کشاورزی عمومی, مطالب

حاصلخیز نمودن خاک کشاورزی

این محتوا در مورد راه های حاصلخیزتر نمودن بافت خاک کشاورزی و همچنین حاصل خیزی خاک و رعایت بهداشت خاک ویکی از موارد پر اهمیت در مورد خاک یعنی راه های تقویت نمودن خاک صحبت می کند.

خاک به عنوان یک بستر مناسب حاوی، مواد معدنی، مواد مغذی و ریز مغذی ها برای گیاه، لازم است که قبل از هرکاری مورد توجه قرار بگیرد. یک کشاورز باید بتواند علاوه بر کاشت، داشت و برداشت محصولات، زمین را نیز مهندسی بکند. و این امر مستلزم این است که، بعد از هر برداشت یا قبل از کشت، بافت خاک زمین زراعی را حاصلخیزتر نموده و نسبت به تقویت و بهداشت خاک اقدام نماید. این مقاله تلاش دارد راه های حاصلخیزتر نمودن بافت خاک کشاورزی را از طریق تقویت نمودن و رعایت بهداشت را برای شما بیان دارد، پس تا پایان همراه ما باشید تا جواب سوالات خود را در زمینه حاصل خیزی خاک بیابید.

راه های حاصلخیزتر نمودن بافت خاک کشاورزی چیست؟

برای توضیح در مورد راه های حاصلخیزتر نمودن بافت خاک کشاورزی باید بدانیم وقتی یک خاک را بخواهیم بعد از آخرین برداشت یا بصورت کلی قبل از کشت حاصلخیز نماییم، باید ابتدا از میزان مواد معدنی و املاح آن آگاهی داشته باشیم. که اگر از نظر یک مواد مغذی فقیر است با افزودن کودهای متناسب یا مواد افزودنی خاک را تقویت نموده تا بعد بذر کشت شده دچار فقر نشود. کودهای حیوانی و هوموس ها ترکیب فوق العاده ای برای حاصلخیزتر نمودن خاک کشاورزی است.

بهترین بافت خاک قابل کشت

بافت خاک ها از نظر جنس به سه دسته، ماسه ای، شنی و لومی تقسیم بندی می شوند. خاک های ماسه ای به دلیل اینکه هنگام آبیاری سفت شده و امکان گردش هوا را برای گیاه کم می کند از نظر کشاورزی زیاد مناسب نیست. خاک های شنی هم با توجه به میزان تخلخل و فضای زیادی که دارد قدرت حفظ آب در آن بسیار پایین است. پس بهترین بافت خاک از نظر کشت محصولات، خاک لومی است که دارای ترکیب مناسبی از سیلیس، ماسه و رس است. پس یکی از راه های حاصلخیزتر نمودن بافت خاک کشاورزی شناسایی نوع خاک می باشد.

راه های تقویت نمودن خاک:

گیاهان برای رشد و گل دادن به مواد معدنی و املاح به میزان کافی نیاز دارند. معمولا کودهای حیوانی و گیاهی به تنهایی پاسخگوی نیاز های گیاه نبوده و در صورت بروز علائم کمبود در گیاه، نیاز به کودهای شیمیایی را می توان حس کرد. از عناصر حیاتی و مورد نیاز گیاهان می توان به فسفر، ازت و پتاسیم اشاره نمود. اما در کنار آنها ریز مغذی هایی مانند، کلسیم، آهن، روی، منیزیم، منگنز و … برای گیاه لازم است.

علائم شناسایی کمبود عناصر غذایی:

معمولا گیاهان کمبودهای غذایی خود را بصورت زرد شدن برگ ها، کوتاه ماندن گیاه، ریزش گل ها و کوچک ماندن میوه ها بروز می نمایند. در این مرحله باید با توجه با شناخت علائم نسبت به انتخاب کود مناسب اقدام نموده و با برنامه به گیاهان کود داد. البته اگر خاک از قبل تقویت شده باشد دیگر همچین مواردی بروز نمی کند. اما در صورت بروز هم می توان بدون هیچ نگرانی نسبت به درمان گیاه اقدام کرد.

برنامه های استفاده از کود:

کودهایی مانند کود فسفات که به دشواری در آب حل می شوند و جذب توسط ریشه به آهستگی صورت می پذیرد. بهتر است در اواخر زمستان بهمراه کود پتاسیم به زمین داده شود تا به آرامی در آب حل شده و تا بهار توسط ریشه جذب شده باشد. در آغاز فصل بهار بهتر است از کود اوره گیاهان را تقویت نمایید. کود اوره برعکس کود فسفات به راحتی در آب حل شده و مورد استفاده گیاه قرار می گیرد. اگر کودهای فسفات، پتاسیم و اوره را به سه قسمت مساوی تقسیم کرده و طی سه نوبت به زمین دهید برای تقویت خاک کافی است.
اما در مورد ریز مغذی ها مانند کلسیم، آهن و … در صورت بروز علائم می توانید هر دوهفته یکبار از کودهای مخصوص آن ها استفاده نمایید.

کودهای طبیعی:

از بهترین و بی خطرترین روش برای دور ماندن از معایب کودهای شیمایی، استفاده از کودهای حیوانی و گیاهی است. این کودها علاوه بر این که PH و شوری خاک را کاهش می دهد، باعث حفظ بافت خاک نیز می شود. همیشه به یاد داشته باشید با افزایش هوموس خاک یا کودهای گیاهی علاوه بر اینکه رطوبت خاک را حفظ کرده اید مواد مغذی و آلی نیز به خاک افزوده اید.

چگونه بهداشت خاک را رعایت کنیم؟

از قدیم گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است. این موضوع در مورد گیاهان نیز صادق است. پس قبل از اینکه گیاه دچار بیماری شود بهتر است هر دوهفته یکبار زمین زراعی خود را از هر آلودگی پاک نموده و مورد بررسی قرار دهیم، تا اگر لازم است اقدامی صورت پذیر قبل از درگیر شدن گیاه با بیماری و آفات باشد. رعایت بهداشت خاک بهترین روش برای ضمانت امنیت غذایی است. در ضمن لازم است قبل از هر کشتی نسبت به سالم بودن خاک از آفات اطمینان حاصل نمود.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم راه های حاصلخیزتر نمودن بافت خاک کشاورزی را از طریق تقویت و بهداشت خاک برای شما بیان داریم:

از آنجایی که گیاهان موجودات زنده ای هستند که برای تامین مواد غذایی خود از خاک استفاده می کنند. پس خاک حاصلخیز برای رشد و گل دهی آن ها بسیار موثر است. اگر شما به دنبال برداشت محصولات مرغوب و با کیفیت هستید باید بافت خاک زمین زراعی خود را بررسی نموده و اگر نیاز به تقویت دارد آن را تقویت نمایید. هرگز فراموش نکنید اگر خواهان مصون ماندن محصولات از بیماری ها و افات هستید باید بهداشت خاک خود را تامین نمایید. به نظرشما راه های حاصلخیزتر نمودن بافت خاک کشاورزی چه موارد دیگری می تواند باشد؟ اگر بله با نظرات خود آن ها را به ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 3 =