در درختان می‌شود.

مبارزه با آفات درختان

یخ آب زمستانه یکی از راه های موثر برای مبارزه با آفات درختان می باشد. یخ آب زمستانه موجب کنترل نسبی بسیاری از بیماری های قارچی و باکتری ها شده و تاثیر به سزایی در از بین بردن بسیاری از تخم ها، لاروها و حشرات کامل دارد. غرقاب کردن خاک درختان مانع از تنفس کرم‌ها و آفات می شود.علت این امر یخ زدن سطح خاک می باشد و نقش موثری در مبارزه با آفات درختان دارد.

کنترل آفات خاکزی

آفات خاکزی بیشترین آفات موجود در خاک بوده که به ریشه و طوقه گیاهان آسیب می رسانند. یخ آب زمستانه علاوه بر کنترل آفات خاکزی، سبب از بین بردن آفاتی که در زیر خاک و کاه و کلش زمستان گذرانی و با آغاز فصل بهار به بخش های هوایی گیاه حمله می کنند نیز می گردد. در نتیجه با یخ آب زمستانه می توان از بخشی از خسارت آفات جلوگیری کرد. در باغات میوه و مزارع آفت کرم سفید ریشه و آبدزدک ها، خسارت جدی را وارد می نمایند که  کشاورزان برای کنترل آفات خاکزی ناچار به استفاده از سموم مختلف به منظور مبارزه با آنها می باشند، طبق تحقیقات استفاده از سموم خسارت زیادی به خاک در وارد می کند با استفاده از روش آبیاری غرقابی زمستانه می توان از این مشکلات جلوگیری کرد.

غرقاب کردن خاک مجاور ریشه و یخ زدن آب در لایه‌های سطحی خاک:

  • موجب کاهش میزان تنفس در آفت
  • ایجاد کریستال‌ های یخ در اطراف بدن حشرات موجود و از بین رفتن جلد بدن حشره می شود

لازم به ذکر است که برای انجام یخ‌آب زمستانه استفاده از آب چاه‌های کشاورزی به دلیل محدودیت منابع آبی مناسب نمی باشد. باغداران به خصوص در مناطق پر آب منطقه برای تولید محصولات ارگانیک با انجام یخ آب زمستانه به مبارزه با آفات و بیماری ها می پردازند. به طور طبیعی در فصل زمستان آفات به شکل زمستانه خود تبدیل می شوند تا آمادگی تحمل شرایط سخت زمستان را داشته باشند. یکی از راههای کنترل آفات خاکزی در این فصل اجرای عملیات یخ ‌آب زمستانه می باشد.

(یخ آب زمستانهآبیاری زمستانه آبیاری خاک در زمستانمبارزه با آفات درختانکنترل آفات خاکزی)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 9 =