باغبانی و گیاهان زینتی, مطالب

گیاهان باغچه ای

به سه دسته تقسیم می شوند، گل های یکساله، گل های چندساله و گل های دائمی، البته علاوه بر این سه دسته، دسته دیگری هم به عنوان گل های دو ساله وجود دارد که با توجه به این که کمتر گل دو ساله ای است که نتوانیم آن را در شرایطی یکساله یا چندساله کنیم گیاهان باغچه ای - گل های یکساله - گل های چندساله

(گیاهان باغچه ای – گل های یکساله – گل های چندساله)

تقسیم بندی گیاهان باغچه ای

گیاهان باغچه ای به سه دسته تقسیم می شوند، گل های یکساله، گل های چندساله و گل های دائمی، البته علاوه بر این سه دسته، دسته دیگری هم به عنوان گل های دو ساله وجود دارد که با توجه به این که کمتر گل دو ساله ای است که نتوانیم آن را در شرایطی یکساله یا چندساله کنیم به عنوان دسته بندی از آن استفاده نمی شود و بیشتر موارد از دسته یکساله ها و چندساله یاد می کنیم.

برای مثال می توان به گل تاج الملوک اشاره کرد که گلی دوساله است.

اگر در مرداد کشت شود به دلیل این که در زمستان سرما می بیند و در بهار گل می دهد به صورت گل یکساله است. اگر در منطقه ایی کشت کنیم که آب و هوای سردی ندارد طوری که ریشه و طوقه زنده بماند می توان به صورت چندساله پرورش داد.

گل های یکساله

گل های یکساله مرحله رشدی خود را از بذر شروع کرده و به بذر ختم می کنند. به دو دسته گیاهان یکساله حساس به سرما یا نیمه مقاوم ( بذر آن ها در گلخانه کشت می شود و نشا به زمین اصلی منتقل می شود) و گیاهان یکساله مقاوم به سرما (مراقبت و نگهداری چندانی نیاز ندارند و خیلی آسان  با اطمینان می توان آن را در هوای آزاد به صورت مستقیم در زمین اصلی کاشت) تقسیم می شوند.

گل های چندساله

گل های چندساله دارای ساقه ای نرم هستند و به همین دلیل نمی توان آن ها را در دسته درختچه ها قرار داد گل های چندساله مقاوم تر از گل های یکساله هستند و به آسانی رشد می کنند همین طور مدت زیادی از سال را گل می دهند.

 گیاهان باغچه ای منحصرا برای کاشتن در طراحی های فضای سبز و باغچه ها نیستند بلکه شامل کلیه گیاهان علفی که در فضای سبز منازل به کار می روند می باشند. (گیاهان دارویی، گیاهان گل دار، گیاهان پوششی و حتی گیاهانی که دارای میوه های کوچک)

تکثیر گیاهان باغچه ای

  • اغلب از طریق بذر
  • در گیاهان چند ساله از طریق تقسیم بوته
  • قلمه زدن

گیاهان باغچه ایی هم در فضای باز، هم در گلدان و ظروف کاشت قابل کشت هستند، که آسان ترین روش کاشت کشت در هوای باز و آزاد است. زمان کاشت گیاهان باغچه ای از طریق بذر به عوامل مختلفی از جمله زمان عرضه آن به بازار و محل آن وابسته است.

البته برای این مورد نمی توان زمان مشخص و دقیقی را عنوان کرد زیرا شرایط محیطی کاشت بذر را در مقیاس های بزرگ تحت تاثیر قرار می دهد.

زمان کاشت

مورد دیگری که در زمان کاشت گیاهان باغچه ای باید مدنظر گرفت این است که گیاهان یکساله و یا گیاهان چندساله تولید شده را به چه صورت قرار است وارد بازار فروش کرد این مورد شامل گیاهان گل دار و یا گیاهانی که به صورت سبز وارد بازار خرید و فروش می شوند، است.

از آن جایی که بذر در دماهای مختلف خاک سرعت رشد متفاوتی دارد و سبز شدن آن با توجه به آب و هوای مختلف متفاوت است در نتیجه می توان گفت برنامه ریزی برای کنترل دما تاثیر بسزایی در رشد گیاه درون خاک دارد.

دما

  • دمای متوسط ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد
  • خشک نشدن بذر ها حین سبز شدن
  • استفاده از سیستم مه افشان
  • استفاده از سرآب پاش های ویژه که به شیلنگ آبیاری متصل می شود

البته بعد از سبز شدن بذرها می توان اجازه داد سطح محیط کشت خشک شود به شرط آن که ریشه های گیاه به خوبی درون خاک مستقر شده و باعث آسیب به آن نشود. خشکی دادن به سطح خاک بعد از سبز شدن گیاه از بروز بیماری جلوگیری می کند. البته یادآور شویم مدت خشکی طولانی به گیاه باعث می شو به نقطه پژمردگی دائمی برسد و دیگر امکان بهبود آن وجود ندارد.

میزان سبز شدن بذر گیاهان به نوع گل بستگی دارد بعضی از بذر گل ها را نمی توان بیش از یک سال نگه داری کرد.

مانند:

  • گل تاج الملوک
  • گل پریوش
  • گل گندم
  • گل بان در قفا
  • گل شاه پسند
  • گل بنفشه 

(گیاهان باغچه ای – گل های یکساله – گل های چندساله)


(فروشگاه اینترنتی بهرویش همیار کشاورزان)

www.behrooyesh.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − یک =