تغذیه و آبیاری, مطالب

تکنیک های محلول پاشی

کود شیمیایی

(محلول پاشی کودهای شیمیایی _ محلول پاشیکود شیمیایی)

تکنیک های محلول پاشی

چرا در مواردی محلول پاشی کودهای شیمیایی رضایت کشاورزان را در بر ندارد؟

با نگاهی جامع به تجربه بسیاری از کشاورزان متوجه می شویم که گروهی معتقد هستند که این اتفاق آن گونه که باید و از نظر اقتصادی به صرفه باشد و جوابگوی کشاورز نیست و بدین ترتیب تعداد محلول پاشی کودهای شیمیایی در چنین نگرشی به حداقل می رسد و حتی در موارد بسیاری از عملیات کشاورزی یک منطقه حذف می گردد.

در جستجوی علت عدم موفقیت محلول پاشی کودهای شیمیایی علت های بسیاری یافت می شود که در این نوشتار سعی می شود به موارد اصلی آن پرداخته شود. یکی از مهمترین علت هایی که این مشکل را بوجود می آورد سن نامناسب گیاه است، مقصود از سن گیاه مرحله رشدی از محصول است که کشاورز در آن زمان اقدام می کند و اگر گیاه مورد نظر فاقد برگ های جوان و شاداب باشد و عمده سطح سبز گیاه یا محصول مورد نظر را برگ های مسن تشکیل داده باشند طبیعتا راندمان جذب کودهای شیمیایی و عناصر معدنی به شدت کاهش پیدا می کند.

محلول پاشی کود شیمیایی

رعایت این عدد در درختان میوه به خصوص آن ها که خزان ندارند از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. برای مثال در درختان مرکبات اگر محلول پاشی کود شیمیایی پیش از آن که رشد جدید سرشاخه ها آغاز شده باشد صورت گیرد در بهترین حالت اثر گذاری ۱۰ درصدی را شاهد هستیم که عملا صرفه اقتصادی ندارد و دلیل آن سطح کوتیکولی ضخیم در برگ های مسن سال قبل می باشد.

حال آن که اگر محلول پاشی کود شیمیایی را در:

  • زمان اوج رشد سر شاخه ها
  • برگ های جدید انجام دهیم
  • شاهد حداکثر جذب کود شیمیایی مورد نظر خواهیم بود
  • این موضوع موجبات رضایت با نمودار را در بر خواهد داشت.

یکی از موارد دیگری که سبب نارضایتی کشاورزان از نتیجه نهایی محلول پاشی کودهای شیمیایی می شود استفاده نادرست عنصری خاص در زمان نامناسب است، برای نمونه اگر کشاورزی اقدام به محلول پاشی نیتروژن در زمانی که گیاه حداقل نیاز به این عنصر را دارد کرده باشد کاملا طبیعی است که هزینه اضافی داشته و نتیجه ای نخواهد گرفت و تنها دلیل آن تشخیص نادرست نیاز گیاه به کود شیمیایی مناسب است. بدین ترتیب توصیه می شود با توجه به هزینه بر بودن عملیات محلول پاشی تولیدکنندگان عرصه کشاورزی(کشاورزان) قبل از مبادرت به محلول پاشی کود شیمیایی مورد نظر با متخصصین تغذیه همکاری و مشورت داشته باشند.

کوددهی

حال که به دو موضوع بالا پرداخته شد باید توجه ویژه ای داشته باشیم به زمان مناسب عملیات در طول شبانه روز(۲۴ ساعت) کشاورزان برای انجام این کار باید زمانی را انتخاب کنند تا بتوانند برنامه تامین تجهیزات و امکانات مورد نظر را برای آن زمان مشخص فراهم کنند. بدین ترتیب توجه به این موضوع از جنبه ای مختلف دارای اهمیت می باشد، به طور کلی غالب گیاهان در طول روز و زمانی که تابش خورشید شروع می شود تا پایان روز برای آن که بتوانند آب موجود در پیکره خود را حفظ کنند روزنه های سطح برگ را بسته و بدین روش از تبخیر آب جلوگیری و یا آن را به حداقل می رسانند و باید بدانیم که اصلی ترین راه نفوذ کود شیمیایی از این طریق روزنه های برگی می باشد.

بدین ترتیب اگر عملیات:

  • در طول روز
  • زمانی که گیاه در معرض گرمای روز است انجام گیرد نتیجه مثبتی حاصل نمی شود.

 ولی محلول پاشی با کود شیمیایی در زمانی که دمای سطح برگ در حداقل ممکن خود قرار دارد بسیار مثبت و تاثیر گذار است که در این زمان ها معمولا اوایل صبح و همچنین در زمان بعدازظهرها و نزدیک غروب آفتاب می باشد. (در مناطق مختلف و کشت های متفاوت می توان به طور دقیق زمان مناسب برای محلول پاشی کودهای شیمیایی را تعیین کرد). نکته دیگری که در این خصوص لازم به توضیح می باشد این است که اگر محلول پاشی در زمان اوج تابش خورشید و گرمای روز انجام گیرد علاوه بر آن که ممکن است موجب بروز آفتاب سوختگی شود، محلول قرار گرفته بر روی سطح برگ به سرعت تبخیر شده و در نتیجه امکان جذب کودهای شیمیایی محلول در آب فراهم نمی گردد.

زمان مناسب

همواره با این سوال مواجه می شویم که:

دقیقا عدم رعایت این مسئله یکی دیگر از دلایل ناکار آمدی این اتفاق می باشد، باید توجه داشت زمانی که از آبیاری مدت زمان زیادی گذشته باشد به علت این که گیاه با تنش آبی مواجه است تمام استراتژی های فیزیولوژیک خود را به گونه ای ترتیب می دهد که از تبخیر آب باقی مانده در پیکره خود جلوگیری کند. یکی از آن استراتژی ها بستن روزنه های سطح برگ می باشد از این رو محلول پاشی کود شیمیایی اگر پس از آبیاری و بلافاصله در زمانی که امکان رفت و آمد ادوات محلول پاشی فراهم می شود صورت گیرد بالاترین راندمان را خواهیم داشت. در فرصت های آتی به سایر موارد تاثیر گذار خواهیم پرداخت به طور کلی رعایت موارد تکنیکی جهت انجام این عملیات می تواند سهم به سزایی در راندمان تاثیر گذاری کودهای شیمیایی در روش محلول پاشی داشته باشد.

(محلول پاشی کودهای شیمیایی _ محلول پاشیکود شیمیایی)


(فروشگاه اینترنتی بهرویش همیار کشاورزان)

www.behrooyesh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =