باغبانی و گیاهان زینتی, مطالب

گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاهان آپارتمانی با خصوصیاتی که دارند در برابر شرایطی مثل کم نوری، آبیاری های نامنظم و با فاصله زیاد و رطوبت کم برخی اقلیم ها به خوبی مقاومت کرده و با اکثر مشکلاتی که در فضاهای بسته آپارتمانی وجود دارد، کنار می آیند. فضای زندگی خود را با گیاهان آپارتمانی پر کنید، تا حال خود را بهبود دهید و به تمیز کردن هوا کمک کنید. در حالی که ممکن است فکر کنید برای رشد گیاهان خانگی به یک فضای بزرگ نیاز دارید، اما در حقیقت اینطور نیست. درست مثل خانه های ما و بدن های ما، گیاهان خانگی در همه نوع شکل و اندازه وجود دارند، اما افرادی که در آپارتمان ها، کلبه ها واتاق های زیر شیروانی یا سایر مناطق تنگ زندگی می کنند، نیاز به فکر بیشتری از این دارند که کدامیک از گیاهان برای آن ها مناسب تر است.

بهترین گیاهان خانگی برای آپارتمان ها چیست؟

۱_ گیاهان آپارتمانی به مراقبت نسبتا” کمی نیاز دارند، به این معنی که آن ها به مراقبت زیادی از آبیاری و کود نیاز ندارند.
۲_ گیاهان داخل خانه برای آپارتمان های کوچک، برگ ها و یا شکوفه هایشان را در همه جا رها نمی کنند و آشفتگی ایجاد نمی کنند.
۳_ گیاهان آپارتمانی عمر طولانی دارند.
۴_ گیاهان آپارتمانی، گل هایی با یک عطر سنگین و شدید تولید نمی کنند.
۵_ گیاهان خانگی برای فضاهای کوچک از نظر نیازهای شان انعطاف پذیر هستند.
۶_ بهترین گیاهان برای آپارتمان ها به طور معمول کوچک تر هستند، اگر چه گیاهان خانگی به اندازه گیاهان زمینی هم می تواند زیبا باشد.
۷_ گیاهان آپارتمانی خوب، چشمگیر و منحصر به فرد هستند.

معرفی گیاهان آپارتمانی مقاوم و در عین حال زیبا:

پتوس:

اول از همه، این گیاه خانگی یک کیفیت پاک کنندگی دارد که می توتند سموم( مثل فرمالدهید ) را از مواد در خانه جذب کند( مانند فرش ). شاخه هایش به دنبال ساقه هایش می رود و یا آویزان می شود و یا با زدن یک داربست و یا هر شی که از آن پشتیبانی کند، باا می رود. ساقه های این گیاه خانگی می تواند ۲ متر و نیم یا بلندتر شوند، پس وقتی خیلی بلند شدند می توانید آن ها را کوتاه کنید تا کیاه شما سالم و مرتب به نظر برسد. می تواند در یک آرایه از نور رشد کند، اما نور کم می تواند باعث چند رنگی برگ هایش شود. بگذارید خاک تا حدی بین آبیاری ها خشک شود. پتوس در دماهای معمولی اتاق به راحتی رشد می کند.
آلوئه ورا:
آلوئه ورا دمای حدودی ۱۵ تا ۲۵ درجه سلسیوس و مقدار زیادی نور خورشید غیر مستقیم را دوست دارد. همان طور که ممکن است انتظار یک گل آبدار را داشته باشید، این گیاهان خانگی داخل زمین خشک را ترجیح می دهند، بنابراین از آبیاری مکرر برای بهترین نتیجه خودداری کنید.

گندمی:

این گیاه خانگی غیر معمول به یک اتاق علاقه بصری می بخشند و پس از سال ها محبوبیت از مد نیفتاده اند. گیاه گندمی به انواع مختلفی از گیاهان آویزان می شوند. گیاه گندمی به خوبی با خاک مرطوب و یا شرایط نوری روشن یا متوسط رشد می کنند. دمای مناسب برای پرورش گیاه گندمی بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است. اما این گیاه به مقاومتی که در برابر دما دارد تا دمای ۵ درجه را تحمل می کند. دمای زیاد موجب پژمردگی آن می شود. همچنین با تابش نور زیاد، گیاه گندمی رنگ پریده می شود.

پاپیتال:

پاپیتال از جمله گیاهان همیشه سبز با برگ ها ی نسبتا” کوچک و دارای بریدگی در اطراف آن، رنگ برگ ها سبز تیره روشن یا ابلق با رنگ سبز و لبه سفید، همه انواع آن سریع الرشد به جز ابلق ها که رشد آن ها نسبتا” کم است، بالا رونده و در گلدان احتیاج به قیم دارد، گیاه مناسبی برای پوشش گلدان های بزرگ و کاشت گروهی با گیاهان دیگر و استفاده به عنوان سبد آویزان است، نسبت به سایه و هوای سرد مقاومت خوبی نشان می دهد، خانواده آن( آرالیاسه ) و تکثیر آن به طریق ریشه دار نمودن قلمه است.

نیازهای گیاه پاپیتال:

نور: نور فراوان و کافی احتیاج دارد ولی اشعه مستقیم کلروفیل برگ ها را زایل و بی رنگ می نماید.
دما: حداقل درجه حرارت در زمستان ۷ درجه و حداکثر در تابستان ۱۶ درجه سانتی گراد است، بابالا رفتن درجه حرارت غبار پاشی لاز است.
آبیاری: در زمستان هفته ای یک بار و در تابستان هفته ای دو بار آبیاری نمایید، اجازه دهید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود.
رطوبت: در زمستان یک بار در هفته و در تابستان دو بار در هفته احتیاج به غبار پاشی دارد، در زیر گلدانی آب و سنگریزه، بریزید توجه نمایید گلدان با آب در تماس نباشد.
خاک مناسب: خاک لیمونی با پیت بهترین محیط برای رشد ریشه این گیاه است.

گیاه یشم:

این گیاه با برگ های پرپشت، شاداب و شاخه های جالبش ظاهری زیبا را ارائه می دهد. به آرامی رشد میکند ودارای پتانسیل زیادی برای زندگی است، گیاه یشم نیاز به آب زیادی ندارند، بنابراین خاک را تا حدی خشک نگه دارید. این گیاه، نور روشن و دمای اتاق معمولی را ترجیح می دهد.

گیاهان مقاوم و سایه دوست

درخت کائوچو:

این گیاهان در خارج از خانه رشد بسیار راحتی دارند و بسیار بلند می شوند، اما در داخل خانه به۲ متر و ۴۰ می رسند. اگر یک گیاه کوچکتر را ترجیح می دهید، درخت کائوچو را با هرس کردن ساقه های بلند به شکل درختچه تبدیل کنید. برگ های سبز تیره یک روکش درخشان و زیبا دارند. اجازه دهید سطح خاک درخت کائوچو در بین آبیاری ها خشک شود. این سیستم در شرایط نوری از متوسط تا روشن و دامنه ای از دماهای اتاق بین ۲۷ تا ۳۰ درجه سانتی گراد رشد می کند. رطوبت ودمای کمتر از ۲۰ درجه موجب بیماری این گیاه می شوند.

دیفن باخیا:

گیاهی است برگی زینتی و رایج در اکثر منازل از خانواده( آراسه ) و زادگاهش برزیل، ساقه نرم و آبکی و نقش و نگار برگ ها بر حسب گونه سبز رنگ و آراسته به لکه های سفید کرمی و زرد کمرنگ که از دو طرف برگ دیده می شوند. ساقه غالبا” بدون انشعاب و برگ های انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت، برگ های پایینی به تدریج می ریزند. نسبت به عدم تهویه هوای اتاق و آبیاری بیش از اندازه حساس است، گیاهان جوان و کم ارتفاع برای کاشت گروهی بسیار مناسب هستند.

نیازهای گیاه دیفن باخیا:

نور: نور غیر مستقیم بهترین نور است، نژادهای برگ تیره نسبت به سایه مقاوم هستند، در صورتی که تاریک باشد گیاه علفی و بیش از اندازه دراز می شوند.
دما: درجه ۱۳ تا ۱۸ سانتی گراد را ترجیح می دهد، برای مدت کمی در ۱۰ درجهنیز مقاومت می نمایند ولی ممکن است برگ های پایین ریزش نمایند در صورتی که درجه حرارت بالاتر ۲۴ باشد غبار پاشی و آبیاری زیادی توصیه می گردد.
آبیاری: آبیاری با آب سبک بدون املاح توصیه می گردد، در تابستان هفته ای ۲ تا ۳ بار و در زمستان ی بار در هفته کافی است. اگر درجه حرارت پایین ۱۶ درجه باشد اجازه دهید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود.
رطوبت: در تابستان غبار پاشی روزانه پیشنهاد می گردد به خصوص اگر درجه بالای ۲۴ باشد. ریختن آب در زیر گلدانی سنگریزه دار به طوری که ته گلدان با آب در تماس نباشد جهت تامین رطوبت اثر مثبت دارد.
خاک مناسب: خاک برگ، مخلوطی از لوم و کمپوست

گیاه چمچمه ای:

این گیاه دارای شکوفه های سفید و برگ های تیره است و رشد آن آسان است. این گیاه خانگی، رطوبت پایین و همچنین نور کم را دوست دارد و برای اتاق ها با چند پنجره عالی است . این گیاه خاک مرطوب را در سراسر گلدان ترحیح می دهد.

سانسیویریا:

یکی از گیاهان رایج در خانواده ها است، از خانواده سوسنیان یا لیلیاسه و بومی آفریقا است، برگ ها بلند و کشیده و خاردار با حاشیه زرد و به شکل سر نیزه، ارتفاع برگ ها به یک متر می رسد و تکثیر آن از طریق برگ و یا ساقه های زیر زمینی است، بسیار کم توقع و مقاوم در برابر خشکی و سایه ولی در این واریته به علت ابلق بودن برگ ها به نور بیشتری احتیاج دارد، آبیاری بیش از اندازه به خصوص در زمستان باعث پوسیدگی قاعده برگ ها می گردد، گیاهی است مناسب برای کاشت گروهی و مقایسه اندازه و رنگ برگ ها با یکدیگر.

نیازهای گیاه سانسیویریا:

نور: نور کامل بهترین شرایط نوری این گیاه است ولی در سایه هم قادر به ادامه زندگی است.
دما: اگرچه در زمستان تا درجه حرارت ۱۰ سانتی گراد قدرت تحمل دارد ولی درجه حرارت مطلوب در این فصل ۱۶ است، در تابستان در درجه حرارت مطلوب ۲۴ درجه است.
آبیاری: در زمستان هر ۳ هفته یک بار و در تابستان یک بار در هفته آبیاری کافی است، گیاه را زیاد از اندازه آبیاری نکنید.
رطوبت: نیاز رطوبتی آن کم است به غبار پاشی احتیاج نیست.
خاک مناسب: لیمونی
تکثیر: تقسیم ساقه های زیر زمین و جدا کردن پا گیاه در بهار به ویژه نژادهای ابلق، گرفتن قلمه برگ به قطعاتی در حدود ۸ سانتی متر و ریشه دار کردن آن ها در خاک شنی به طرز تهیه قلمه برگ.

فیکوس:

نام فیکوس در بر کیرنده گونه های زیادی از گیاهان خانواده(موراسه ) است که در اصل زادگاهشان آسیای استوایی است، در هوای آزاد ارتفاع آن به ۳۰ متر می رسد دلرای شیرابه مخصوص هستند که با زخمی شدن از پوست آن جاری می گردد، گیاهی عمومی جهت نگهداری در منازل و جواب خوبی به شرایط آپارتمان داده است، برگ ها پهن و براق و چرمی با نوک تیز و به صورت متناوب در طول ساقه می رویند، با ریزش برگ های پیر در قاعده ساقه گیاه حالت بد منظر به خود می گیرد که در این حالت می توان آن را از نزدیکی سطح خاک قطع تا گیاه جوان گردد و از اندام هوایی به عنوان منبع تکثیر استفاده نمود.

نیازهای گیاه فیکوس:

نور: اگر چه در سایه هم می تواند خود را زنده نگهدارد ولی رشد آن مطلوب نمی باشد از معرض نور مستقیم آفتاب در امان نگهدارید.
دما: حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۶ و حداکثر آن در تابستان ۲۹ درجه سانتی گراد
آبیاری: هرگز اجازه ندهید خاک گلدان باتلاقی گردد، اگر در آبیاری مشکوک هستید یک روز آن را به تاخیر اندازید، در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان باید خشک شود، با آب ولرم آبیاری کنید، هفته ای دوبار در تابستان و یک بار یا کمتر در زمستان کافی است.
رطوبت: حداقل هفته ای یک بار غبارپاشی نمایید، با بابلا رفتن درجه حرارت در تابستان غبارپاشی را بیشتر کنید.
خاک مناسب: بهترین خاک لیمونی است.
تکثیر: گرفتن قلمه حداقل با یک برگ در بهار و ریشه دار کردن آن ها در درجه حرارت ۲۴ تا ۲۷ سانتی گراد خوابانیدن هوایی گیاهانی که برگ های پایین خود را از دست داده اند( در بهار )
فیلودندرون قلب شکل:
این گیاه زینتی از هر نظر مقاوم ترین فیلودندرون ها است، در ایران به نام پوتوس قلبی معروف است، بالا رونده و نیاز به تکیه گاه خزه دار دارد، سریع الرشد و ارزان و نگهداری آن ساده است و به همین علت در اکثر منزل عمومیت دارد، گیاهی مناسب برای استفاده به عنوان سبد آویزان است که در این صورت باید هر سال ۲ یا ۳ بار جوانه های انتهایی را قطع تا جوانه های جانبی اجازه رشد یابند، مقاومت عجیبی به تاریکی دارد و مانند همه گونه های فیلو دندرون خانواده آن(آراسه ) است.
نیازهای گیاه فیلودندرون:
نور: تقریبا” در همه نقاط آپارتمان قابل نگهداری است، گیاه را از معرض نور مستقیم آفتاب در امان نگهدارید، بهترین مکان نزدیک به پنجره است.
آبیاری: در تابستان دو بار در هفته و در زمستان هر ۱۰ روز یکبار آبیاری کافی است، در فاصله بین دو آبیاری اطمینان حاصل نمایید. که سطح خاک خشک شده باشد.
رطوبت: در تمام طول سال هفته ای دو بار غبار پاشی روی سطح برگ ها با آب ولرم لازم است.
خاک مناسب: کمپوست سبک و خاک لیمونی.
پیرومیا:
گیاهی علفی و همیشه سبز و با رشد کند از خانواده پی پراسه و زادگاه آن برزیل است، برگ ها قلبی شکل و گوشتی و ابلق به رنگ های سفید کرمی در متن سبز، محل زندگی در زادگاهش در جنگل های نسبتا” تاریک است به همین علت سایه آپارتمان را به خوبی تحمل می نماید، در کاشت گروهی هم به عنوان پوشش گلدان و هم به عنوان یک گیاه مجزا مورد استفاده دارد و مقایسه جالبی در شکل و رنگ برگ ها به وجود می آوردف واریته های زیادی در ایران پرورش می یابد.

نیازهای گیاه پیرومیا:
نور: نیم سایه نیم آفتاب و کنر پنجره احتیاجات نوری آن را تامین می نماید، مواظب اشعه مستقیم آفتاب به خصوص در ظهر باشید.
دما: حداکثر درجه حرارت در تابستان ۲۴ درجه و حداقل آن ۱۸ درجه سانتی گراد است، گیاه تا ۱۰ درجه سانتی گراد مقاومت نشان می دهد.
آبیاری: نیاز آبی کمتری دارد، اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود، آبیاری بیش از اندازه بخصوص در زمستان باعث پوسیدگی و در نهایت حمله قارچ بیماری زا ی بوترایتیس می گردد، در تابستان هر ۱۰ روز یک بار و در زمستان هر سه هفته یک بار آبیاری نمایید.
رطوبت: غبارپاشی هفته ای دوبار در تابستان و یکبار در زمستان توصیه می گردد.
خاک مناسب: خاک لیمونی بهترین محیط رشد ریشه این گیاه است.
تکثیر: گرفتن قلمه ساقه یا برگ در اواخر بهر یا تابستان و ریشه دار کردن آن ها در دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد
درخت فیدل لیف فیگ:
این درخت دوست داشتنی( واقعا” یک گونه از انجیر ) برگ های سبز تیره دارد. این گیاه نور متوسط دوست دارد. سطح خاک باید بین آبیاری خشک شود.کمی رنگ پریده به نظر می رسد سعی کنید نور محیط را کمی روشن تر کنید.

نخل آرکا:
در نور غیر مستقیم به خوبی عمل می کند . خاک را تا حدی خشک نگه دارید، فقط در هفته های متناوب آبیاری کنید.
گل قهوه:
بهترین گیاه برای آپارتمان ها با نور کم است، گیاه سه ساله قهوه عربی تولید گل های سفید زیبایی می نماید که منجر به تشکیل میوه قهوه می شود، میوه ها ابتدا سبز سپس قرمز و در نهایت به رنگ سیاه در می آیند، این گیاه آپارتمانی پس از ۴ سال به صورت درختچه ای زیبا با برگ ها ی براق می تواند زینت بخش محیط زندگی باشد.
نیازهای گل قهوه:
نور: نور سرسرا و کنار پنجره برای آن مناسب است، تابش مستقیم آفتاب به خصوص از پشت شیشه به برگ ها صدمه وارد می نماید.
آبیاری: در زمستان یک بار در هفته و در تابستان ۳ بار در هفته احتیاج به آبیاری دارد اجازه ندهید سطح خاک خشک شود.
رطوبت: غبارپاشی با آب ولرم ۲ تا ۳ بار در هفته کافی است.
خاک مناسب: بهترین خاک کمپوست مخلوط با خاک باغچه است.
تکثیر: کاشت قلمه ساقه در ماسه در تابستان، کاشت دانه های رسیده در بهار
توصیه های مراقبت از گیاه:
یکی از علل شایع مرگ گیاه، آبیاری بیش از حد است. گیاهان شما به آب، نور و گرما نیاز دارند تا زنده بمانند. کمپوست آزاد پیت برای تمام گیاهان داخلی مناسب است، گیاهان متنوع، اغلب به نور بیشتری نسبت به گیاهان سبز نیاز دارند. آن ها را به پنجره نزدیک تر نگاه دارید، تا بتوانند تمام نوری که نیاز دارند را دریافت کنند. گیاهان با تغییر جهت گیری و ساختار برگ ها به آهستگی به محیط اطراف منتقل می شوند. مرتبا” گیاهان خود را هرس کنید تا آن ها را متوقف کنید. وقتی شاخ و برگ شاخه های پایین را از دست داده اند، گرفتن آن مشکل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 4 =