کشاورزی عمومی, مطالب

علل ریزش گل و میوه در درختان میوه

نبود نور کافی تغییرات ناگهانی در میزان نور دریافتی آب دهی بیش از حد آبیاری کمتر از نیاز گیاه تغییرات ناگهانی دما عدم سازگاری گیاه با شرایط محیطی بوجود آ

(علت ریزش برگدلیل ریزش میوهعلت ریزش گل میوه)

علت ریزش برگ

کشاورزان زمان، انرژی و هزینه ی بسیاری را متحمل می شوند تا محصولاتی بازار پسند و درختانی پر محصول را داشته باشند، اما گاهی شرایطی پیش می آید که مورد رضایت کشاورزان نیست از جمله ریزش برگ، ریزش میوه و یا ریزش گل های درختان… در این مقاله به معرفی انواع عوامل و راه کارهای مناسب به منظور مقابله با ریزش های بی موقع در باغات می پردازیم.

علت ریزش برگ در باغات کشاورزی در مواقع غیر انتظار دلایل بسیاری می تواند داشته باشد:‌
  • نبود نور کافی
  • تغییرات ناگهانی در میزان نور دریافتی
  • آب دهی بیش از حد
  • آبیاری کمتر از نیاز گیاه
  • تغییرات ناگهانی دما
  • عدم سازگاری گیاه با شرایط محیطی بوجود آ<ده مانند آلودگی بیش از حد
  • آفات و بیماری های برگ

عوامل ذکر شده می تواند از جمله مواردی باشد که علت ریزش برگ دور از انتظار کشاورزان باشد با این حال به منظور مقابله با آن می توان مواردی را در نظر گرفت از جمله اینکه، به منظور جلوگیری از دریافت شوک های احتمالی می توان از انواع مختلف کودهای آنتی شوک استفاده نمود به علاوه بایستی پیش از آبیاری در مورد میزان آبیاری مورد نیاز گیاه اطلاعات لازم را به دست آورد. در مواردی نیز این امکان وجود دارد که کودهای برگی استفاده شده بر روی برگ ها به واسطه ی باران، رطوبت بالا و یا بادهای نسبتا شدید از بین رفته باشد به همین دلیل بایستی در این زمینه ها دقت لازم مبذول گردد.

دلیل ریزش میوه

گل میوه و یا همان شکوفه از جمله زیبایی های طبیعت محسوب می شوند. در بهار بسیاری از باغات میوه مملو از شکوفه های رنگارنگ می باشند که بینندگان آن ها را محسور و کشاورزان را بسیار امیدوار به سالی پر محصول می کند. اما مسئله ی قابل ذکر این مطلب است که به طور میانگین حداکثر ۱۰درصد از گل های میوه تبدیل به میوه می شوند که به این پدیده ریزش طبیعی گل گفته می شود، مسئله ای که بسیاری از کشاورزان به آن واقف می باشند.

دلایل بسیاری می تواند دلیل ریزش میوه در دختان باشد که از جمله ی آن ها به موارد زیر اشاره می کنیم:
  • وزش باد های شدید
  • کاهش و یا افزایش ناگهانی دما
  • تغییرات در میزان رطوبت محیط
  • دلایل هورمونی
  • وجود برخی از آفات و بیماری های در درخت
  • وجود کمبود مواد غذایی مورد نیاز درخت مانند روی، ازت و بر
  • عدم لقاح میوه ها

دلیل ریزش میوه به صورت غیر عادی می تواند بنا به دلایل گوناگون اتفاق بیفتند که به دلیل صورت نگرفتن لقاح می تواند به ریزش گل ها منجر شود که در این صورت از حضور کندوهای عسل در باغ میوه و یا انواع دیگر لقاح های مصنوعی می توان بهره برد. در این مرحله نیز باید مراقب کمبودهای مواد غذایی مورد نیاز گیاه بود زیرا می تواند موجب از دست دادن بیش از حد گل های میوه شود. همانطور که در مطلب علت ریزش برگ ذکر شد بایستی در مورد مصرف، میزان مصرف و البته نحوه ی مصرف کود های شیمیایی دقت لازم را به کار برد تا بهترین نتیجه را بتوان دریافت نمود.

علت ریزش گل میوه

علت ریزش گل میوه نیز می تواند دلایل گوناگونی را در بر بگیرد که در دو مرحله احتمال وقوع آن وجود دارد.

  • ریزش میوه های کوچک در ابتدای تشکیل

در این مرحله میوه ها زمانی دچار ریزش می شوند که حداکثر دارای قطر یک سانتی متر می باشند و به اندازه ی یک فندق می باشند. اگر میزان گل های باقی مانده بر روی درخت به نسبت درخت بیشتر باشد احتمال ریزش میوه بیشتر است.

باغدار به منظور کاهش تلفات میوه راهکارهای زیر را بسته به مورد استفاده قرار می دهد:
  1. از آسیب رسانی ادوات و تجهیزات کشاورزی به ریشه بایستی جلوگیری شود.
  2. کود های شیمیایی بسته به مورد و به میزان مناسب(نه کم و نه زیاد) استفاده گردد.
  3. به منظور اطمینان از عدم کمبود عناصر مورد نیاز گیاه میتوان به برگ ها، شاخه ها و بنیه ی تنه ی درخت توجه کرده و در صورت نیاز مواد غذایی مورد نظر را تامین نمود.
  4. در آب و هوای گرم و در زمان وزیدن باد های خشک بایستی به میزان از دست دادن رطوبت خاک دقت کرد.
  • ریزش میوه های رسیده دو تا سه هفته پیش از برداشت

درخت بنا به دلایل مختلف محیطی و هورمونی در زمان پیش از برداشت ممکن است لایه ی ریزش را ایجاد نماید و این اتفاق منجر به ریزش میوه ها پیش از زمان برداشت می شود. علت ریزش میوه های رسیده پیش از برداشت می تواند عوامل متعددی داشته باشد که برخی از آن ها را معرفی می کنیم:

  1. در برخی از انواع درختانی که به به گرما حساس هستند در صورت بروز آب و هوای گرم و خشک  در مدت طولانی امکان دارد که ریزش پیش از برداشت صورت گیرد.
  2. در صورت وجود طولانی مدت رطوبت در زمستان نیز امکان ریزش پیش از برداشت در برخی از ارقام وجود دارد.
  3. وجود کمبود عناصر غذایی من جمله برو روی.
  4. وجود بیماری ها و آفات به خصوص بیماری های قارچی.

به منظور به دست آوردن دقیق و اختصاصی علت ریزش برگ های درختان باغ شخصی خود، علت ریزش گل میوه و یا دلیل ریزش میوه می توانید با کارشناسان شرکت بهرویش به صورت رایگان مشورت نموده و را هنمایی های اختصاصی خود را دریافت نمایید.

(علت ریزش برگدلیل ریزش میوه علت ریزش گل میوه)


(فروشگاه آنلاین بهرویش همیار کشاورزان)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =